• 1
  • 2
2019-05-21, 22:20
Medlem
Tjena! Jag har läst en del både här på Flashback och på andra ställen om folk som fått sina uttag nekade på sidorna Betsson/Nordicbet/Betsafe (samma ägare såvitt jag vet). I dessa fallen har vinsten tagits tillbaka när uttag begärts och endast själva grundinsättningen har sedan funnits kvar på kontot. Kundtjänsten hänvisar till att regel 12.1 har brutits i användar/bonusvillkoren.

” Hej Niclas,

Hoppas du har en fin dag.

Jag kontaktar dig rörande ditt senaste uttag som blivit nekat. Då du brutit mot våra regler, främst 12.1 så kommer dina vinster att förfalla och din ursprungliga insättning på 1000 SEK är tillbakaförd till ditt spelkonto. Du är självklart välkommen att begära ut den på nytt.

Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag.
Med vänliga hälsningar,
NordicBet Kundtjänst.”

Regel 12.1:

”12.1 Bonuserbjudanden är bara tillgängliga en gång per person, familj, hushåll, adress, e-postadress, kreditkortsnummer, bankkonto, telefonnummer, dator/utrustning och/eller IP-adress.”

I många av dessa fallen har spelarna ägnat sig åt bonustrading åt både sig själva och även andra personer och pga detta ”gått minus” på själva händelsen. Jag har själv många års erfarenhet av bonustrading och är väl införstådd med dom olika bonusvillkoren som alla spelsidor har. Har själv vart med om att bli av med mina vinster på dessa sidor men jag upplever en VÄLDIGT markant ökning av detta sedan årsskiftet framförallt vilket jag tycker är väldigt märkligt. Känns som att sidorna satt detta med att hänvisa till regel 12.1 i system på något sätt. Är det någon annan som håller med?

Efter att ha börjat misstänka att det faktiskt rör sig om att det är spelbolaget själva som är fula och hittar på dessa anledningar att inte betala ut vinster oavsett om dom har några grunder för det, så har jag börjat kolla runt på nätet och det verkar faktiskt drabba helt oskyldiga människor med.

Som sagt så har jag många års erfarenhet av just bonustrading både före och efter spelregleringen och jag har aldrig någonsin haft liknande problem på någon annan spelsajt så det rör sig inte om att jag gör något nybörjarmisstag heller och faktiskt bryter mot dessa regler. Min kompis som bor i en annan del av Sverige och gör samma sak upplever exakt samma sak som mig. Att så många blir nekade uttag nu så tidigt in på 2019, då alla spelare fick nya välkomstbonusar, gör det hela ännu märkligare…

Här är några exempel på konstiga incidenter och möjliga orsaker till varför mina nekade uttag MÖJLIGTVIS skulle kunna bli nekade:

En person som bor själv i en lägenhet blir nekad uttag med hänvisning till 12.1.
En annan person var tidigare skriven på samma adress och gjorde välkomstbonus på sidan för cirka 8 år sedan, men har sedan dess flyttat därifrån. - Känns lite halvt orimlig orsak att neka ett uttag pga detta.

En före detta lagkamrat till mig blir nekad uttag med hänvisning till 12.1.

Vinner på Betsafe – Godkänt
Vinner på Betsson – Godkänt
Vinner på NordicBet – Nekat (Personen har aldrig haft ett spelkonto innan. Eftersom dom andra uttagen blivit godkända borde rimligtvis detta också blivit godkänt, eftersom alla spel och konton gjorts samtidigt)

Utöver dessa har jag flertalet exempel på folk som det inte finns någon logisk förklaring till varför detta inträffar, ingen i hushållet spelar, inga spelkonton sedan tidigare, unik IP-adress, unik dator, allt är precis i sin ordning.

Har haft tur senaste tiden och inte vunnit på någon av dessa sidor, och istället bara vunnit på andra spelsidor, med ett undantag och självklart, precis som min magkänsla sa, så blev mitt uttag nekat med hänvisning till 12.1. Och jag kan inte förstå varför…

Känns som man är totalt maktlös om detta inträffar, har anmält till MGA (före svenska spelregleringen) utan framgång, har mailat med Spelkomissionen och dom vill inte ta något ansvar alls hur spelbolagen sköter sig. Spelbolagen kan ju i princip göra vad som vill känns det som.

Kundtjänsten hänvisar bara till regel 12.1 och vägrar vara mer specifik än så, hur kan detta ens vara lagligt? Behålla folks vinster utan att ens behöva informera om VARFÖR?

Är det någon som har haft någon framgång med att få ut sin vinst när detta inträffat? Läste något om någon som ringt Nordicbets kundtjänst och pratat med dom och sedan fått ut sin vinst, men vet inte om detta stämmer eller vart jag läste detta. Hade vart sjukt tacksam om någon hade något bra tips eller satt inne på mer information om vad dessa sidor faktiskt håller på med just nu? Som sagt verkar ju drabba både bonustraders som aldrig haft problem innan och vanliga spelare.
Citera
2019-05-22, 03:28
Medlem
Avstår alltid bonus, men tycker det är skumt att jag inte kan få en bonus ifall någon annan i min familj redan brukat sin. Bör ju vara en per personnummer.
Citera
2019-05-22, 06:18
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majonito
Avstår alltid bonus, men tycker det är skumt att jag inte kan få en bonus ifall någon annan i min familj redan brukat sin. Bör ju vara en per personnummer.

Med den nya licensskiten bör det definitivt vara per personnummer, ja.
Citera
2019-05-22, 07:20
Medlem
Man hade ju kanske hoppats att svenska spelmyndigheten skulle ta sådana krav på lite mer allvar. Har man inte rätt att kräva ut all data från spelsite enligt GDPR?, då borde dem ju behöva motivera något tycker man...

Annars så tror jag det är viktigt att vara väldigt paranoid med ip och Mac adresser med spelkonton, dvs inte logga in på spelsite på polares wifi etc. Med din telefon eller bärbara.
Citera
2019-05-22, 14:20
Medlem
Skicka mig PM, jobbar i supporten och van vid denna frågan. Hinner ej svara nu. Men vi har samma regel, dock skulle de sett detta innan.
Citera
2019-05-22, 14:34
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niclas10
I många av dessa fallen har spelarna ägnat sig åt bonustrading åt både sig själva och även andra personer och pga detta ”gått minus” på själva händelsen.

Bonustrading är ju definierat som ett tydligt brott mot reglerna hos alla sajterna du nämner. Det är inte jättesvårt att jämföra tabellerna från dom olika sajterna som erbjuder riskfria spel med spelbeteendet hos användare, och dessutom kan man nu spåra detta över multipla sajter (eftersom Betsson som du säger äger flera olika sajter) så får du jättebra data på hur spelandet ser ut.

Läs regel 12.10 t.ex., den är ju glasklar.

Sen får du ju tänka på att det finns inget bolag som sysslar med bedrägerifilter som berättar exakt varför någon åkt fast. Skulle bolaget göra det i detalj varje gång skulle det sluta med att fuskarna kan använda den informationen till att identifiera vilka fusksätt som inte längre fungerar, samt även vilka nya vägar som funkar bra. Och vet man om vägar som fungerar bra, ja då utnyttjas ju dessa till fullo.
Citera
2019-05-22, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheepy1
Man hade ju kanske hoppats att svenska spelmyndigheten skulle ta sådana krav på lite mer allvar. Har man inte rätt att kräva ut all data från spelsite enligt GDPR?, då borde dem ju behöva motivera något tycker man...

Annars så tror jag det är viktigt att vara väldigt paranoid med ip och Mac adresser med spelkonton, dvs inte logga in på spelsite på polares wifi etc. Med din telefon eller bärbara.

Använder aldrig samma IP, dator eller Wifi. Därav varför jag tror sidorna bluffar. Har aldrig haft dessa problem innan och inte heller på andra sidor, utan endast dessa 3 sidor som ägs av samma bolag. Jag tror att sidorna bluffar hur konstigt det än kan låta. Eftersom alla andra förklaringar till hur detta skulle kunna ske (att regel 12.1 bryts) inte verkar rimliga över huvud taget. Har som sagt många exempel.

Har även sett att många haft samma problem som jag med just dessa sidorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Bonustrading är ju definierat som ett tydligt brott mot reglerna hos alla sajterna du nämner. Det är inte jättesvårt att jämföra tabellerna från dom olika sajterna som erbjuder riskfria spel med spelbeteendet hos användare, och dessutom kan man nu spåra detta över multipla sajter (eftersom Betsson som du säger äger flera olika sajter) så får du jättebra data på hur spelandet ser ut.

Läs regel 12.10 t.ex., den är ju glasklar.

Sen får du ju tänka på att det finns inget bolag som sysslar med bedrägerifilter som berättar exakt varför någon åkt fast. Skulle bolaget göra det i detalj varje gång skulle det sluta med att fuskarna kan använda den informationen till att identifiera vilka fusksätt som inte längre fungerar, samt även vilka nya vägar som funkar bra. Och vet man om vägar som fungerar bra, ja då utnyttjas ju dessa till fullo.

Har du koll på hur bonustrading fungerar? Har du läst det jag skrev?

Varken Betsafe, Nordicbet eller Betsson erbjuder riskfria spel som välkomstbonus för tillfället. Betsafe, Nordicbet och Betsson har inte använts för att "spelas mot varandra". Om jag tex sätter in 500kr på Betsafe och får 100% bonus och sedan satsar 1000kr på en random match i Serie A så menar du alltså att ett spelbolag kan få jättebra data som pekar på att jag bonustradar? Nej, riktigt så enkelt kan det inte vara, finns inget som sticker ut med dessa spel.

Man kan ju såklart misstänka att alla nya kunder bonustradar men det ska ju kunna bevisas också för att man ska ha rätt att ta någons pengar och det är så dom flesta spelbolagen resonerar också tror jag för att inte riskera att lura oskyldiga kunder på pengar eller förlora kunder. Men det verkar som Betsafe, Nordicbet och Betsson helt frångått detta och drar tillbaka var och varannan utbetalning till kunder. Är som sagt inte den enda drabbade.

Jag har stenkoll på regel 12.1. Därför vet jag också att jag inte bryter mot någon av dom reglerna. Och skulle jag göra det skulle jag få uttag nekade på andra sidor av samma anledning, både nu och tidigare, vilket jag aldrig någonsin fått.

Ditt resonemang om hur fuskarna skulle göra om dom visste exakt vad som funkade, kan användas på precis samma sätt att Betsson kan vägra betala ut vinster till spelare och komma undan med det eftersom Spelkomissionen inte lägger sig i, dom behöver inte förklara anledning mer än att hänvisa till 12.1, och ingen kund kan någonsin göra något åt saken. Det är detta som sker just nu.
Senast redigerad av Niclas10 2019-05-22 kl. 15:48.
Citera
2019-05-22, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AceOfHaze
Skicka mig PM, jobbar i supporten och van vid denna frågan. Hinner ej svara nu. Men vi har samma regel, dock skulle de sett detta innan.

Försökte skriva till dig nu, men fick upp detta meddelandet:

"Följande fel inträffade när detta meddelande skickades:
Nyregisterade (mindre än 30 dagar och 50 inlägg) konton får bara skicka PM till administratörer samt moderatorer."

Hur löser jag detta nu då?
Citera
2019-05-22, 16:48
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Har du koll på hur bonustrading fungerar? Har du läst det jag skrev?

Varken Betsafe, Nordicbet eller Betsson erbjuder riskfria spel som välkomstbonus för tillfället. Betsafe, Nordicbet och Betsson har inte använts för att "spelas mot varandra". Om jag tex sätter in 500kr på Betsafe och får 100% bonus och sedan satsar 1000kr på en random match i Serie A så menar du alltså att ett spelbolag kan få jättebra data som pekar på att jag bonustradar? Nej, riktigt så enkelt kan det inte vara, finns inget som sticker ut med dessa spel.

Det är inte svårt att se om en spelare endast spelar på matcher som finns på tex Oddsmonkey. Sannolikheten att en casualspelare skulle göra detta en gång är rimlig, men om det sker 2-3 gånger på samma konto vid exakt dom tillfällena då oddsen är i spelarens favör så är sannolikheten för att du inte skulle bonustradea försumbar. Därmed behöver man inget bevis som du antyder, utan man har ställt bortom rimligt tvivel att användaren, dvs du, bonustradear. Därmed kan man neka ditt uttag med gott samvete och peka på regelverket.

Citat:
Ditt resonemang om hur fuskarna skulle göra om dom visste exakt vad som funkade, kan användas på precis samma sätt att Betsson kan vägra betala ut vinster till spelare och komma undan med det eftersom Spelkomissionen inte lägger sig i, dom behöver inte förklara anledning mer än att hänvisa till 12.1, och ingen kund kan någonsin göra något åt saken. Det är detta som sker just nu.

1. Du bryter mot sajtens avtal, tex regel 12.10
2. Du erkänner att du och dina kompisar bryter mot reglerna
3. Du nekar sen till detta med motiveringen "jag bryter inte mot regel 12.1" samt "det går inte att spåra det jag gör"
4. Du visar på noll föreståelse för sannolikhetslära fungerar samt är helt oförstående till vilka summor som cirkulerar genom spelsajterna (och därmed gör att sajterna vill ha stenkoll på allt fuskande/missbruk av systemen)
5. Du spelar oförstående när jag säger att "spelbolagen ger dig säkerligen inte hela bilden eftersom det bara missgynnar dom att göra så"
6. Nu säger du att spelbolagen fuskar för att dom märker att du fuskar
Citera
2019-05-22, 17:42
Medlem
Citat:
Det är inte svårt att se om en spelare endast spelar på matcher som finns på tex Oddsmonkey. Sannolikheten att en casualspelare skulle göra detta en gång är rimlig, men om det sker 2-3 gånger på samma konto vid exakt dom tillfällena då oddsen är i spelarens favör så är sannolikheten för att du inte skulle bonustradea försumbar. Därmed behöver man inget bevis som du antyder, utan man har ställt bortom rimligt tvivel att användaren, dvs du, bonustradear. Därmed kan man neka ditt uttag med gott samvete och peka på regelverket.

Spelar inte på matcher från Oddsmonkey, hade jag gjort det hade jag ändå tyckt det varit lite osannolikt att man kan gå efter det, men eftersomden tanken har slagit mig sen några år tillbaka, att sidorna kan kolla på sådant så spelar jag inte efter Oddsmonkey. Så det argumentet håller inte. Men hade jag gjort det hade det varit en hyfsat rimlig teori som inte gått av avfärda det kan jag hålla med dig om. Vill inte gå in på detaljer hur jag gör (av självklara orsaker). Har du själv jobbat i branschen, eftersom du verkar ha insikt hur dom resonerar?

Citat:

1. Du bryter mot sajtens avtal, tex regel 12.10
2. Du erkänner att du och dina kompisar bryter mot reglerna
3. Du nekar sen till detta med motiveringen "jag bryter inte mot regel 12.1" samt "det går inte att spåra det jag gör"
4. Du visar på noll föreståelse för sannolikhetslära fungerar samt är helt oförstående till vilka summor som cirkulerar genom spelsajterna (och därmed gör att sajterna vill ha stenkoll på allt fuskande/missbruk av systemen)
5. Du spelar oförstående när jag säger att "spelbolagen ger dig säkerligen inte hela bilden eftersom det bara missgynnar dom att göra så"
6. Nu säger du att spelbolagen fuskar för att dom märker att du fuskar

1. Ja, det stämmer. Men inte på så sätt att det ska kunna gå att märka, på någon av reglerna i 12.1. Har tillräckligt med kunskap inom området för att kunna undvika att det ska synas. Då hade det synts tidigare också. Och inte bara på dessa tre sidor helt nyligen.
2. Jag är inte här för att påstå att jag är oskyldig mot att bryta reglerna, utan för att dels se om någon vet någon lösning på problemet, och dels för att jag har hört att det drabbar oskyldiga som inte har något med bonustrading att göra med. Och med tanke på mina tidigare nämnda erfarenheter så känns det väldigt rimligt att just oskyldiga blir drabbade då det inte finns något sätt att upptäcka att jag bryter mot 12.1.
3. Jag tror vi båda förstår vad jag försöker säga, så du får gärna spara oss båda tid och energi och sluta spela dum. Se svar "2.".
4. Jag har mycket bra koll på sannolikshetslära tack. Bara för att du är av uppfattningen att spelbolagen har stenkoll och är ärliga, betyder inte det att så är fallet. Jag har många års erfarenhet av bonustrading och att jag och många därtill helt plötsligt upplever en väldig förändring på just 3 sidor med samma ägare borde ju säga nått. Men istället är det fel på vår förståelse för sannolikhetslära helt plötsligt...
5. Oförstående? Jag har aldrig påstått att jag fått hela bilden av spelbolagen. Jag tycker bara att dom borde ha någon form av bevis för att neka folk uttag. Vilket dom inte har och jag har redan skrivit dessa argument varför dom inte har det tidigare i tråden.
6. Jag säger att dessa 3 företag fuskar för dom nekar uttag till både oskyldiga och skyldiga, för dom nekar uttag utan grunder. Därmed drabbas både och, förstår du? Om du slutade vara så insnöad på att alla spelbolag är ärliga och aldrig skulle kunna blåsa kunder på pengar så kanske du skulle ha lättare att förstå vad det är jag säger. Det är bara dessa tre spelbolag som nekar uttag ändå har alla spelbolag i princip samma regler som 12.1. Bara det säger rätt mycket.

Du framstår mer och mer som någon som jobbar på något av dessa företag.

Bara en sista grej, hur förklarar du detta: Om jag går hem till en polare som aldrig varit medlem på Nordicbet tidigare och jag hjälper honom regga ett konto på sin dator som ingen annan spelat på, på en IP som ingen annan spelar på, på en adress där ingen annan spelar på. Han sätter hela insatsen på en match, vinner, jag som har bokat matchen på mitt Betfair-konto förlorar. Han spelar igen på en ny match och vinner igen, samma visa.

Bonusen är nu omsatt och han begär ett uttag. Uttaget blir nekat. Har vi bonustradat? Ja. Har vi fuskat? Ja. Kan Nordicbet se detta? Nej. Är det bara Betsson/Nordicbet/Betsafe som gör såhär? Ja.

Förstår du vart jag vill komma eller ska jag försöka förklara igen?
Senast redigerad av Niclas10 2019-05-22 kl. 17:44.
Citera
2019-05-22, 18:11
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Bara en sista grej, hur förklarar du detta: Om jag går hem till en polare som aldrig varit medlem på Nordicbet tidigare och jag hjälper honom regga ett konto på sin dator som ingen annan spelat på, på en IP som ingen annan spelar på, på en adress där ingen annan spelar på. Han sätter hela insatsen på en match, vinner, jag som har bokat matchen på mitt Betfair-konto förlorar. Han spelar igen på en ny match och vinner igen, samma visa.

Bonusen är nu omsatt och han begär ett uttag. Uttaget blir nekat. Har vi bonustradat? Ja. Har vi fuskat? Ja. Kan Nordicbet se detta? Nej. Är det bara Betsson/Nordicbet/Betsafe som gör såhär? Ja.

Förstår du vart jag vill komma eller ska jag försöka förklara igen?

1. Spelbolagen samlar regelbundet in alla odds på alla matcher och jämför dessa mot alla andra sajter som finns därute. Oddsmonkey var ett exempel på en sajt som gör just detta, men bolagen gör det säkerligen själva (troligtvis via en tredjepart).
2. Spelbolagen kan nu se vilka matcher som är "safe bets". Låt säga att det är tex 20 av 1000 spel som matchar kriteriet just nu.
3. Bolagen har bedrägerifilter som kontinuerligt bevakar alla spel som läggs
4. Din kompis bettar hela sitt insatta belopp på en "safe bet"-match. Sannolikheten för att en ny spelare som inte bonustradear skulle göra detta är 20/1000, dvs 2%.
5. Din kompis sätter hela beloppet igen, den här gången på en till sådan match. Sannolikheten för att en oskyldig spelare skulle göra detta igen är nu (20/1000)*(20/1000) dvs 0,04%.
6. Alltså är 100-0,04=99,6% av alla sådana spelare bonustradeare och bryter mot reglerna. Det är närmare än ett avrundningsfel från en ansökt sanning varpå man statistikt kan bevisa att din kompis fuskat.
Citera
2019-05-22, 18:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Det du egentligen säger, enligt min tolkning, är följande:
Spelar man smart, dvs. inte fuskar, men vinner, så är det OK för spelbolagen att vägra utbetalning av vinst?

Edit: IP-nummer återanvänds av ISP. "Nisse Hult i Korpilombolo" som spelat på något ställe ärver du din IP-adress av, tilldelas från ISP. Spelbolaget kan då, enligt sina knäppa regler, gjorda för att slippa betala ut vinster givetvis, påstå "regelbrott".
En sak är bombsäker: Spelbolagen (precis som alla andra bolag) är till för att skapa vinster för sina ägare, inte för kunderna. End edit.
Senast redigerad av kraftfoder 2019-05-22 kl. 18:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in