2019-04-19, 22:36
Medlem
Har skickat ett e-post nu, vi får se vad som händer. Surt, borde kanske legat lågt.
Citera
2019-04-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Du kommer att tycka att det här är världens tråkigaste svar.

Men berätta. Jag hade en anställd som hade fått för mycket lön i 4 år och fick betala tillbaka 480 000 när jag som ny chef och min nya ekonom upptäckte det.

Förr eller senare så kommer det fram. Då kommer du bli återbetalningsskyldig.

Skitsnack.

Till TS:
I och med att du VET att du fått för mycket i lön är det din skyldighet att betala tillbaka (om du erkänner det).
Har du däremot gjort det i god tro vilket du bör säga så blir du aldrig återbetalningsskyldig.

Men i och med att du skrivit till dem och att dem sagt att allt är i sin ordning så är det ganska självklart du ska säga att du trodde allt var rätt.
Har du det på mail eller print på något sätt när du hörde av dig första gången?
Citera
2019-04-19, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggemannen
Helt fel. Juridiskt har du inte en chans att behålla en felaktig betalning upp till tio år efter utbetalning är gjord. Du kan även bli avkrävd ränta på pengarna.

Sjukt fel.

"Det finns ingen uttrycklig lagreglering för denna situation men enligt principen conditio in debiti är huvudregeln att för mycket utbetald lön ska betalas tillbaka. Till den huvudregeln finns dock vissa undantag: om den anställde tagit emot pengarna i god tro, alltså varken insett eller borde ha insett att det varit felaktigt och dessutom har förbrukat pengarna finns ingen återbetalningsskyldighet."
Citera
2019-04-19, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrivar
Skitsnack.

Till TS:
I och med att du VET att du fått för mycket i lön är det din skyldighet att betala tillbaka (om du erkänner det).
Har du däremot gjort det i god tro vilket du bör säga så blir du aldrig återbetalningsskyldig.

Men i och med att du skrivit till dem och att dem sagt att allt är i sin ordning så är det ganska självklart du ska säga att du trodde allt var rätt.
Har du det på mail eller print på något sätt när du hörde av dig första gången?

Rövsvett också, kollade just igenom min jobbmejl och mejl raderas efter tre månader om jag inte aktivt sparar dem. Det verkar som att korrespondensen från 100k-incidenten är bortsopad tyvärr. Men jag kan ju i alla fall hävda att jag mejlade lönekontoret om de skulle upptäcka den gamla historien. Men jag tror att det är lugnt nu eftersom det var förra året ändå.

Denna gång får jag se till att spara konversationen dock.
Citera
2019-04-19, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Rövsvett också, kollade just igenom min jobbmejl och mejl raderas efter tre månader om jag inte aktivt sparar dem. Det verkar som att korrespondensen från 100k-incidenten är bortsopad tyvärr. Men jag kan ju i alla fall hävda att jag mejlade lönekontoret om de skulle upptäcka den gamla historien. Men jag tror att det är lugnt nu eftersom det var förra året ändå.

Denna gång får jag se till att spara konversationen dock.

Men har du spenderat pengarna? Och är ni fackligt anslutna?
Citera
2019-04-19, 23:56
Medlem
tuffkatts avatar
Det är väl ganska uppenbart vad du ska göra i den här situationen? Låtsas som att du inte upptäckt arbetsgivarens misstag, placera allt kapital du får in utöver din avtalade grundlön på ett fondkonto där det får generera avkastning och låt bli att spendera en krona av den överskjutande del som du inte har rätt till enligt avtalet.

Sedan håller du helt enkelt tummarna för att det tar ett antal år innan arbetsgivaren upptäcker detta, eller väntar till den dag då du byter anställning. Då kontaktar du löneadministrationen, förklarar att precis upptäckt att det måste ha blivit någon miss med löneutbetalningarna men att du inte spenderat en krona av pengarna och återbetalar sedan hela beloppet. Den förhoppningsvis hyfsade avkastningen behåller du för dig själv och yppar inte ett ord om.
Senast redigerad av tuffkatt 2019-04-19 kl. 23:58.
Citera
2019-04-20, 00:17
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Har ett litet dilemma. Jag får lön varannan vecka och nu idag fick jag plötsligt runt 15k mer i fickan än jag brukar. En gång tidigare fick jag plötsligt en engångs extrautbetalning på 100k och då ringde jag upp vår administratör på avdelningen som sade att det var helt sin ordning då jag jobbat övertid (men jag har ingen övertidsersättning egentligen enligt mitt anställningsavtal) så jag lät det bero och ingen verkar bry sig än så länge. Så slutsatsen är att lönekontoret inte verkar ha så bra koll.

Har kollat min lönespec och det nya är att min bruttolön helt plötsligt hoppat upp med runt 40k per månad (vilket är väldigt oväntat för mig och måste vara nåt fel).

Hursomhelst, antar att jag gör bäst i att helt enkelt hålla låg profil?

Vad är det för bolag / arbetsgivare som betalar ut lön varannan vecka? Och hur hög månadslön hade du innan de höjde den med 40.000kr?

Om det är så att se höjt din lön med 40k i månaden så kan de oväntade extrapengarna vara retroaktiv lön om löneförgandlingarna drog ut på tiden.
Citera
2019-04-20, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Vad är det för bolag / arbetsgivare som betalar ut lön varannan vecka? Och hur hög månadslön hade du innan de höjde den med 40.000kr?

Om det är så att se höjt din lön med 40k i månaden så kan de oväntade extrapengarna vara retroaktiv lön om löneförgandlingarna drog ut på tiden.

Det verkar som en engångs extrabetalning, men det såg ut på lönespecen att jag fått en löneförhöjning eftersom det stod en högre gross pay än vanligt som skulle blivit runt 40k mer i månaden än vanligt (20k mer än vanligt denna tvåveckorsperiod). Det är utomlands (USA) och standard verkar vara lön varannan vecka.

Har mejlat dem så vi får se vad som händer. Hoppas de inte rotar för djupt bara då detta hänt en gång tidigare fast då damp det ner runt 100k. Mycket mindre summa denna gång men det såg först ut som att det skulle bli 20k extra varannan vecka och det var lite därför jag tog upp frågeställningen här i tråden då 20k varannan vecka borde bli garanterat upptäckt på sikt. Men nu tror jag att det är en engångsgrej.
Citera
2019-04-20, 00:43
Medlem
Citat:
Det verkar som en engångs extrabetalning, men det såg ut på lönespecen att jag fått en löneförhöjning eftersom det stod en högre gross pay än vanligt

Du tror inte att det är en vanlig årlig bonus, då? Rätt standard att få en sådan ungefär nu och en i oktober.
Citera
2019-04-20, 02:14
Medlem
Citat:
Det verkar som en engångs extrabetalning, men det såg ut på lönespecen att jag fått en löneförhöjning eftersom det stod en högre gross pay än vanligt som skulle blivit runt 40k mer i månaden än vanligt (20k mer än vanligt denna tvåveckorsperiod). Det är utomlands (USA) och standard verkar vara lön varannan vecka.

Har mejlat dem så vi får se vad som händer. Hoppas de inte rotar för djupt bara då detta hänt en gång tidigare fast då damp det ner runt 100k. Mycket mindre summa denna gång men det såg först ut som att det skulle bli 20k extra varannan vecka och det var lite därför jag tog upp frågeställningen här i tråden då 20k varannan vecka borde bli garanterat upptäckt på sikt. Men nu tror jag att det är en engångsgrej.

Vadå jobbar du i USA???

Isåfall gäller ingenting av vad jag sade.
Citera
2019-04-20, 03:21
Medlem
Har du en årslön på över 128 000 $?
Citera
2019-04-20, 04:19
Medlem
Strangeflowers avatar
Citat:
Har bestämt mig för att skriva ett luddigt mejl om att jag noterat att lönen gått upp lite och fråga om det är den årliga uppräkningen eller nåt. Antar att de inser då, men det vore väldigt nice om de inte upptäcker det. Vi får se hur det går. Men väldigt frestande att hålla tyst.

Rent samvete är annars en jävligt bekväm kudde att sova på. Fattar inte hur folk orkar/vågar ljuga om sådant här. Sådan här skit kommer alltid tillbaka och biter en i röven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in