Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-25, 11:45
  #37
Medlem
1000001s avatar
Jag har bara gott att säga om Doktor.se.

Jag fick prata med en sjuksköterska genom live chatt där jag förklarade mina problem vilket ledde till att hon erbjöd en tid då en läkare kunde ringa upp mig. Sagt och gjort så fick jag prata med en läkare som (efter ett par standardfrågor) erbjöd mig en receptbelagd medicin mot mina åkommor.

Receptet hade jag inom några minuter som jag kunde använda hos valfritt apotek.

Rekommenderas om; du inte har tid/lust att gå till VC, social fobi och vill slippa sitta öga mot öga med sjuksköterskor/läkare eller helt enkelt anser att ditt problem inte är allvarlig nog att slösa VC personalens tid.


Sen att landstinget tar stryk av det är en annan femma, men det finns större problem att oroa sig över!
Citera
2018-11-15, 19:56
  #38
Medlem
Hur funkar det med de här apparna och journalföring?

Samkör de med lokalt landsting, eller måste de begära ut det, och vice versa?
Citera
2018-12-07, 20:13
  #39
Medlem
Lyssnade på en intervju i Sveriges Radio ett tag sedan om framtidens sjukvård.

Citat:
"Om vi inte använder smarta lösningar så kommer Sverige att halka efter"

Ett startup på Vasagatan som heter Frisk

"Man kan inte läsa information och journaler mellan olika specialiteter och de pratar inte med varandra"
"Och så kommer folk att bokstavligen talat dö"
"Med en app vill Frisk försöka lösa problemen och där kan man kommunicera med sin läkare, beställa recept och koppla upp mot 1177"

Det finns många startups som vill vara med.
Bara en promenad från Frisk finns startuppen Kry
"Vi har revolutionerat sjukvården hela tiden"
"40000 patienter har använt Kry-appen och det är lika mycket som två medelstora vårdmottagningar"

Appen underlättar förstås för patienter som inte behöver färdas till VC eller inte kan. Men det lät lite skenheligt då de pratade om att Sverige kommer halka efter.

Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
De tar naturligtvis bra betalt för minsta möjliga insats, via våra skattepengar. Smidigt för individen men det urholkar finansieringen för den övriga vården. Något som leder till att kostnaderna för saker som sannolikt ofta borde falla inom egenvård ökar och tar resurser från vård för faktiskt vårdkrävande tillstånd.


https://www.svd.se/landstingen-tar-s...-deras-motdrag


https://www.svd.se/natlakare-orsakar...kostnadsokning
Citera
2019-02-17, 23:01
  #40
Medlem
Använde mig för första gången av appen Kry idag för att förnya ett recept. Bokade in tid hos en läkare och det stod att det skulle kosta 250kr, läkaren ringde upp och fixade nytt recept men jag betalade inget. När jag kollar info i appen står det att kostanaden betalas i samband med att man bokar in läkarmötet, men jag fick inte upp någon sådan sida.
Någon som vet om första ”besöket” är gratis?
Hittar ingen info på sidan, och anledningen till att jag inte kontaktar deras kundtjänst är ju såklart att om jag kan slippa betala gör jag ju gärna det, men vill inte heller ha nån otrevlig överraskning i form av nån oläglig faktura. Nån som har koll?
Citera
2019-02-24, 15:41
  #41
Medlem
Googlas avatar
Fick förr en remiss för min dåliga axel till röntgen. Några som fått det? Lite förvånad, trodde inte dem gjorde så där. Men helt klart nöjd
Citera
2019-03-31, 13:11
  #42
Medlem
sigurts avatar
En fråga, jag har problem med mitt öra. Det är ingen vaxpropp det har jag testat. Kan kry hjälpa mig? Antagligen behöver dom titta in i mitt öra, så jag får kontakta VC istället?

Det tar väl flera veckor innan man får en tid där? Jävla skit!! Har inte haft så mycket kontakt med vården annars, frisk som en nötkärna
Citera
2019-03-31, 16:51
  #43
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
En fråga, jag har problem med mitt öra. Det är ingen vaxpropp det har jag testat. Kan kry hjälpa mig? Antagligen behöver dom titta in i mitt öra, så jag får kontakta VC istället?

Det tar väl flera veckor innan man får en tid där? Jävla skit!! Har inte haft så mycket kontakt med vården annars, frisk som en nötkärna
Nu beskriver du inte vad du har för besvär med ditt öra. Men många vårdcentraler har en lättakut/akuttider för bland annat öronbesvär, så beroende på vad du har för besvär så kan det gå fort att få en snabbkoll och ev. behandling.
Citera
2019-04-01, 08:43
  #44
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Det tar väl flera veckor innan man får en tid där? Jävla skit!!
Det går ju inte snabbare för att du inte försöker i alla fall. Sen kan man byta vårdcentral om man inte är nöjd.
Citera
2019-05-20, 02:08
  #45
Medlem
Är läkartid på kry avgiftsfri? Hade tid med en kryläkare i morse via nätet och det stod att alla besök kostar 0 kr.
Citera
2019-05-20, 06:15
  #46
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefana
Är läkartid på kry avgiftsfri? Hade tid med en kryläkare i morse via nätet och det stod att alla besök kostar 0 kr.
Bara om du har frikort.
Citera
2019-05-20, 12:59
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Bara om du har frikort.

Frikort är när man haft tillräckligt med en hel del läkartimmar på kry? Det var min första kontakt med dom o det stod 0 kr.
Citera
2019-05-20, 15:20
  #48
Medlem
Nätläkarbolagen kom runt en prisregel varje landsting har där landstingen sätter pris på vårdbesök. Dem valde helt enkelt att registrera sitt företag i ett landsting som inte hade en patientavgift vid tillfället södermanland. Därav var alla besök som patient 'gratis'. Sen att dennes hemlandsting debiteras runt 700 spänn per 5 minuters videobesök eller chatt är något som betals av oss som skattebetalare. Eller snarare dras av från pengakassan som annars hade gått till den fysiska vårdapparaten.

Mer klirr för snabba besök på nätet och mindre klirr/resurser för fysiska besök av huvudsakligen äldre eller kroniskt sjuka där videomöte inte går att utföra.

Inget är gratis drar man i en ände så påverkas den andra.
__________________
Senast redigerad av Systerysterr 2019-05-20 kl. 15:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback