2019-04-23, 16:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man kan inte låta bli att undra vem som avlönar de som i den här typen av trådar försöker hävda att allt är bra & att det inte föreligger en kris i allt fler kommuner.

För ingen kan ju på allvar anse detta. Således, vem tjänar på att förtiga krisen?
Jag frågar mig snarare vem som tjänar på att alla kan se att det finns troll som in absurdum hävdar att allt är toppen, oavsett vad.
Citera
2019-04-23, 16:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Om hon har använt sig av ordet kris i media så är det ju underligt att du inte länkat till det utan istället länkar till en sida där hon skriver det ovanstående. Så dumheterna är det alltså du som kommer med. Kommunerna är som sagt inte i kris även om allt inte funkar perfekt men det har det aldrig gjort ändå inte ens i de rikaste och mest pedantiska kommunerna. Något ni Sverige-hatare verkar ha glömt totalt.
Som jag tidigare visat så är ”svårt läge” och ”dåligt tillstånd” några synonymer till kris. SKL:s chefsekonom Annika Wallenskog menar att någonting drastiskt måste göras om kommunerna ska kunna klara sig. Kommunerna befinner sig alltså i ett svårt läge på grund av sina dåliga tillstånd.

Du behöver skaffa dig en basal ordkunskap tillsammans med basal kunskap om samhället och ekonomi.
Citera
2019-04-23, 16:22
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Det mesta av detta tror jag på. Vi behöver en fortsatt stark konjunktur.Statsbidragen till kommunsektorn måste gradvis ökas.Statens överskottsmål får i värsta fall slopas. Vi behöver få ännu fler grupper i arbete för att täcka upp för välfärdstjänster. En hel del nyanlända kan säkert yrkesutbildas. Morot och piska behövs sannolikt för att nå detta. Om vi vill kan vi ställa om Sverige så att fler bidrar . Att en del kan jobba några extra år är egentligen självklart. Personligen är jag fullt arbetsför trots att jag pensionerades för många år sedan. Sverige och det svenska politiska systemet fungerar som bäst när det utsätts för påfrestningar. Vi löser en eventuellt kommande kris tillsammans.

Jag utgår ifrån att du inte är ett troll.

Om du läser det frispråkiga uttalandet från Filipstad så är problemet att stora grupper är oanställningsbara pga av att de i praktiken är analfabeter. Samt att de inte är motiverade att jobba. De är fullt nöjda med tillvaron som den är. De vill inte äns längre flytta till Malmö eller Göteborg.

”Sverige och det svenska politiska systemet fungerar som bäst när det utsätts för påfrestningar. Vi löser en eventuellt kommande kris tillsammans”.

Problemet är att ingen politiker eller parti har givit ett seriöst genomförbart förslag på hur ”problemet” med den stora grupp socialfall som inte kan och inte vill komma ut på arbetsmarknaden ska lösas.

Fritidsgårdar tycks inte hjälpa, SFI o gymnasier tycks inte kunna behålla sina elever tills utbildningens slut.

Och i slutändan ska någon betala. Godhetsfesten tycks bli kostsam. Och snart ska extra miljökostnader adderas till våra liv.
Citera
2019-04-23, 16:36
Medlem
Ordpistolens avatar
Det är väl bara att höja skatterna, tills folk betalar hela sin lön i skatt. Man kan dela ut matkuponger om det skulle bli ohållbart.
Massinvandringen måste få fortgå till varje pris, det har våra politiker bestämt.
Citera
2019-04-23, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Jo men det kommer in friska pengar i kommunen, alltså konsumerar sina pengar(lön) där.
Sedan vill jag minnas att Solna har lägst antal kommunalt anställda vs all andra kommuner i Sverige.
Artikeln har några år på nacken, men ger en fingervisning.
https://www.reforminstitutet.se/sa-skapade-solna-bast-foretagsklimat-i-landet/

Artikeln säger att företagen lockade invånare och därmed fick de ökade skatteintäkter då många bosatte sig i kommunen?
Citera
2019-04-23, 16:44
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Det är väl bara att höja skatterna, tills folk betalar hela sin lön i skatt. Man kan dela ut matkuponger om det skulle bli ohållbart.

Under slutfasen av det totala maktövertagandet kommer detta förmodligen att bli verklighet.
Kuba hade systemet att du bara kunde köpa mat där du bodde, ett perfekt verktyg för att hindra folk att röra på sig och protestera.
Citera
2019-04-23, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Som jag tidigare visat så är ”svårt läge” och ”dåligt tillstånd” några synonymer till kris. SKL:s chefsekonom Annika Wallenskog menar att någonting drastiskt måste göras om kommunerna ska kunna klara sig. Kommunerna befinner sig alltså i ett svårt läge på grund av sina dåliga tillstånd.

Du behöver skaffa dig en basal ordkunskap tillsammans med basal kunskap om samhället och ekonomi.
Vi tycker nog att det är du som behöver basala kunskaper som inte ens kan skilja på nutid och framtid. Sen så kanske du borde fundera på var SKLs intressen ligger! De vill i princip alltid ha mer pengar och resurser..
Citera
2019-04-23, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag utgår ifrån att du inte är ett troll.

Om du läser det frispråkiga uttalandet från Filipstad så är problemet att stora grupper är oanställningsbara pga av att de i praktiken är analfabeter. Samt att de inte är motiverade att jobba. De är fullt nöjda med tillvaron som den är. De vill inte äns längre flytta till Malmö eller Göteborg.

”Sverige och det svenska politiska systemet fungerar som bäst när det utsätts för påfrestningar. Vi löser en eventuellt kommande kris tillsammans”.

Problemet är att ingen politiker eller parti har givit ett seriöst genomförbart förslag på hur ”problemet” med den stora grupp socialfall som inte kan och inte vill komma ut på arbetsmarknaden ska lösas.

Fritidsgårdar tycks inte hjälpa, SFI o gymnasier tycks inte kunna behålla sina elever tills utbildningens slut.

Och i slutändan ska någon betala. Godhetsfesten tycks bli kostsam. Och snart ska extra miljökostnader adderas till våra liv.

Allt för många är oanställningsbara, helt klart. Tänk också på att vi har en grupp med etniska svenskar som är oanställningsbara av skäl som alkoholist,narkoman, allmänt slöa osv. Men många av de som i dagsläget drar bena efter sig är inte oanställningsbara livet ut. Dessa skall tvingas , med hjälp av piska och morot , att bidraga. Håller med om att våra politiker är allt för flata härvidlag.Hårdare tag mår de flesta bra av. Klackarna i marken som Curt Nicolin myntade passar bra. Jag har inget problem med detta.Det är hatet och föraktet mot invandrare som får mig att må illa.
Citera
2019-04-23, 16:49
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Under slutfasen av det totala maktövertagandet kommer detta förmodligen att bli verklighet.
Kuba hade systemet att du bara kunde köpa mat där du bodde, ett perfekt verktyg för att hindra folk att röra på sig och protestera.

Vilka bra förslag du ger till den här regeringen.
Citera
2019-04-23, 16:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vi tycker nog att det är du som behöver basala kunskaper som inte ens kan skilja på nutid och framtid. Sen så kanske du borde fundera på var SKLs intressen ligger! De vill i princip alltid ha mer pengar och resurser..
På vilket sätt menar ni att jag inte kan skilja på nutid och framtid? SKL är en arbetsgivar- och medlemsorganisation för Sveriges kommuner och landsting. Menar ni att SKL:s chefekonom inte talar sanning? Vad grundar ni era utsagor på för fakta?
Citera
2019-04-23, 17:04
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Om hon har använt sig av ordet kris i media så är det ju underligt att du inte länkat till det utan istället länkar till en sida där hon skriver det ovanstående. Så dumheterna är det alltså du som kommer med. Kommunerna är som sagt inte i kris även om allt inte funkar perfekt men det har det aldrig gjort ändå inte ens i de rikaste och mest pedantiska kommunerna. Något ni Sverige-hatare verkar ha glömt totalt.

Dumheterna är du ensam om som inte ens förstår ordet "kris". En fullständig idiot som skolkat 100 % i grundskolan vet att ordet "kris" betyder svår period, svår tid, kritisk situation, svårt läge, samt dåligt tillstånd.

SKL varnar för kris i de svenska kommunerna

Citat:
Men befolkningsutveckling med en allt yngre och äldre befolkning pekar mot stora kriser – och stora förändringar krävs omedelbart.

Det skriver Sveriges kommuner och landsting (SKL) i sin nya rapport som publiceras i dag.

Jävlar vad dum du måste känna dig som blir totalägd i samtliga trådar.
Citera
2019-04-23, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
På vilket sätt menar ni att jag inte kan skilja på nutid och framtid? SKL är en arbetsgivar- och medlemsorganisation för Sveriges kommuner och landsting. Menar ni att SKL:s chefekonom inte talar sanning? Vad grundar ni era utsagor på för fakta?

Jag tror hon utrycker det hon uppfattar. Jag brukar lita på politiker, myndigheter och personer anställda på en myndighet. Många bruna brukar bara lita på dessa grupper om deras uttalanden passar för stunden. De brukar selektera rätt så friskt. Men skall vi vara överens om att myndigheter kan man lita på ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in