2019-04-08, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Finns mängder om detta på uhr.se, under "Nyheter" och pressmeddelanden.

"Regeringen vill bredda antagningen till högre studier".
Folk som inte gått gymnasiet och tagit gymnasieexamen ska få tillträde till universitetet iallafall.

Ditt citat ger bara träff på den här tråden... ;-)

Fast det skulle absolut inte förvåna mig om du har rätt!

I och för sig i sammanhanget bör man tillägga att universiteten inte längre är vad de en gång var. Halva befolkningen går på universitet och de är i hög utsträckning en form av yrkeshögskolor - i bästa fall. De flesta universitet är inte direkt institutioner för utbildning till avancerade och kritiskt tänkande subjekt.

Att det skulle fullständigt underminera studiemoralen hos gymnasiestudenter är tyvärr inget som våra politiker skulle komma att tänka på... ;-). Statsråden har som bekant varit allt annat än plugghästar och identifierar sig nog i högsta grad med den typ av individ som gärna maskar iväg från de tyngre studiebördorna.

/Johan
Citera
2019-04-08, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Att man ens tillåter det gå så långt tyder på att vänstern helt tappat greppet om skolan.

Eller att den ideologi man dyrkar betyder mer för individen än vad verkligheten gör. Många svenskar är verklighetsfrånvända. Man tror mer på vad man lärt sig i skolan och vad politikerna påstår än på det man själv kan se håller på att hända i samhället.
Citera
2019-04-08, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausererik
Malmö har ju hela tiden visat vägen. Mysiga små orter som Emmaboda, Hultsfred, Lysekil, Kalmar, Nybro, Höör, Ystad läggs till denna samling av kaozställen där friden för alltid försvunnit. Folk går inte ut kvällstid. Folk installerar hemlarm och trippla brandvarnare pga homeinvasions och alla anlagda bränder.

Nej. Sverige håller tyvärr på att bli ett skitsamhälle på flertalet orter.

Det ser illa ut därnere längst i söder. Och du tar upp en viktig poäng. Folkets livsstil har förändrats i takt med eländet. Minns man tillbaka eller ser klipp från förr 80-tal, 90-tal och 00-tal så var svenska folket aktiva, levande. Men nu istället gömmer sig de flesta. Ironiskt nog, då majoriteten i sitt röstande ändå speglar politiken.

Att tala rationellt och logiskt med majoriteten svenskar är som att diskutera handel på toppnivå inför en 5-åring. Man slösar bara bort sin tid och det ger inget. Kruxet är att vi övriga drabbas i takt med detta. Jag håller mig själv inne numera för det känns delvis otryggt men allt har blivit så dött. Förövrigt såg jag problemet med migrationspolitiken ärligt talat redan som barn!
Citera
2019-04-08, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Tyvärr. Var inne och kollade. Det finns inga "mängder" om detta.

På uhr.se hittar jag ingenting när jag söker på dina citat. Och det faller också på sin egen orimlighet. Skulle en högskoleutbildning hux-flux undantas från kravet på gymnasieexamen skulle detta väcka ett ramaskri. Tror du SD skulle missa det guldläget?

Det är dock möjligt att det kan ges dispens i vissa lägen. Om t.ex. Yngwie Malmsteen, med svansen mellan benen, skulle vilja återvända till fosterlandet och utbilda sig till gitarrlärare (vet ej om han fullföljt gymnasiet), så är det inte omöjligt att han skulle antas, med en förmaning att snarast komplettera det som behövs.

Men du försöker måla upp en bild av att kraven helt har åsidosatts generellt, att man kan bli ämneslärare i akademiska ämnen lite hipp som happ.

Det finns klara brister i det svenska utbildningsväsendet. Påtala dessa istället för att måla upp en falsk bild som saboterar en seriös debatt.

Nej, jag har rätt.

Regeringen gav UHR uppdraget att se över hur man ska "bredda" antagningen.
Nu har man tagit bort kravet på gymnasieexamen. Detta är fakta.
Detta gäller i sig inte enbart lärarprogrammen.

Fakta är att man har tagit bort kravet på gymnasie-examen.
Fakta är att det finns massor om detta på just UHR.
Citera
2019-04-08, 23:44
Medlem
Servigins avatar
Ändra fram tills att jag läste den här tråden var min enda idé om Vivalla idyllen från Svensson Svensson...
Citera
2019-04-08, 23:50
Medlem
Proras avatar
Citat:
Nej, jag har rätt.

OK, konstigare saker än så har klubbats igenom.

Men ge då åtminstone en enda länk som leder till en artikel som styrker ditt påstående. Vi är flera här i tråden som hyser önskemål om detta och vill att du ska redovisa grunden för ditt tämligen remarkabla påstående.
Citera
2019-04-09, 01:55
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Nej, jag har rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Prora
OK, konstigare saker än så har klubbats igenom.

Men ge då åtminstone en enda länk som leder till en artikel som styrker ditt påstående. Vi är flera här i tråden som hyser önskemål om detta och vill att du ska redovisa grunden för ditt tämligen remarkabla påstående.

Hittar inte heller nåt om borttagna krav, bara en ett år gammal utredning som handlar om att man vill utreda ännu mer.

Känns rimma illa med vad sossarna och de flesta andra partier uttryckte innan valet, så det vore intressant att få veta vad som beslutats och när.

Du kan väl vara bussig och bjuda oss på en länk?
Citera
2019-04-09, 03:10
Medlem
Citat:
Nej, jag har rätt.

Ge oss då källan till dina påståenden.
Citera
2019-04-09, 04:24
Medlem
Här är exempel där shariaskolor
Fungerar bättre. Glöm bort allt bra som Sverige varit. Nu är det nya tider.
Vilket land är det bäst att flytta till som svensk? Norge, Finland.fungerar också att bo i områden där bostadspriserna är höga
Med risk att bli rånad.
Citera
2019-04-09, 07:12
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimmelshow
Det ser illa ut därnere längst i söder. Och du tar upp en viktig poäng. Folkets livsstil har förändrats i takt med eländet. Minns man tillbaka eller ser klipp från förr 80-tal, 90-tal och 00-tal så var svenska folket aktiva, levande. Men nu istället gömmer sig de flesta. Ironiskt nog, då majoriteten i sitt röstande ändå speglar politiken.

Att tala rationellt och logiskt med majoriteten svenskar är som att diskutera handel på toppnivå inför en 5-åring. Man slösar bara bort sin tid och det ger inget. Kruxet är att vi övriga drabbas i takt med detta. Jag håller mig själv inne numera för det känns delvis otryggt men allt har blivit så dött. Förövrigt såg jag problemet med migrationspolitiken ärligt talat redan som barn!

Folkets livstil förändras i grunden. Tidigare säkra trevliga mysiga badplatser har om sommarhalvåret förändrats till Turkiska grillfester med skrik och hög musik. Skulle någon vit svenne få för sig att säga till på Svenskt vänligt manér så kan det sluta med misshandel. Skulle Svensken få för sig att polisanmäla misshandeln så blir det motanmälan om rasistiska utspel.

Så vad händer. Jo Svenne undviker i allt högre grad att umgås ute.

Skulle Svenne få för sig att gå runt och festa på staden som förr i Malmö , Göteborg eller Stockholm så gäller det att noga passa sig för invandrargäng som ger sig på Svennar bara för att.

Svenne går inte ut och festar längre det är för otrevligt helt enkelt.

Gallerior i de större städerna är no-go zoner numera. Nordstan , Emporio , Mall of Scandinavia har alla blivit turkiska bazarer där man riskerar att bli kidnappad(och sedemera torterad) , knivhuggen för att man säger till snattare , eller gruppmisshandlad så svårt att du aldrig mer kommer att kunna jobba för att du råkade tuta när du skulle parkera på Mall of Scandinavia på fel bil.

Men det här märker såklart inte Bilderberger-Annie (Psycho Rödluvan som styr vårt land) hon ser bara florerande paradis av mångfald.

Men vi Svenskar vi är så jvla trötta på det här så det kommer bara krävas något litet för att kruttunnan ska explodera.
Citera
2019-04-09, 07:19
Medlem
Citat:
Nej, jag har rätt.

Nej.

”Regeringen har även gett UHR i uppdrag att utreda om högre krav ska ställas på betygen för särskild behörighet för exempelvis lärarutbildningarna. Syftet är att barn och ungdomar ska möta behöriga och kompetenta lärare i skolan.”

https://www.uhr.se/syv/svenska-merit...ltradesregler/

https://www.uhr.se/studier-och-antag...ill-grundniva/
Citera
2019-04-09, 07:23
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Nej, jag har rätt.

Fakta är också att du fortfarande måste ha minst E i samtliga kärnämnen inklusive behörighetsämnen och sammantaget 2350-ish poäng för att kunna söka på ett slutbetyg. Detta innebär allt som oftast att personer inom vux-utbildningen eller med komplettering genom denna exempelvis inte får ha med flumämnen i sina poäng som idrott eller musik utan får läsa flera teoretiska ämnen istället för att samla ihop resterande poäng. Med gymnasieexamen menar du snarare att de inte gör det där enda projektet för den examen de eventuellt läser mot som kallas gymnasiearbete och motsvarar 100 poäng. Så det kvittar.

Du får det att låta som att en person med några E i kärnämnena only kan söka sig vidare hur som helst och bli läkare eller något, vilket inte är sant överhuvudtaget. Det finns fortfarande konkurrens när personen söker och då gäller det att ha tillräckliga betyg och behörighet.
Senast redigerad av Dopamina 2019-04-09 kl. 07:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in