2019-05-21, 08:53
Medlem
Ingen risk att de går i konkurs. Elon Musks allra största talang är att kapa åt sig statliga subventioner, det här löser han också.
Citera
2019-05-21, 08:55
Medlem
yz44s avatar
Tesla har väl aldrig gått med vinst så att de fortsätter att förlora pengar är ingen större nyhet.

Bra att elmotorer och styrelektroniken har utvecklats men personligen tror jag att rena elbilar bara är ett steg på vägen mot vätecellsdrivna fordon.
Citera
2019-05-21, 09:03
Medlem
Jag tror det finns vissa faktorer att fundera över.
Många trodde Tesla var en statusbil och köpte. Feltänk. Rika personer tror sällan på klimatbluffen och köper annat. Statusjägaren fick inte ut något annat än opraktiskhet och dyra kostnader.

Propagandauttrycket "fossilbil" gick inte bra. Tesla körs ofta också på fossila bränslen.

De som hårdast tror på klimatbluffen har sällan mycket pengar och de influencers som har pengar som Isabella Lövin och Fridolin skiter tunnt i klimatet så fort det rör deras eget liv. Så är det i alla länder.

Hoppas Musk kliver av förlustprojektet i tid och satsar sina pengar på det framgångsrika Space X.
Senast redigerad av biomatec 2019-05-21 kl. 09:11.
Citera
2019-05-21, 09:11
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Med dagens batteriteknik så är elbilar inte framtiden. De är lika mycket en återvändsgränd som etanolbilen på 00 talet.
De som ligger bäst till är Mercedes med sin dieselhybrid, Toyota/Lexus har länge byggt bensinhybrider, men de drar lika mycket bensin som en standard dieselmotor drar diesel.
Samhället styrs av okunniga politiker och ännu okunnigare journalister, därför vräks mångmiljardbelopp in i teknik som är omogen och omöjlig att skala upp.

Hear, hear…
Just det faktum att dagens batteri teknik är har mycket negativa effekter för miljön tycks märkligt nog inte bekymra elbilssekten.
Citera
2019-05-21, 09:14
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ingen risk att de går i konkurs. Elon Musks allra största talang är att kapa åt sig statliga subventioner, det här löser han också.

Det fungerade under O'Bummers administration, men defintivt inte under Trumps administration.

Googla Solyndra.

https://www.washingtonpost.com/polit...yndra-scandal/
Citera
2019-05-21, 09:20
Medlem
Tradens avatar
Tror inte Tesla konkar pga. att Musk är en bra drömmare som nog lyckas förföra politikerna att skjuta in statliga pengar.
Citera
2019-05-21, 09:25
Avstängd
Detta är väntat , elbilen är en flopp som bara dumskallar går på , nej med de farliga batterierna så är den lika död som dagen den inte va uppfunnen , när allmänheten får kundskapen så kommer inte en bil säljas

firar med bubbel dagen elbilarna förbjuds , firar att vansinnet tar slut !!!
Citera
2019-05-21, 10:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Läs på din stolle, vill du ha ett tips så kan du läsa om framtidens miljöbil och miljöbränsle etanolen. På tal om den samlade bilindustrin.
Dagens batteriteknik är en återvändsgränd.

Det går inte att läsa in sig på alla ämnen. Här kan vi dock bara konstatera att ALLA biltillverkare tillverkar elbilar. Naturligtvis har du ingen som helst aning om hur framtiden ser ut. Det du saknar bortsett från kunskap är självinsikt.
Vad etanol anbelangar så krävdes det naturligtvis inga större justeringar på bilarna jämfört med batteridrift.
Citera
2019-05-21, 10:51
Medlem
Det stora problemet för Tesla är väl också att många andra nu också tillverkar elbilar, vem köper en Telsa när du kan få en Mercedes eller Jaguar för samma pengar? Eller en Kia/Hyundai om man vill handla i en lägre prisklass.
Citera
2019-05-21, 11:16
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Jag tror det finns vissa faktorer att fundera över.
Många trodde Tesla var en statusbil och köpte. Feltänk. Rika personer tror sällan på klimatbluffen och köper annat. Statusjägaren fick inte ut något annat än opraktiskhet och dyra kostnader.

Propagandauttrycket "fossilbil" gick inte bra. Tesla körs ofta också på fossila bränslen.

De som hårdast tror på klimatbluffen har sällan mycket pengar och de influencers som har pengar som Isabella Lövin och Fridolin skiter tunnt i klimatet så fort det rör deras eget liv. Så är det i alla länder.

Hoppas Musk kliver av förlustprojektet i tid och satsar sina pengar på det framgångsrika Space X.

Klimatbluff eller inte. Faktum är att fossildrivna bilar förpestar den lokala miljön i storstäder och orsaker cancer och andra sjukdomar hos invånarna. Eller är det också en bluff?

Snygg särskrivning.
Citera
2019-05-21, 11:21
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Problemet är att få lönsamhet med elbilstillverkning.
Det finns inte en enda biltillverkare idag som gör vinst med sina elbilar, inte en enda!
- det är en ren förlustaffär.

Varför förlorar dom pengar på att göra elbilar? För dyrt och för dålig efterfrågan på det?
Citera
2019-05-21, 11:25
Medlem
FarangDingDongs avatar
Det var väntat vilket också påpekats långt tidigare här på forumet.

Jag är en av de som ägt en model X. Jag köpte den efter mycket lång tvekan men tillslut tog nyfikenheten över då bilar är mitt liv och intresse sedan jag var en liten grabb på sextiotalet.

Teslan höll inte måttet och nyhetens behag försvann snabbt. Tekniken är inte färdigutvecklad och helhetsintrycket motsvarar inte vad man förväntar sig i prisklassen.

Sedan Jauari kör jag därför en Mercedes dieselhybrid. Det är den absoluta spjutspets tekniken i dag för oss som både är bil och miljöintresserade.

Elon Musk är en färgstark entreprenör men projektet var dömt på förhand. Elbilen är och förblir en återvändsgränd så länge inte batteriteknik, infrastruktur och energiförsörjning lösts.

Dessutom är svårheterna enorma att etablera en lönsam volymtillverkare i en mogen bransch som domineras av en handfull jättar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback