2019-05-10, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Det var många år sedan. Numera går Coop väldigt bra.
Man satte in en helt ny ledning och styrelse som fått ordning på skeppet.

2018
Nettoomsättning 448,4
Res efter finansiella poster 0,5
Soliditet (%) 65,2
Kassalikviditet (%) 163,4

Åja så bra går det inte alls.
Citera
2019-05-10, 16:03
Medlem
TheFreakinPopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Är nog bara en tidsfråga. Titta bara hur packtjänsten vuxit (butiken packar du hämtar). Steget till att butiken även kör ut har krympt.

Du verkar ha investerarna på din sida då investmentbolaget Kinnevik pumpade in 900 miljoner i matleveranstjänsten Mathem för nån månad sen.
Citera
2019-05-10, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hinkospade
2018
Nettoomsättning 448,4
Res efter finansiella poster 0,5
Soliditet (%) 65,2
Kassalikviditet (%) 163,4

Åja så bra går det inte alls.

De var i total kris för ett par år sedan. Man har vänt på detta. I resultat ovan ingår investeringar och dylikt. Man har numera dessutom kapital, något man för ett par år sedan inte hade mycket av.

Men att som Coop nu gör, köpa 163 butiker, mitt i den omstrukturering vi ser inom detaljhandeln - jag har svårt att se hur man skulle kunna motivera det. Pengarna bör istället läggas på omstrukturering av befintligt butiksnät och göra den affären riktigt bra. ICA är långt fram i detta arbete och har hittills satsat över en miljard. Coop kommer inte komma ikapp - i synnerhet inte nu när pengarna behövs för köpet plus konvertering av 163 butiker.
Citera
2019-05-10, 16:11
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Enligt SVT (https://www.svt.se/nyheter/besked-co...venska-butiker) Köper Coop alla 163 Netto butiker i Sverige och ska döpa om de till Coop i ett nytt koncept!

MEN hur tänker Coop?
Alltså, Någon rörigare butik än Netto finns inte! De har varor blandat huller om buller med dålig prismärkning. Att sätta ett Coop märke på det visar bara hur rörigt det är i Coops lednings hjärnor!
Om de gör om det till en Coop butik så tappar de Nettokunderna som förvirrat går runt i butiken och letar varor i stället för att handla om en Coop butik i närheten. På Netto kan man hitta billiga varor, någonstans i röran, det är Nettos filosofi. Tanken är väl att man plockar åt sig några varor man inte trodde man ville ha när man gick in i butiken.

Coops problem är att de är som miljömuppar. Det mesta ska vara ekologiskt även om det är inplastade bananer eller styckepaketerade ekologiska äpplen från Sydamerika...
Eller billigt kött från Irland. Ja det är billigt men herregud priserna är betydligt dyrare än Willys och till sämre kvalitet. Ska Netto få den stämpeln också?

Vad tycker ni? Har ni andra åsikter?

Jag vill bara hålla med om det du säger om Netto. Jag handlade där en gång men aldrig mer. Precis som du sa har dom ingen ordning. kött som reas nära kassan och liknande idiotier. När jag kom och skulle betala fanns det ingen som satt i kassan. Kan jag bara gå nu då? men jag hade lagt upp alla varor redan och jag är ju en ärlig människa så jag väntade och väntade. Till slut kom det en ung tjej som inte verkade veta vad hon skulle göra så hon knuffades undan av en matrona som tog över och började skyffla varorna som om det var stenar. som sagt aldrig mer.
Citera
2019-05-10, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
De var i total kris för ett par år sedan. Man har vänt på detta. I resultat ovan ingår investeringar och dylikt. Man har numera dessutom kapital, något man för ett par år sedan inte hade mycket av.

Men att som Coop nu gör, köpa 163 butiker, mitt i den omstrukturering vi ser inom detaljhandeln - jag har svårt att se hur man skulle kunna motivera det. Pengarna bör istället läggas på omstrukturering av befintligt butiksnät och göra den affären riktigt bra. ICA är långt fram i detta arbete och har hittills satsat över en miljard. Coop kommer inte komma ikapp - i synnerhet inte nu när pengarna behövs för köpet plus konvertering av 163 butiker.

Ica ligger ljusår före övriga men det där var väl ett bra sätt för Coop att behålla andra plats. Hemköp och Willys tycker jag personligen har bättre koncept än Coop.
Citera
2019-05-10, 16:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Det är stor skillnad på olika netro butiker jag har besökt, vissa är bättre ordnade än andra.

Ja, precis, och det var också därför jag var tvungen att gå i svaromål mot TS som drog alla Netto över en kam.
Citera
2019-05-10, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Enligt SVT (https://www.svt.se/nyheter/besked-co...venska-butiker) Köper Coop alla 163 Netto butiker i Sverige och ska döpa om de till Coop i ett nytt koncept!

MEN hur tänker Coop?
Alltså, Någon rörigare butik än Netto finns inte! De har varor blandat huller om buller med dålig prismärkning. Att sätta ett Coop märke på det visar bara hur rörigt det är i Coops lednings hjärnor!
Om de gör om det till en Coop butik så tappar de Nettokunderna som förvirrat går runt i butiken och letar varor i stället för att handla om en Coop butik i närheten. På Netto kan man hitta billiga varor, någonstans i röran, det är Nettos filosofi. Tanken är väl att man plockar åt sig några varor man inte trodde man ville ha när man gick in i butiken.

Coops problem är att de är som miljömuppar. Det mesta ska vara ekologiskt även om det är inplastade bananer eller styckepaketerade ekologiska äpplen från Sydamerika...
Eller billigt kött från Irland. Ja det är billigt men herregud priserna är betydligt dyrare än Willys och till sämre kvalitet. Ska Netto få den stämpeln också?

Vad tycker ni? Har ni andra åsikter?

För mig låter det spännande. Back to Basic. Lådpackat och miljövänligt, men bara på ytan? Det är inte butiksinredningar som är det stora problemet utan att efterfrågan på global mat inte ifrågasätts. I och för sig är det bara några årtionden sedan tandkrämstuberna förpackades i skyddande kartonger... mycket kan hända.
Citera
2019-05-10, 16:31
Medlem
Jaha, då blir det ~50% prishöjning.
Citera
2019-05-10, 16:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Jaha, då blir det ~50% prishöjning.

Ja, prishöjning lär det bli. Inte 50%, men säkert hälften av det och då försvinner kunderna i lika stor andel.

Coop får svårt att gå iland med det här över tid. Man säger att man vill konkurrera med ICA, men det gör man inte genom att köpa upp Netto, skylta om och höja priser.
Citera
2019-05-10, 16:37
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Är nog bara en tidsfråga. Titta bara hur packtjänsten vuxit (butiken packar du hämtar). Steget till att butiken även kör ut har krympt.

Så utvecklingen kommer alltså att gå tillbaka till en lanthandelslösning från 50-talet? Det finns inte ekonomi i hemkörning av livsmedelsvaror, därför kommer mat på nätet aldrig nå över en marknadsandel på 5%.
Citera
2019-05-10, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Nu vet jag inte hur ekonomin ser ut nationellt men Coops lokala del i mitt landskap har haft stora ekonomiska problem de senaste åren och tvingats lägga ner en hel del tillverkning samt några butiker. Att då köpa upp Netto känns inte helt genomtänkt. Här i närheten finns fler än ett ställe där det ligger ett Netto precis bredvid ett Coop så det känns inte helt långsökt att det nog kan bli en hel del nedläggningar av butiker framöver.
Vilken tillverkning har Coop lagt ned? KF sålde sina industrier för 20-30 år sedan? De ägde Grådö mejeri ett kort tag, men det är sålt till Falköpings mejeri.
Citera
2019-05-10, 16:38
Medlem
magpies avatar
Netto gjorde runt 80 mkr i vinst 2016 och därefter 40 mkr i förlust 2017. Om 2018 pekar söderut handlar det nog om att stoppa blodflödet i tid.

Undrar hur mycket Coop betalar för butikerna; Netto hade Byggnader och dylikt för 1,6 mdr i 2017 års balansräkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in