Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-05-17, 01:29
  #1
Medlem
OliverCromwells avatar
Kent Ekeroth ger sitt stöd till Kristina Winberg i EU-valet och uppmanar alla som varit hans anhängare att kryssa #4 i EU-valet.

Ekeroth tar upp det faktumet att Kristina är en old school SD:are som varit med sedan tiden då det var väldigt svårt att arbeta politiskt som SD:are.

Ekeroth påpekar även Kristinas kontakter med nationalistiska partier i EU-parlamentet som en viktig faktor. Något som kan bli avgörande framöver.

De andra tre toppnamnen inom SD har fått större stöd från partiledningen med varsin reklamfilm. Jessica Stegrud kom till SD nyligen från MED, medan Charlie Weimers kom från KD. Peter Lundgren toppar sedan tidigare, men till skillnad från Kristina har han inte vågat uttrycka ett lika tydligt stöd för Orban samt odlat kontakterna med de nationalistiska partierna i EU.

Ekeroths mål är att SD-röstarna ska kryssa Kristina Winberg förbi en eller flera av de andra tre toppkandidaterna inom SD i det här EU-valet. Förmodligen för att göra en markering mot partiledningen.

https://samnytt.se/varfor-jag-rostar...stina-winberg/

Fråga till er som är anhängare till Ekeroth: Kommer ni att följa hans uppmaning?

Fråga till övriga: Vad tycker ni om Ekeroths utspel? Är det ett sätt att spänna sina muskler från medialt håll?

Påminner lite som när Breitbart eller andra medier tar en tydlig ställning till olika kandidater utomlands.

Är det här framtiden? Alltså att koncentrera sig på vad specifika kandidater står för istället för partiet?

Diskutera!
Citera
2019-05-17, 01:36
  #2
Medlem
Sooks avatar
I sverige röstar vi på partier och inte på kandidater. Att kuppa in en kandidat blir bara fel. Däremot är det inget fel att kryssa en kandidat man tror på själv men att kryssa någon för att någon annan säger det blir knasigt. Men in the end of the day så är det ju ändå vi medborgare som röstar. En röst per person och man får ju rösta som man bäst finner lämpligt.

Jag tycker personligen att Kent Ekeroth är en fjant som inte borde få nån uppmärksamhet men det håller han uppenbart inte med om själv och han verkar ju lyckas att få uppmärksamhet.
Citera
2019-05-17, 01:40
  #3
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
I sverige röstar vi på partier och inte på kandidater. Att kuppa in en kandidat blir bara fel. Däremot är det inget fel att kryssa en kandidat man tror på själv men att kryssa någon för att någon annan säger det blir knasigt. Men in the end of the day så är det ju ändå vi medborgare som röstar. En röst per person och man får ju rösta som man bäst finner lämpligt.

Jag tycker personligen att Kent Ekeroth är en fjant som inte borde få nån uppmärksamhet men det håller han uppenbart inte med om själv och han verkar ju lyckas att få uppmärksamhet.

Du har väl aldrig hört talas om personröster och personvalskampanjer.

Ju fler kryss en kandidat får kan alltså påverka partiet inifrån och avgöra i vilken riktning partiet ska gå.
Citera
2019-05-17, 01:49
  #4
Medlem
bombaccis avatar
Känns som en ganska oviktig kampanj. EU parlamentet består av ca 705 EU-parlamentariker. Sverige får skicka 20 eller 21 st. Om man inte ens kan hantera att det finns "mjukare" sverigedemokrater utan måste tjafsa internt om godbitarna så går det ju att fundera över hur bra de ska lyckas i det stora parlamentet.

Jag personkryssar också (inte på sverigedemokrater dock) men röstar mest som en markering för att jag gillar att t ex en socialdemokrat vill gå åt vänster. Misstänker att det blir samma sak här. Eventuellt kan ju SD lyckas få fyra mandat så kan alla sverigedemokrater bli nöjda. Tror Kenth Ekeroths roll som politiker i toppskiktet inom SD är över utan han får fungera i kulisserna och kanske satsa på sånt här men tror inte såna inspel kommer ge hans delar av partiet så stort inflytande ändå. Gräsrötterna inom SD tycks vara Åkesson väldigt trogen, svårt o se att den här tanten skulle kunna utmana.
Citera
2019-05-17, 01:52
  #5
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Känns som en ganska oviktig kampanj. EU parlamentet består av ca 705 EU-parlamentariker. Sverige får skicka 20 eller 21 st. Om man inte ens kan hantera att det finns "mjukare" sverigedemokrater utan måste tjafsa internt om godbitarna så går det ju att fundera över hur bra de ska lyckas i det stora parlamentet.

Jag personkryssar också (inte på sverigedemokrater dock) men röstar mest som en markering för att jag gillar att t ex en socialdemokrat vill gå åt vänster. Misstänker att det blir samma sak här. Eventuellt kan ju SD lyckas få fyra mandat så kan alla sverigedemokrater bli nöjda. Tror Kenth Ekeroths roll som politiker i toppskiktet inom SD är över utan han får fungera i kulisserna och kanske satsa på sånt här men tror inte såna inspel kommer ge hans delar av partiet så stort inflytande ändå. Gräsrötterna inom SD tycks vara Åkesson väldigt trogen, svårt o se att den här tanten skulle kunna utmana.

Inser du inte hur du själv motsäger dig själv?
Citera
2019-05-17, 02:06
  #6
Medlem
PTSD-av-AFs avatar
Ni som kommer att välja att rösta på SD i EU valet borde städa bort de som suttit där redan, då om man via Votewatch betraktar hur de har röstat i vissa frågor som borde anses heliga så luktar det lobbyist mutat ibland. Om Artikel 13 som senast, men man har också röstat migrationsvänligt. Städa alltså ut de gamla, rösta in nya.

Själv så känner jag mig förrådd av SD sedan att ha varit en röstare i fyra val, alltså i 16 år. Nu är dom plötsligt EU vänliga och inbillar sig att de kan rubba Globalist projektet EU underifrån. Därför har jag röstat på AƒS, redan gjort i tisdags. SD röstare borde generellt bestraffa partiet i EU valet genom att rösta på annat alternativ, ju galnare desto bättre. Få in våra värsta bråkstakar i Parlamentet istället.
Citera
2019-05-17, 02:12
  #7
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PTSD-av-AF
Ni som kommer att välja att rösta på SD i EU valet borde städa bort de som suttit där redan, då om man via Votewatch betraktar hur de har röstat i vissa frågor som borde anses heliga så luktar det lobbyist mutat ibland. Om Artikel 13 som senast, men man har också röstat migrationsvänligt. Städa alltså ut de gamla, rösta in nya.

Själv så känner jag mig förrådd av SD sedan att ha varit en röstare i fyra val, alltså i 16 år. Nu är dom plötsligt EU vänliga och inbillar sig att de kan rubba Globalist projektet EU underifrån. Därför har jag röstat på AƒS, redan gjort i tisdags. SD röstare borde generellt bestraffa partiet i EU valet genom att rösta på annat alternativ, ju galnare desto bättre. Få in våra värsta bråkstakar i Parlamentet istället.

Åkesson själv kallar det för fake news.

Han säger att partiet inte har byt fot. endast att det inte är realistiskt att driva den frågan just i det här valet.

I partiprogrammet för SD står det klart och tydligt att partiet ska verka för att lämna EU.

Citat:

Därför gillar inte Jimmie Åkesson när det beskrivs som en kursändring att Sverigedemokraterna har lagt kravet på svenskt EU-utträde på is.

– Det är ingen kursändring, det tycker jag är viktigt att framhålla.
Citera
2019-05-17, 03:20
  #8
Avstängd
Eskapisternas avatar
Winberg har varit osynlig och inte tillfört mycket, det blir att kryssa Jessica Stegrud lr AFS.
Citera
2019-05-17, 03:39
  #9
Medlem
ariberts avatar
Jag tror att SD får fyra mandat, men satte ett kryss på Kristina Winberg ifall det skulle skita sig med det fjärde mandatet.

Tvåan och trean på listan är bara karriärister, som hoppat på SD-tåget för att det går bra för partiet, och ser sin chans att få en plats i EU-parlamentet.
Citera
2019-05-17, 06:53
  #10
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Inser du inte hur du själv motsäger dig själv?

Nej. Jag tror inte att mitt personkryss kommer påverka utan ger bara någon kandidat en ” like”.
Citera
2019-05-17, 07:17
  #11
Medlem
Svantevits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Nej. Jag tror inte att mitt personkryss kommer påverka utan ger bara någon kandidat en ” like”.
Haha! Då har jag ett förslag till dig. Gilla Socialdemokraterna på Facebook istället, så slipper du omaket med att gå och rösta. En enda röst gör ju varken till eller från ändå.
Citera
2019-05-17, 08:19
  #12
Moderator
Meijis avatar
Politik: inrikes --> Partier och partipolitik
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback