Flashback bygger pepparkakshus!
2019-04-27, 01:06
Medlem
Mordoffret Joakim bor i Katrineholm med Emelie,Emelie blir gravid och föder ett missfoster med två tår på varje fot och tre fingrar på varje hand.
Och gomspalt.
Soc tar barnet.
Joakim och Emelie flyr till Lilla Edet pga hot från Katrineholmsmaffian.
Joakims morsa flyttar till Vänersborg som ligger nära Lilla Edet.
Dom gör slut och Joakim blir vräkt från lgh och flyttar hem till morsan i Vänersborg.
Där raggar han upp en gammal fyllkärring på 58bast som bor i samma svale som morsan.
Sen hänger han på kärringen till hennes dotter och hennes kille som är kyltekniker och har jägarexamen.
Killen som har Vänersborgs sämsta ölsinne plockar fram hagelbocken på fyllan och skjuter ihjäl Joakim.
Varför är ännu inte helt klart men troligtvis pga dottern Johannas kåta och lösaktiga beteende.
Citera
2019-04-27, 07:43
Medlem
Har läst igenom snart en tredjedel, men jävlar vad fåordig Jimmy är i förhör.
Citera
2019-04-27, 08:08
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
JB säger i telefon att en man med "kallingar" ligger död utanför huset. Kan det vara så att BO hade tagit av sina byxor och hade sex med henne. Han tog dem och sprang ut från sovrummet när Jimmy kom på dem?.

Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
JB säger detta men jag tror hon ljuger.

Min gissning:
Mormor sov hos barnen i rummet på nedervåningen (det kan vara så att stora syster hade somnat i en soffa eftersom hon sa till polisen att hon sov i soffan) . Paret sov i sitt sovrum på andra våningen. BO fick sova över i vardagsrummet i soffan. Klockan 2 på natten gick BO upp på andra våningen. JT hade somnat och BO och JB tog tillfällen och började samlag. JT vaknade plötslig och blev mycket upprörd. Blev bråk och han öppnade vapenskåpet som var i samma rum. Ni kan gissa själv resten!

BO har släpats ut ur huset. Detta skedde sannolikt av någon som höll honom i händerna/armarna. Den slutsatsen bygger jag på jordspår på BO:s ben och fötter samt det faktum att det inte finns något klädesplagg som är så blodigt som det bör vara om någon dragit ut kroppen genom att omfamna den.

Processen att dra ut kroppen över altan, gräsmatta och genom en minimal häck, en total sträcka på drygt tio meter, kan orsaka att byxorna hasar ned. Samtidigt visar undersökningen av kallingarna att de har kulhål. Det är alltså fullt möjligt att kallingarna dragits ned efter skottet från altanen.*
B 2583-18, ab 111 del 7.pdf sid 249

Men polisen Jonas, som var först på plats, säger så här: "Kroppen/personen var helt bar på överkroppen, men han hade trätt i en arm i t-shirtens ena ärm medan övriga t-shirten täckte halva ansiktet. Jonas fick intrycket att personen försökt ta på sig sin t-shirt men inte hunnit helt och hållet."
Källa: B 2583-18, ab 110 del 2.pdf sid 61f

Samtidigt har BO haft jackan på sig, vilken har kulhål förenliga med skador på kroppen, vilket tyder på att han fått slänga på sig kläderna och var på väg ut.
B 2583-18, ab 111 del 7.pdf sid 254-259

Om det stämmer att t-shirten inte varit på rätt så har BO alltså gått från tämligen avklädd till påklädd på kort tid, blivit skjuten efter på övervåningen, men stannat upp i vardagsrummet, där vittnen hör honom diskutera med en man samtidigt som en kvinna försöker lugna männen. Han blir därefter skjuten i vänster sida och avrättad med påliggande skott i tinningen.

Min teori om pausen i vardagsrummet stärks av vittne:
"När han gått och lagt sig så går det ett bra tag och då hör han en smäll. Det låter som någon slår sönder något, slår sönder något med en slägga. Han har svårt att förklara ljudet, men det är en dov smäll. Det går ett tag [min fetning] och sedan hör han två smällar till. Det säger pang och sedan ett uppehåll i någon minut/några sekunder innan nästa. Han hör totalt 2-3 dova smällar.

Ingen säger var BO skulle ha sovit, men det faktum att det skjutits på övervåningen och att hans telefon finns i sovrummet, eftersom nödsamtalet skett med en telefon JB säger sig ha fått från sin mamma i sovrummet, tyder på att han varit där. BO har även skickat SMS till sin mamma 02.00, vilket är kort före mordet.

Om vi antar att JB och BO på något sätt haft sex, kramats e.dyl. så blir frågan var detta skett. På övervåningen finns ett sovrum med spjälsäng, en tvåsits soffa i allrum och en dubbelsäng i parets sovrum. Johanna kan teoretiskt ha lagt sig i parets säng och BO kan ha kommit efter, men med tanke på att JT är misstänksam pga JB:s tidigare otrohet så låter det orimligt.

Jag tror snarare att det kan vara så att alla lagt sig och att BO ligger i soffan i allrummet, där kuddar ligger i ena änden på ett sätt som om någon vilat huvudet mot dem. Det ligger iofs några kläder i andra änden, men är man full och vill sova och accepterar en liten soffa så fungerar det. BO är vaken 02.00 och skickar SMS till modern, som svarar. Detta ger antagligen en SMS-signal från mobilen, som kan ha väckt JT.

Ett normalt mönster när alla lägger sig är att paret ligger i parets säng. Den nya bekantskapen, BO, får sova i en soffa och JB:s mamma får ligga i en soffa eller barnsäng. BO borde ha fått sova i soffan i vardagsrummet, om alla lade sig samtidigt, men om vi antar att han lade sig före de andra så är soffan i allrummet en rimlig plats. Därefter lägger sig paret i sovrummet och mamman i barnrummet på nedervåningen eller i soffan i vardagsrummet.

I så fall kan BO ha vaknat till vid 2-tiden och skickat SMS till sin mamma, som svarade. Signalen kan ha väckt JB först så att hon gått ut till BO och börjat prata med honom, vilket fick JT att vakna och gå ut och ertappa dem. I tumultet får inte BO på sig sin t-shirt rätt, men det är inget som prioriteras när JT rycker fram vapnet. Jackan tar han på sig i vardagsrummet och sedan blir han skjuten.

* EDIT: Jag kan ha missuppfattat detta med kalsongerna. Det var nog bara byxorna som var neddragna.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-04-27 kl. 08:39.
Citera
2019-04-27, 08:40
Medlem
Det står i protokollet att sperma inte kan påvisas någonstans.

Intressant läsning också, Thord. Tack.
Citera
2019-04-27, 10:37
Medlem
Någon som vet när rättegången börjar??
Hade velat gå på huvudförhandlingen
Citera
2019-04-27, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Någon som vet när rättegången börjar??
Hade velat gå på huvudförhandlingen

Den börjar 6 maj.
Citera
2019-04-27, 12:49
Medlem
Det är verkligen så påtagligt att dom ljuger.. hade JB bara sagt sanningen från början och inte städat så hade hon gått fri. JT har ertappat JB och BO med att ha samlag/på väg att ha det. JT flippar och skjuter BO. Dom väntar några timmar, städar, kommer på en historia att dra och håller fast vid den. Omöjligt att tre vuxna människor inte märkt ngt liksom? Dom har trasslat in sig i en dålig lögn och släpper den inte. Dom kommer bli dömda oavsett så dom kan lika gärna erkänna.
Citera
2019-04-27, 13:01
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogstrollett
Det är verkligen så påtagligt att dom ljuger.. hade JB bara sagt sanningen från början och inte städat så hade hon gått fri. JT har ertappat JB och BO med att ha samlag/på väg att ha det. JT flippar och skjuter BO. Dom väntar några timmar, städar, kommer på en historia att dra och håller fast vid den. Omöjligt att tre vuxna människor inte märkt ngt liksom? Dom har trasslat in sig i en dålig lögn och släpper den inte. Dom kommer bli dömda oavsett så dom kan lika gärna erkänna.

Det finns en social aspekt att brottslingar kan känna ett behov av att inte erkänna för släkt och vänner.

Släktingar och vänner kan å andra sidan ha ett behov av att tro att de är oskyldiga.

Mot bakrund av vittnesuppgifter framgår det som rätt självklart för många att JT skjutit och att orsaken kan vara svartsjuka, men de anhöriga kan välja att inte förstå detta.

Jag tror dock du har fel om samlaget. Med tanke på att BO SMS:ar sin mamma 02:00 och mordet skett minuter efter det så tror jag att det på sin höjd handlar om förspel men ärligt talat tror jag att det kan vara så att JB väckts av svaret BO fick från sin mamma och att JB gått ut till BO, kort därefter vaknar JT till och missförstår allt. Det är vad jag tycker tiden räcker till...
Citera
2019-04-27, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det finns en social aspekt att brottslingar kan känna ett behov av att inte erkänna för släkt och vänner.

Släktingar och vänner kan å andra sidan ha ett behov av att tro att de är oskyldiga.

Mot bakrund av vittnesuppgifter framgår det som rätt självklart för många att JT skjutit och att orsaken kan vara svartsjuka, men de anhöriga kan välja att inte förstå detta.

Jag tror dock du har fel om samlaget. Med tanke på att BO SMS:ar sin mamma 02:00 och mordet skett minuter efter det så tror jag att det på sin höjd handlar om förspel men ärligt talat tror jag att det kan vara så att JB väckts av svaret BO fick från sin mamma och att JB gått ut till BO, kort därefter vaknar JT till och missförstår allt. Det är vad jag tycker tiden räcker till...

Det kan mkt väl bara ha varit hångel eller annat som JT störde sig på, men skottet mot skrevet tyder på ngt tycker jag..
Citera
2019-04-27, 14:23
Medlem
Mycket som är skumt i den här historien. Hur kan en till synes lugn grabb bli så uppretad att han avrättar nån, som han bara känt i 3 timmar, med 3 skott? Med barn i närheten...

Varför släpar dom ut honom på gatan?
Citera
2019-04-27, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson

Det (fetade): DU har helt rätt tycker jag. De ljuger för att de känner skam.
Men mest troligt är att BO fick sova i nedervåning i en soffa. Han väntade ett tag för att JT skulle somna och kl 02 gick upp i parets sovrum.
Citat:
Ursprungligen postat av Skogstrollett
Det kan mkt väl bara ha varit hångel eller annat som JT störde sig på, men skottet mot skrevet tyder på ngt tycker jag..
Jag tycker också att det har varit mycket mer än hångel. Att skjuta någon och därefter avrätta och dra honom och kasta ut honom från sitt hus och till sist skjuta honom i skrevet tyder på ett mycket stor förnedring.
Citera
2019-04-27, 16:07
Medlem
Jag hittar inget förhör med svärmodern bland FUP-länkarna. Nån som hittat?
Det skulle vara intressant att veta hur hon tänkte när hon mitt i natten släpar med en singelkille på fest hos sin otrogna dotter och dennes svartsjuke sambo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in