2019-04-15, 18:44
Hej.

Jag har nyligen flyttat och jag står ej på något kontrakt men det går att ordna. Jag betalar ju också hyra!
Jag är fan inte rik och får aktivitetsersättning från Försäkringskassan. etc etc etc Jag har rätt till bostads..bidrag..tillägg. Vad det nu heter.

Nu till problemet:
Jag är inte inneboende. Jag bor inte ensam.
Hypotetiskt: Så kan jag väl nämna att den jag bor med inte är en sambo utan bara en vän? Då går ju inte "kravet för sambo" under det eller? För att har man sambo/är gift så kommer Försäkringskassan spana in dennes inkomst, plussa ihop min och vips! så lär vi ha råd utan att spara varje månad!

Jag har inte nämnt något om sambo/whatever, bara nämnt att jag bor ihop med en annan. Dock sa jag som inneboende... För att vi hyr ett minihus på en tomt så, på tomten bor ju vår hyresvärd. Vad fan heter det då?

Fråga, Hur fan löser jag detta? Jag kan inte betala 4k för att sen på något sätt leva på endast 500 kr. Jag har ju räkningar också! Vi delar på hyran. Hen tjänar en ganska normal summa för att vara helt outbildad. Jag har aldrig jobbat så min ersättning är relativt låg.

Edit: Jag frågar FB, er, för att ni är min sista lösning. Jag förstår fan inte Försäkringskassans hemsida hur många gånger jag än läser raderna! Det är så kortfattat och otydligt.
Citera
2019-04-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medandraord1337
Hej.

Jag har nyligen flyttat och jag står ej på något kontrakt men det går att ordna. Jag betalar ju också hyra!
Jag är fan inte rik och får aktivitetsersättning från Försäkringskassan. etc etc etc Jag har rätt till bostads..bidrag..tillägg. Vad det nu heter.

Nu till problemet:
Jag är inte inneboende. Jag bor inte ensam.
Hypotetiskt: Så kan jag väl nämna att den jag bor med inte är en sambo utan bara en vän? Då går ju inte "kravet för sambo" under det eller? För att har man sambo/är gift så kommer Försäkringskassan spana in dennes inkomst, plussa ihop min och vips! så lär vi ha råd utan att spara varje månad!

Jag har inte nämnt något om sambo/whatever, bara nämnt att jag bor ihop med en annan. Dock sa jag som inneboende... För att vi hyr ett minihus på en tomt så, på tomten bor ju vår hyresvärd. Vad fan heter det då?

Fråga, Hur fan löser jag detta? Jag kan inte betala 4k för att sen på något sätt leva på endast 500 kr. Jag har ju räkningar också! Vi delar på hyran. Hen tjänar en ganska normal summa för att vara helt outbildad. Jag har aldrig jobbat så min ersättning är relativt låg.

Edit: Jag frågar FB, er, för att ni är min sista lösning. Jag förstår fan inte Försäkringskassans hemsida hur många gånger jag än läser raderna! Det är så kortfattat och otydligt.

Om man behöver kompletterande information från en myndighet eller ett företag så ringer man detsamma. Oftast får man tala med en trevlig och kunnig person som snabbt och pedagogiskt förklarar vad som gäller. Tyvärr verkar detta tillvägagångssätt helt okänt för många under 30 år.
Citera
2019-04-15, 22:00
Medlem
FB kan inte och ska inte vara din förälder.
Bli vuxen. Lyft dig själv. Stå på egna ben. Se över dina utgifter. Hyra är ingen onödig utgift. Kapa annat. Du frågar "hur löser jag det här, vad kallas bidraget?" Bidrag är ingen karriärväg.
Citera
2019-04-16, 03:10
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Om man behöver kompletterande information från en myndighet eller ett företag så ringer man detsamma. Oftast får man tala med en trevlig och kunnig person som snabbt och pedagogiskt förklarar vad som gäller. Tyvärr verkar detta tillvägagångssätt helt okänt för många under 30 år.

Läste du den lilla delen där det står att jag har nämnt att jag är inneboende?
Jag har aktivitetsersättning så självfallet har jag en handläggare på Försäkringskassan också! Herrefuckinggud
Denne har bett någon som jobbar specifikt med bostadstillägg att höra av sig till mig.

Du bidrar med exakt ingenting i den här tråden.
Jag ursäktar självklart om du inte försökte vara ett dugg otrevlig med ditt inlägg, speciellt din sista mening

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
FB kan inte och ska inte vara din förälder.
Bli vuxen. Lyft dig själv. Stå på egna ben. Se över dina utgifter. Hyra är ingen onödig utgift. Kapa annat. Du frågar "hur löser jag det här, vad kallas bidraget?" Bidrag är ingen karriärväg.

Aktivetsersättningen jag har är för att jag inte kan jobba. Wow vilken jävla hjälp du var då. Var inte så jävla negativ.

Fråga istället.

Jag har ännu en lång väg kvar för att ens klara av att jobba deltid. Jag njuter inte av att inte göra något vettigt om dagarna men jag försöker komma in i plugg så snart jag kan.

Jag har ingenstans bett om FB att vara min förälder. Allt jag frågar är om råd. Du behöver inte försöka läxa upp mig. Skrolla vidare. Är det verkligen så svårt?
Jag har heller inte påstått att hyra är en onödig utgift. Jag har knappt några utgifter ens. Vet ej varför du sätter ord i mun på mig. Kanske hjälper det ditt argument bättre!

Jag är vuxen. Ung vuxen förvisso. Går du och säger samma sak till handikappade som inte jobbar?
Senast redigerad av medandraord1337 2019-04-16 kl. 03:15.
Citera
2019-04-16, 06:15
Medlem
Ett välmenande råd till TS; det är nog dags för dig att bli vuxen på riktigt och inse att hjälp kan vara annat än strykningar medhårs, styrkekramar och liknande.

Du behöver inte svara på detta.
Citera
2019-04-16, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medandraord1337
Läste du den lilla delen där det står att jag har nämnt att jag är inneboende?

Du skriver ju i första inlägget att du inte är inneboende?

Om du är inneboende så skapar ni ett hyreskontrakt (med den som hyr stugan) eller om du skriver in dig på kontraktet.

Skicka in berörda papper till försäkringskassan.

https://www.forsakringskassan.se/pri...bostadstillagg

Citat:
Du som hyr din bostad ska skicka in kopior av

ditt hyreskontrakt
din hyresspecifikation
NE-bilaga till deklarationen för dig som är egen företagare
årsbesked från banken som visar saldot på ditt konto den 31 december förra året. Det gäller även om du har aktier, fonder eller kapitalförsäkringar.
Utbetalningsbesked eller lönebesked som visar alla dina aktuella inkomster.
Om du inte redan har dokumenten som filer på din dator kan du ta foton på dem med din telefon eller skanna in dem.

Du skriver att du inte är sambo med den andra personen men var beredd på att Försäkringskassan kommer tro det.

Var också beredd på att du kommer få betala tillbaka varenda öre om det skulle visa sig att något inte stämmer med din ansökan eller om du får jobb.

Har hört historier om de som haft bostadstillägg Januari-Juni t ex och sedan får de jobb och jobbar resten av året - då ska hela det årets bostadsbidrag betalas tillbaka.
Citera
2019-04-16, 07:15
Medlem
Nej, vi är inte din sista lösning. Att kontakta Försäkringskassan är din sista lösning.
Citera
2019-04-16, 08:30
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Hur svårt kan det vara att snacka med din handläggare på FK om din ekonomiska situation?
Citera
2019-04-16, 12:23
Citat:
Ursprungligen postat av Kniv-Yxa
Hur svårt kan det vara att snacka med din handläggare på FK om din ekonomiska situation?

Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Nej, vi är inte din sista lösning. Att kontakta Försäkringskassan är din sista lösning.

Jag har pratat med Försäkringskassan. Läs tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du skriver ju i första inlägget att du inte är inneboende?

Om du är inneboende så skapar ni ett hyreskontrakt (med den som hyr stugan) eller om du skriver in dig på kontraktet.

Skicka in berörda papper till försäkringskassan.

Du skriver att du inte är sambo med den andra personen men var beredd på att Försäkringskassan kommer tro det.

Var också beredd på att du kommer få betala tillbaka varenda öre om det skulle visa sig att något inte stämmer med din ansökan eller om du får jobb.

Har hört historier om de som haft bostadstillägg Januari-Juni t ex och sedan får de jobb och jobbar resten av året - då ska hela det årets bostadsbidrag betalas tillbaka.

Men jag var ju inte säker på vad jag var, därför sa jag inneboende. Den infon är inte stämplad på papper så det är ingen fara att jag sa fel info.

Den enda förändringen som kan komma att ske är att jag börjar plugga och de pengarna är jag redan på väg att lösa. Jag vet att man kan bli återbetalningsskyldig, tack

Jag kanske formulerar mig dåligt: Min fråga är, hur övertalar jag Försäkringskassan om att den jag bor med inte är sambo OM kravet på sambo gäller?

Jag står inte på kontrakt men det går att fixa. Hyr jag i andra hand då?
Senast redigerad av medandraord1337 2019-04-16 kl. 12:25.
Citera
2019-04-16, 12:48
Medlem
Är din funktionsnedsättning kopplad till din oförmåga att kommunicera ordentligt? Har du ringt FK och uttryckligen, ordagrant och så tydligt du bara kan, frågat dem hur du ska gå tillväga med din ansökan om du inte vet vad du ska kalla din boendesituation?

Eller "förklarade" du för din handläggare på samma sätt som du har "förklarat" för oss på FB - dvs nämnt något om att du har sagt att du är inneboende - utan att berätta vem du har sagt det till, varför du har sagt det till den personen, vad det var den personen inte visste, och varför du behöver ha svar på frågan?

Du är ju inte ens säker på vad det är för typ av bidrag du ska söka. Uppenbarligen har du inte lagt tillräckligt mycket intresse och energi på att reda ut din situation med FK.
Citera
2019-04-16, 12:52
Medlem
Det tog mig tre minuter att hitta information om detta. TS måste ha en rätt omfattande intellektuell funktionsnedsättning om denne inte ens klarar av att googla "aktivitetsersättning inneboende":

Citat:
Kan jag få bostadstillägg fast jag bor hos mina föräldrar eller någon annan?7

Är du inneboende och hyr del av en bostad bestäms kostnaden för hela bostaden som du är inneboende i och fördelas mellan de som bor i bostaden. Din del av bostadskostnaden ligger till grund för beräkning av bostadstillägget.

Har du ingen personlig assistent som kan hjälpa dig med svåra saker, som att läsa?
Citera
2019-04-20, 02:12
Medlem
Slåttermaskins avatar
Som andra sagt är du lite luddig i dina formuleringar. Det som gäller är inte om du just är sambo med en annan person, utan om det finns fler personer som har sin folkbokföringsadress i samma bostad som du. Läser jag rätt mellan raderna att det är detta du vill slippa från, dvs att du vill att Försäkringskassan ska tro att du bor ensam?

De som blir återbetalningsskyldiga efter att de fått ändrad inkomst har inte följt reglerna och meddelat den ändrade inkomsten. Bättre att göra det direkt för att inte åka på en återbetalningssmäll senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in