Citat:
Ursprungligen postat av
Filantrop007
Det mesta av detta tror jag på. Vi behöver en fortsatt stark konjunktur.Statsbidragen till kommunsektorn måste gradvis ökas.Statens överskottsmål får i värsta fall slopas. Vi behöver få ännu fler grupper i arbete för att täcka upp för välfärdstjänster. En hel del nyanlända kan säkert yrkesutbildas. Morot och piska behövs sannolikt för att nå detta. Om vi vill kan vi ställa om Sverige så att fler bidrar . Att en del kan jobba några extra år är egentligen självklart. Personligen är jag fullt arbetsför trots att jag pensionerades för många år sedan. Sverige och det svenska politiska systemet fungerar som bäst när det utsätts för påfrestningar. Vi löser en eventuellt kommande kris tillsammans.
Jag utgår ifrån att du inte är ett troll.
Om du läser det frispråkiga uttalandet från Filipstad så är problemet att stora grupper är oanställningsbara pga av att de i praktiken är analfabeter. Samt att de inte är motiverade att jobba. De är fullt nöjda med tillvaron som den är. De vill inte äns längre flytta till Malmö eller Göteborg.
”Sverige och det svenska politiska systemet fungerar som bäst när det utsätts för påfrestningar. Vi löser en eventuellt kommande kris tillsammans”.
Problemet är att ingen politiker eller parti har givit ett seriöst genomförbart förslag på hur ”problemet” med den stora grupp socialfall som inte kan och inte vill komma ut på arbetsmarknaden ska lösas.
Fritidsgårdar tycks inte hjälpa, SFI o gymnasier tycks inte kunna behålla sina elever tills utbildningens slut.
Och i slutändan ska någon betala. Godhetsfesten tycks bli kostsam. Och snart ska extra miljökostnader adderas till våra liv.