Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-18, 09:11
  #145
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Intressant, jag hade faktiskt inte hört talas om Arjen.

Men jag vet inte om jag köper att dom blivit utnyttjade.

Det skulle ju fullständigt omkullkasta påståendet om hur intelligenta dom är, jag menar, jag köper att någon jag jobbar med på ICA aldrig ifrågasätter vem som faktiskt är ens arbetsgivare och om man drar in dom pengar som man får ut i lön.

Däremot gäller inte det människor som Ola, om han nu är så intelligent.

Varför kan det inte bara vara så att han helt enkelt lockades av pengarna?
Just hur mycket Ola visste är naturligtvis spekulation. Men jag gissar att man kanske övertygat honom att han hjälpte Wikileaks avslöja USA, medan han i själva verket han hjälpte USA. Men det är spekulation.

Den svenske konsuln sade att Ola såg oförstående ut i fängelset.

Ministern sade att han åkt dit, han Twittrade att han var "busted", tog sin spionutrustning, åkte till flygplatsen och blev haffad.

Han visste nog inte vad som pågick. Men jet-set-liv, expense account, tjejer, high-tech jobb kanske grumlade blicken.

Han hade säkert kunnat lära sig spanska på de åren. Men han kanske enbart var inne i jobbet, inget annat.

Han var säkert tekniskt duktig. Men det kanske t.o.m. kan utnyttjas för att manipulera resten av hans liv???
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-04-18 kl. 09:18.
Citera
2019-04-18, 09:16
  #146
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Intressant, jag hade faktiskt inte hört talas om Arjen.

Men jag vet inte om jag köper att dom blivit utnyttjade.

Det skulle ju fullständigt omkullkasta påståendet om hur intelligenta dom är, jag menar, jag köper att någon jag jobbar med på ICA aldrig ifrågasätter vem som faktiskt är ens arbetsgivare och om man drar in dom pengar som man får ut i lön.

Däremot gäller inte det människor som Ola, om han nu är så intelligent.

Varför kan det inte bara vara så att han helt enkelt lockades av pengarna?
Pengar?
En kille med Olas intellekt och kunnighet kan dra in stora pengar på vilket större IT-företag som helst. Det är bara att välja. Han behöver inte jobba med en ovårdad tomte som aldrig tvättar sig, om det inte vore för att han på något sätt gillar att vara emot Storebror. Och ger man sig in på den vägen så kan man bli blåst.
Man måste gå in djupare i Ola Binis personlighet för att förstå varför han valde den här karriärvägen.
Citera
2019-04-18, 09:23
  #147
Avstängd
wwrs avatar
Både Arjen och Ola blev ju så hajpade i media.

Jag tror Ola är en duktig programmerare som fick kryptoträning i Chicago, skickades till Ecuador för ett uppdrag. En icke-amerikan fick ta smällen för en operation mot oljelandet Ecuador.
Citera
2019-04-18, 12:05
  #148
Medlem
08-55331000s avatar
Ola Bini Nuvarande Adress
Centro de Detencion Provisional - Quito De las Toronjas, Quito 170138, Ecuador
https://www.google.com/maps/place/Centro+de+Detencion+Provisional+-+Quito/@-0.1521785,-78.4725637,3a,75y,158.2h,86.99t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7-kDX5troni_lzS6-0GnXg!2e0!7i13312!8i6656!4m12!1m6!3m5!1s0x91d59007 18792097:0x23 1ff16af8946a2d!2sCentro+de+Detencion+Provisional+-+Quito!8m2!3d-0.1520898!4d-78.4724999!3m4!1s0x91d5 900718792097:0x231ff16af8946a2d!8m2!3d-0.1520898!4d-78.4724999
Besöksadress: 721 De las Toronjas
Telefon till fängelset: +593 2-451-2782

Advokat: Lagvidrigt att häkta svensken
Säger alltså en expert på lagen och dess rimliga förutsättningar att häkta någon på rimliga grunder.
https://www.expressen.se/nyheter/adv...akta-svensken/"Freddy Ron jobbar inte med Ola Binis fall, men bistår som brottsmålsadvokat ofta vid häktningsförhandlingar här på Rättsenheten för allvarliga brott och kränkningar. Han anser att häktningsbeslutet var lagvidrigt.
– Man måste uppfylla fyra kriterier, som jag anser att man inte gjorde. Först och främst måste det tydliggöras vad brottet är.
Han talar om tillräckliga bevis för att ett brott har begåtts, den anklagades misstänkta inblandning och att häktning är nödvändig, att det handlar om ett brott som kan ge minst ett år fängelse.
– De grep honom på flygplatsen till synes utan anledning och först efteråt började man utreda för att försöka hitta någon emot honom, vilket jag ser som hemskt och olagligt, säger Ron.

"Oron för Ola Bini: ”De kan hitta på vad som helst”
https://www.expressen.se/nyheter/oro...vad-som-helst/
__________________
Senast redigerad av 08-55331000 2019-04-18 kl. 12:13.
Citera
2019-04-18, 12:12
  #149
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
En kille med Olas intellekt och kunnighet kan dra in stora pengar på vilket större IT-företag som helst. Det är bara att välja.

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Ska man leva på den nivån som han levde, så måste man tjäna runt 500-600k kr/månad. Det är inte så självklart som du verkar få det till.

Sen var det ju inte det han gjorde, även om jag hade köpt att han hade kunnat tjäna så mycket pengar, om han hade jobbat på facebook med en arbetsbeskrivning som sa att han var tvungen att resa jorden runt, året om, ja då hade det inte varit så anmärkningsvärt.

Men nu har han valt att inte jobba, eller han har "jobbat" för en ideell organisation, och ändå dragit in pengar som om han var en senior utvecklare på facebook med optioner.

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Han behöver inte jobba med en ovårdad tomte som aldrig tvättar sig, om det inte vore för att han på något sätt gillar att vara emot Storebror.

Jag har ju aldrig hävdat att han jobbar för Wikileaks, tvärtom, jag tycker det verkar i princip lika osannolikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Man måste gå in djupare i Ola Binis personlighet för att förstå varför han valde den här karriärvägen.

Det där är ju totalt intetsägande, det där gäller alla människor, oavsett vilka beslut dom fattar, även om det så bara handlar om om man ska handla på ICA eller Coop nästa gång man behöver mat.

Du får det att låta som att Ola är någon slags högre moraliskt väsen som man bara kan förstå om man tittar in i hans djupa, innersta själ.

Med reservation för att man aldrig ska säga aldrig, så drivs människor av betydligt mer simpla och enkla drivkrafter än så.
__________________
Senast redigerad av AndersJoh 2019-04-18 kl. 12:27.
Citera
2019-04-18, 12:12
  #150
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08-55331000
Ola Bini Nuvarande Adress
Centro de Detencion Provisional - Quito De las Toronjas, Quito 170138, Ecuador
https://www.google.com/maps/place/Centro+de+Detencion+Provisional+-+Quito/@-0.1521785,-78.4725637,3a,75y,158.2h,86.99t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7-kDX5troni_lzS6-0GnXg!2e0!7i13312!8i6656!4m12!1m6!3m5!1s0x91d59007 18792097:0x23 1ff16af8946a2d!2sCentro+de+Detencion+Provisional+-+Quito!8m2!3d-0.1520898!4d-78.4724999!3m4!1s0x91d5 900718792097:0x231ff16af8946a2d!8m2!3d-0.1520898!4d-78.4724999
Besöksadress: 721 De las Toronjas
Telefon till fängelset: +593 2-451-2782

Advokat: Lagvidrigt att häkta svensken
Säger alltså en expert på lagen och dess rimliga förutsättningar att häkta någon på rimliga grunder.
https://www.expressen.se/nyheter/adv...akta-svensken/"Freddy Ron jobbar inte med Ola Binis fall, men bistår som brottsmålsadvokat ofta vid häktningsförhandlingar här på Rättsenheten för allvarliga brott och kränkningar. Han anser att häktningsbeslutet var lagvidrigt.
– Man måste uppfylla fyra kriterier, som jag anser att man inte gjorde. Först och främst måste det tydliggöras vad brottet är.
Han talar om tillräckliga bevis för att ett brott har begåtts, den anklagades misstänkta inblandning och att häktning är nödvändig, att det handlar om ett brott som kan ge minst ett år fängelse.
– De grep honom på flygplatsen till synes utan anledning och först efteråt började man utreda för att försöka hitta någon emot honom, vilket jag ser som hemskt och olagligt, säger Ron."

Det finns väl ingen brottsrubricering för att vara "skum" direkt, men det kan vara tillräckligt för att kolla upp en person. Är det för att det rör sig om en svensk, till synes nörd dessutom, som får känslorna att gå heta hos vissa i råden?
Citera
2019-04-18, 12:25
  #151
Avstängd
wwrs avatar
Ola jobbade på ett amerikanskt företag minst 7 år. Oktober 2017 flyttade han till ett annat företag med de två tjejerna och några till. Detta företag förefaller ha kopplingar till det tidigare. Jag skulle tro hans inkomster kom från USA.
Citera
2019-04-18, 12:25
  #152
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 08-55331000
Advokat: Lagvidrigt att häkta svensken
Säger alltså en expert på lagen och dess rimliga förutsättningar att häkta någon på rimliga grunder.
https://www.expressen.se/nyheter/adv...akta-svensken/

"Oron för Ola Bini: ”De kan hitta på vad som helst”
https://www.expressen.se/nyheter/oro...vad-som-helst/

Frågan du kanske borde ställa dig är varför Expressen har tagit på sig att så starkt hävda att Ola Bini är oskyldig, trots att man rimligtvis inte kan ha en j*vla aning om hur det ligger till med den saken.

Tänk dig att Expressen hade gjort samma sak med Stig Wennerström, "hans mamma säger att hon inte sett minsta antydan till att han spionerar..." "..hans advokat hävdar att häktningen av Wennerström är felaktig..". "Han kollegor säger att han är snäll och ambitiös.."

Allt det där är liksom självklarheter i i princip alla rättsfall.

Man ringer sen Ecuadors motsvarighet till Sven Erik Alhem, som man kan få att säga precis vad man vill ha sagt, bara han får medial exponering, i det här fallet att häktningen var lagvidrig.

Och hade man velat att någon skulle säga att häktningen var helt enligt alla regler så hade man pratat med Ecuadors motsvarighet till Jerzy Sarnecki. Med andra ord, det går alltid att hitta en "expert" som säger det man vill höra.

__________________
Senast redigerad av AndersJoh 2019-04-18 kl. 12:42.
Citera
2019-04-18, 12:29
  #153
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Frågan du kanske borde ställa dig är varför Expressen har tagit på sig att så starkt hävda att Ola Bini är oskyldig, trots att man rimligtvis inte kan ha en j*vla aning om hur det ligger till med den saken.

Tänk dig att Expressen hade gjort samma sak med Stig Wennerström, "hans mamma säger att hon inte sett minsta antydan till att han spionerar..." "..hans advokat hävdar att häktningen av Wennerström är felaktig.."
Jag kan bara instämma.
Skillnaden är att den gamle översten spionerade för Ivan. Ola förmodligen för Onkel Sam.
Citera
2019-04-18, 14:10
  #154
Medlem
tomyhockeys avatar
Är ola bini programmerare hackare
Citera
2019-04-18, 14:31
  #155
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Pengar?
En kille med Olas intellekt och kunnighet kan dra in stora pengar på vilket större IT-företag som helst. Det är bara att välja. Han behöver inte jobba med en ovårdad tomte som aldrig tvättar sig, om det inte vore för att han på något sätt gillar att vara emot Storebror. Och ger man sig in på den vägen så kan man bli blåst.
Man måste gå in djupare i Ola Binis personlighet för att förstå varför han valde den här karriärvägen.

Tillhör han inte den här lite rebellaktiga datornördsfalangen som JA? Man kan lätt få för sig att dessa är helt harmlösa datorintresserade men en del är ganska mörka/udda i tankarna.

Sen tror jag många av dessa har lätt för att fastna i lite av en drömvärld, många dras också med ett lite elitiskt tänkande som inte är speciellt gångbart i "vanliga" livet. Ett fängelse utan tillgång till internet i Ecuador kan nog vara en ytterst tillnyktrande upplevelse.
Citera
2019-04-18, 14:50
  #156
Medlem
Att inte ha tillgång till vare sig Internet, mobil eller dator måste vara som att brinna i helvetet för en datornörd. Ola kommer få svårt att uthärda vistelsen i fängelset.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback