2019-04-10, 19:47
Medlem
Amazing-Graces avatar
Väldigt sorgligt fall detta. Jag är själv vegetarian och har så varit i nästan hela mitt liv. Mitt ena barn är uppfödd på icke-kött, men ätit fisk och är nu av egen vilja helt vegetarian. Mitt andra barn äter kött, och kommer få välja sen. Klart det tar emot att laga och hantera kött när man själv inte äter det, men ens barn går ju liksom före. Hon hade problem med just vikt som liten och därför har jag av den anledningen inte velat mixtra med kosten. Man måste vara noga som vegetarian och vegan. Däremot anser jag inte att veganer och vegetarianer är märkliga eller världsfrånvända människor, såsom antytts i tråden av vissa. Att välja bort kött borde fler göra, av många skäl.

Pappan har ju en del diagnoser och mycket har nog att göra med detta. Mamman känns som ganska lättpåverkad. Jag tror inte att någon av dom med vilje skadat sitt barn, utan av okunskap och flummerier. Vissa grejer låter ju helt makabra, men att välja en vegansk kost, vilja leva fritt, vara skeptisk mot mediciner osv behöver ju inte sammankopplas med dårskap. Här har man dock gjort det. Det har minst sagt gått till överdrift och det är tråkigt att anhöriga och vänner inte kunde få föräldrarna att se till barnets bästa.
Citera
2019-04-10, 19:51
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Som sagt, tittar du på barnmatsburkarna innehåller de knölsorter (såsom potatis), rotfrukter, frukter och en liten mängd kött. Det vill säga nästan enbart kolhydrater. Nu ska en tvååring förvisso inte äta barnmatsburkar! De ska äta fast föda sedan länge.

Många barn äter kokosmjölk, havremjölk, mandelmjölk och soyamjölk istället fär kasseinmjölk. De mår inte dåligt av det och jag ser inte varför tvååringen skulle må dåligt av alternativa mjölksorter. Däremot kan kokosmjölk orsaka svåra diarréer och är således inte lämplig för små barn.

Äpplen och andra frukter innehåller allt det vi behöver för att leva, det är för att vi faktiskt från början är fruktätare med ett tillägg av kött, precis som våra släktningar äter frukt och ibland något djur när de kommer åt.

Man kan inte leva på bara äpplen och kokosmjölk, som de berättade om i bloggen. Titta här får du se vad mycket som fattas. De levde på detta under hösten. Det lär inte varit mycket näring i mammans mjölk.

http://matkalkyl.se/se-applemskal.php
http://matkalkyl.se/se-kokosmjolk.php

Vad gäller havre-, mandel- och sojamjölk har jag ingen åsikt, gissningsvis bättre men inte är det komplett näring. Om de är berikade på nåt sätt lär ju inte pappan ha godkänt det.

Förstår inte hur du menar, det är fast föda i barnmatsburkar. Flickan hade säkerligen mått mycket bättre på det.

Men det är inte optimal mat, hittade ett test: https://www.testfakta.se/sites/default/files/2018-04/Tittbild-grafik%28110525%29.pdf

Edit, tillägger att kolhydrathalten ligger runt 50 %.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2019-04-10 kl. 19:53.
Citera
2019-04-10, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Dömd för häleri. Av kopparkabel. Så nu vet vi vad hans troligtvis sysslat med under sina nattliga turer.

Tackar.

Pappan dömd för häleri alltså. Plus knark. Plus tappat vårdnaden om första barnet. Men han ska minsann läxa upp staten och läkarna
Citera
2019-04-10, 19:55
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt

Som någon skrev tidigare i tråden, autism och asperger ställer till det ordentligt när det gäller det kognitiva. Hur mycket man än försöker "prata personen tillrätta" med fakta och kunskap så går det inte. Det är "hela världen" som har fel och de som har rätt.

Precis som Jorden är platt-rörelsen, "flat earthers", som tror att hela vetenskaps-samhället och NASA är en enda stor konspiration, och att månlandningarna bara är fejk från NASAs sida.
De menar att allt från vetenskapssamhället är propaganda.

Folk förvrider sina huvuden i sådana här typer av nya rörelser.
Sektbetonat lider de av vanföreställningar.
Utnämnda "gurus" kan sprida information på nätet, och det blir som ringar på vattnet.
Människor hamnar i ett parallellsamhälle, och får en totalt snedvriden syn på världen.

Gåtfullt att sådana här föreställningar är så genomslagbart i vårt nutida samhälle, kanske är det ett fenomen för ett samhälle där religionen har tappat mark?
Senast redigerad av dialektiker 2019-04-10 kl. 19:57.
Citera
2019-04-10, 19:57
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Dömd för häleri. Av kopparkabel. Stöld av trumman med kopparkabel kunde inte bevisas så det slutade i häleri. Så nu vet vi vad hans troligtvis sysslat med under sina nattliga turer.
Skulle inte bli förvånad om han kör en donken på natten också. Från FUPen så sägar hans kompis att han bakade mycket kakor på nätterna att det var som en grej........
Citera
2019-04-10, 20:00
Medlem
T34Panzers avatar
Har du något du tänker på som du vill berätta innan jag börjar med mina frågor?
Att jag varit illegalt frihetsberövad i snart en månads tid vilket kan medföra i uppdagad psykologisk kunskap, anknytningsteorin, kan leda till psykologiska men för rest delen av vår dotters liv.

Men han kan inte ta inte ansvar för att deras/hans egenhändigt ihopasnickrade ideologi troligen gett barnet fysiska och mentala men för livet.

Detta är en farlig människa. Som kommer att gå vidare med än mer stärkt övertygelse om sin egen förträffliga pseudokunskap. En sann rättshaverist.
Citera
2019-04-10, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Väldigt sorgligt fall detta. Jag är själv vegetarian och har så varit i nästan hela mitt liv. Mitt ena barn är uppfödd på icke-kött, men ätit fisk och är nu av egen vilja helt vegetarian. Mitt andra barn äter kött, och kommer få välja sen. Klart det tar emot att laga och hantera kött när man själv inte äter det, men ens barn går ju liksom före. Hon hade problem med just vikt som liten och därför har jag av den anledningen inte velat mixtra med kosten. Man måste vara noga som vegetarian och vegan. Däremot anser jag inte att veganer och vegetarianer är märkliga eller världsfrånvända människor, såsom antytts i tråden av vissa. Att välja bort kött borde fler göra, av många skäl.

Pappan har ju en del diagnoser och mycket har nog att göra med detta. Mamman känns som ganska lättpåverkad. Jag tror inte att någon av dom med vilje skadat sitt barn, utan av okunskap och flummerier. Vissa grejer låter ju helt makabra, men att välja en vegansk kost, vilja leva fritt, vara skeptisk mot mediciner osv behöver ju inte sammankopplas med dårskap. Här har man dock gjort det. Det har minst sagt gått till överdrift och det är tråkigt att anhöriga och vänner inte kunde få föräldrarna att se till barnets bästa.
Ett efterlängtat och balanserat inlägg från den vegetarianska sidan, tack för det! Precis som du påpekar krävs djupare kunskaper i nutrition om man väljer bort animaliskt protein. I det fall vi nu diskuterar måste det föreligga grava intellektuella störningar. Bra att detta fall kanske kan bli en eyeopener och bidra till att allt flum kommer upp på bordet.
Citera
2019-04-10, 20:09
Medlem
Citat:
Som du ser har jag inte fel. Det gröna och det orangea fältet är mer än 75%. Givetvis är kolhydrater inte enbart snabba och kroppen skiter fullständigt i om kolhydraterna är snabba eller inte. Hur var det med biokemin, herr kardiolog (jag kallar dig inte ens för doktor, då du knappast har en doktorstitel).

Du får tolka diagrammet precis hur du vill. Livsmedelsverket förespråkar 40 till max 55-60% kolhydrater. Varav max 20% skall komma från snabba kolhydrater. Detta är fakta.

Föräldrarna misslyckades med rubbet; energitätheten, vitaminerna....
Citera
2019-04-10, 20:32
Medlem
Jack Danielss avatar
Kan inte ge sitt barn vanlig mat för allt är giftigt.

Men går bra att knarka?
Citera
2019-04-10, 20:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
x

Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
X
Kan inte ni vara snälla och sluta nu.

Oavsett vad som sägs och är i andra sammanhang så höll det här barnet på att svälta ihjäl...

Föräldrarna till det här barnet klarade inte av att ge barnet rätt näring, och de vägrade lyssna på andra.

Kan inte tråden få handla om det här barnet.
Citera
2019-04-10, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Oavsett vad som sägs och är i andra sammanhang så höll det här barnet på att svälta ihjäl...

Föräldrarna till det här barnet klarade inte av att ge barnet rätt näring, och de vägrade lyssna på andra.

Att kunna ta livsavgörande beslut är en del av föräldrarollen. Ibland behöver man ta beslut som går mot rådande hypotetiska hypoteser som de andra håller på.

Det är många föräldrar som inte klarar av att förse barnet med näring. När de sedan lyssnar på "andra" som ska veta bättre, så går barnet ner ytterligare i vikt, eller till och med dör. Det är en svår balansgång att ta som förälder.

Nu höll inte föräldrarna med läkarna och de tog sina beslut. Vi vet fortfarande inte om det var föräldrarnas ideologi eller läkarnas missar i diagnos som orsakade viktnedgången. Enligt myndigheter är det självklart fel på föräldrarna, men det vet vi inte utan att undersöka barnet.

Som sagt, när man själv har sett ett 20 tal fall där föräldrarna har sökt vård för kraftig viktminskning och fått råd att göra ditten och datten som resulterar i en förvärring av situationen t.ex. att ge vanlig mjölkersättning till barn som bokstavligen skiter ned sig minutrar efter att ha ätit ersättningen. I en del av fallen har inte ens läkaren själv koll på vilken sorts mjölkersättning de har ordinerat. Ja då tappar man förtroendet för läkarkåren.

Andra gånger kan vara andra födoämnesallergier, eller till och med epileptiska anfall som tas som förälderns påhitt, tills den dag då barnet dör av sin sjukdom.
Citera
2019-04-10, 20:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Att kunna ta livsavgörande beslut är en del av föräldrarollen. Ibland behöver man ta beslut som går mot rådande hypotetiska hypoteser som de andra håller på.

Det är många föräldrar som inte klarar av att förse barnet med näring. När de sedan lyssnar på "andra" som ska veta bättre, så går barnet ner ytterligare i vikt, eller till och med dör. Det är en svår balansgång att ta som förälder.

Nu höll inte föräldrarna med läkarna och de tog sina beslut. Vi vet fortfarande inte om det var föräldrarnas ideologi eller läkarnas missar i diagnos som orsakade viktnedgången. Enligt myndigheter är det självklart fel på föräldrarna, men det vet vi inte utan att undersöka barnet.

Som sagt, när man själv har sett ett 20 tal fall där föräldrarna har sökt vård för kraftig viktminskning och fått råd att göra ditten och datten som resulterar i en förvärring av situationen t.ex. att ge vanlig mjölkersättning till barn som bokstavligen skiter ned sig minutrar efter att ha ätit ersättningen. I en del av fallen har inte ens läkaren själv koll på vilken sorts mjölkersättning de har ordinerat. Ja då tappar man förtroendet för läkarkåren.

Andra gånger kan vara andra födoämnesallergier, eller till och med epileptiska anfall som tas som förälderns påhitt, tills den dag då barnet dör av sin sjukdom.
I det här fallet VET vi att det handlar om föräldrarna och främst fadern och ingen underliggande diagnos hos barnet.

Släpp ditt hat till myndigheter och diskutera det aktuella fallet istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in