2019-04-09, 12:31
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olavikostlainen1
Lol. Mörda. Snarare svenska staten som kommer mörda barnet. Doktorn visste inte vilka fetter man matade barnet? Vad fan är det för något? Härdade fetter som smör är inte optimalt direkt. Det är överdrivet bevisat att chiafrön/linfrön/hampafrön är de mest optimala källor till omega 3 fettsyror.
Är du läkare själv? Roligt att du och barnets pappa vet så himla mycket medans hela svenska vården som faktiskt består av experter inte kan någonting.
Påminner mycket om Flat Earth rörelsen.
Citera
2019-04-09, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Fråga istället oss som jobbar inom vården!

Nästan samtliga patienter med undernäring/vitaminbrist jag tagit del av har varit veganer/vegetarianer.
B12-brist är mer regel än undantag hos veganer.

Att samtliga patienter med undernäring/vitaminbrist du tagit del av varit veganer/vegetarianer behöver inte betyda att B12-brist är mer regel än undantag hos denna grupp, såvida du inte haft en majoritet av alla veganer som patienter.
Citera
2019-04-09, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olavikostlainen1
Lol. Mörda. Snarare svenska staten som kommer mörda barnet. Doktorn visste inte vilka fetter man matade barnet? Vad fan är det för något? Härdade fetter som smör är inte optimalt direkt. Det är överdrivet bevisat att chiafrön/linfrön/hampafrön är de mest optimala källor till omega 3 fettsyror.

Men herregud. Läkare läser 3 terminer biokemi och cellbiologi. Fetter är en stor del av detta.
Givetvis vet vi läkare skillnaden mellan olika sorters fetter och hur dessa påverkar kroppens system.

Det var inte läkarens barn som var timmar från döden på grund v undernäring - det var hippie-veganens barn!

En allsidig och varierad kost är det mest optimala. Lagom med kött, lagom med fisk, lagom med grönsaker, lagom med frön... Alla "extrema" metoder är ren idioti.
Citera
2019-04-09, 12:52
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Fråga istället oss som jobbar inom vården!

Nästan samtliga patienter med undernäring/vitaminbrist jag tagit del av har varit veganer/vegetarianer.
B12-brist är mer regel än undantag hos veganer.

På vilket sätt har du ”tagit del av” dem?
Citera
2019-04-09, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qup
På vilket sätt har du ”tagit del av” dem?

I både primär-och slutenvården.
Citera
2019-04-09, 13:01
Medlem
pc-load-letters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Som det verkar, för att skydda barnet från modern evidensbaserad medicin.

Fadern var en flitig besökare av schoolar.google.com enligt hans uppgift. Problemet var bara att han drog sina egna slutsatser av det han läste. Det framgår av förhör att han hade läst i något forskningspapper att ost omvandlas till morfin i kroppen och efter det dragit slutsatsen att ost är beroendeframkallande. Så med det sagt så tror jag fadern var lite påläst om modern evidensbaserad medicin men att det bara blev tokigt när han resonerade om det han läst.

(Det här brottsfallet kan nog vara ett bra exempel på det gamla talesättet, lite kunskap är farligt)

Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Vad trodde de att läkarna kunde göra bättre än de själva?

Jag fick intrycket av förundersökningsprotokollet att det var farmor som insisterade på att barnet skulle träffa en läkare efter att barnet blev svår att kontakta. Föräldrarna skulle troligen ha fortsatt med sin promenad och solskensterapi tills barnet dog om det inte var för det ingripandet.
Citera
2019-04-09, 14:04
Medlem
Konsumkassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Hn har ju sjuk grandios självbild, verkar som om han är stoppad från att komma till sjukhuset också

Japp, jävligt grandios. Jag läste hels FUP och måste säga att han framstår som en sjukt jobbig jävel. Slänger sig med så svåra ord han kan för att verka viktig, vet bättre än den samlade läkarkåren för att han har läst på på Google minsann.

Både han och mamman är helt oförstående till flickans (o)hälsotillstånd för ”hon har fått i sig allt hon behövt”. Att flickan hade varit död om hon kommit in två timmar senare till sjukhuset och att hon hade icke mätbara nivåer av B12, brist på D-vitamin, kalium, ett hb-värde (järn) på 50 mot normala minst 120 och en kroppsvikt på 6-7 kg vid 15 månaders ålder har enligt dem inte hänt alt. är helt normalt. Tillväxtkurvor som används som ett mått på småbarns hälsa/välmående är ett elakt verktyg som staten tillhandahåller för att stöpa alla i samma form. Typ.

Bröstmjölk och lite smakportioner frukt och grönsaksmos utan salt fick lill-tjejen, samt vatten som silats mellan stenar för att ge mineraler.

Det blir ett hårt uppvaknande, som jag tror att möjligen mamman är kapabel till. Pappan Mats är nog, i kombination med sin autism och adhd-diagnos, alldeles för övertygad om sin egen förträfflighet för att tänka utanför sin trånga box.
Senast redigerad av Konsumkassen 2019-04-09 kl. 14:10.
Citera
2019-04-09, 14:11
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsumkassen
Japp, jävligt grandios. Jag läste hels FUP och måste säga att han framstår som en sjukt jobbig jävel. Slänger sig med så svåra ord han kan för att verka viktig, vet bättre än den samlade läkarkåren för att han har läst på på Google minsann.

Både han och mamman är helt oförstående till flickans (o)hälsotillstånd för ”hon har fått i sig allt hon behövt”. Att flickan sen haft icke mätbara nivåer av B12, brist på D-vitamin, kalium, ett hb-värde (järn) på 50 mot normala minst 120 och en kroppsvikt på 6-7 kg vid 15 månaders ålder har enligt dem inte hänt alt. är helt normalt. Tillväxtkurvor som används som ett mått på småbarns hälsa/välmående är ett elakt verktyg som staten tillhandahåller för att stöpa alla i samma form. Typ.

Bröstmjölk och lite smakportioner frukt och grönsaksmos utan salt fick lill-tjejen, samt vatten som silats mellan stenar för att ge mineraler.

Det blir ett hårt uppvaknande, som jag tror att möjligen mamman är kapabel till. Pappan Mats är nog, i kombination med sin autism och adhd-diagnos, alldeles för övertygad om sin egen förträfflighet för att tänka utanför sin trånga box.

Har intd löst FUPen men hans facebook. Inte ens hans hippie kompisar håller med honom och ber att han skall lugna ner sig, vara lite mer ödmjuk etc..

Står det att han har Autism?
Citera
2019-04-09, 14:28
Medlem
pc-load-letters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Står det att han har Autism?

Ja, från sida 9 av fup
Citat:
Mats informerar mig i samband med förhör att han har autism och ADHD, för kännedom.
Citera
2019-04-09, 14:40
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pc-load-letter
Ja, från sida 9 av fup
Den här är ju så talande https://www.facebook.com/TheMidfrost/posts/10161429721660321
Senast redigerad av TheBuster 2019-04-09 kl. 14:43.
Citera
2019-04-09, 14:52
Medlem
Peter77s avatar
Funderar på om det är pappan som varit drivande i de flesta av tokerierna de hållt på med, eller om de varit "lika goda kålsupare båda två".

Läste lite på hennes blogg dock och hon verkar ju vara gravt ute och segla, om man säger, men han verkar ju minst sagt snäppet värre.

Mvh
Citera
2019-04-09, 14:58
Medlem
Jag tror helt säkert pappan varit drivande. Mamman verkar relativt korkad eller så använder hon inte sin kognitiva förmåga. Hur hon skrev på bloggen och svarade i förhören kändes korkat och svagt.
Pappan känns HELT skruvad. De kan väl inte få tillbaka flickan efter detta? De kommer ju dra utomlands och fortsätta med samma misshandel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in