2019-04-07, 14:16
Medlem
Tacka MP för att du får skatta in redan skattade kronor igen. 1/4 av elräkningen kan DU påverka genom medvetna val troligen i området 0-5% (se upp med dolda avgifter) resten är ”bara att betala”.

Spar en länk till denna tråd och skicka som Mail till dig själv om 10år då kommer räkningen vara det dubbla trots troligen minskad förbrukning.

Det är åt helvette.
Citera
2019-04-07, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
För lägenhet är genomsnittsförbrukningen 200kWh/månad ni ligger närmare 300kWh, och då använder ni inte elspis?

Slösar ni inte kan du se över vitvarona, om ni t.ex har äldre kyl/frys eller tvättmaskin.

Jag anser också att det e högt men allt vi har är relativt nytt från SMEG (vet inte om det deras produkter drar mer)

vi är noga med att släcka osv när vi inte är i rummen.
Citera
2019-04-07, 15:03
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josefkrenk
Om du har 23 ex moms och jag har 67 så känns det som stor skillnad!

Ska kolla med Eon och vattenfall

Korrigerar, exakt 27,20 ex moms är det med Vattenfall.
Citera
2019-04-07, 15:14
Medlem
Någon dator som står igång? Extra värmeelement? Elektrisk golvärme? Handdukstork? Egen tvättmaskin/torktumlare?
Citera
2019-04-07, 15:23
Medlem
Erkänner att jag är jättetrög på sånt här, det var alltid min fd man som skötte sånt här.
Bor i liten etta och de fasta avgifterna är väldigt höga, jag brukar få betala strax under 400kr/mån.
Såg länken att jämföra med compricer vilket jag gjorde.
Men vilket är det man ska jämföra, fast eller rörligt, eller båda två?
Citera
2019-04-07, 15:40
Medlem
Enydrions avatar
Om du går med i Kundkraft, så kan du slippa den fasta avgiften som hör till eldistributionen, fasta avgiften till nätägaren kan man däremot inget göra åt.

Men just när man har lägenhet så är Kundkraft ganska bra ..
Citera
2019-04-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Någon dator som står igång? Extra värmeelement? Elektrisk golvärme? Handdukstork? Egen tvättmaskin/torktumlare?

ingen dator men elementen går på varmvatten, har dock golvvärme, handdukstork samt tvättmaskin m torktumlare
Citera
2019-04-07, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli
Erkänner att jag är jättetrög på sånt här, det var alltid min fd man som skötte sånt här.
Bor i liten etta och de fasta avgifterna är väldigt höga, jag brukar få betala strax under 400kr/mån.
Såg länken att jämföra med compricer vilket jag gjorde.
Men vilket är det man ska jämföra, fast eller rörligt, eller båda två?

Lägre än 400 kr/månad lär vara svårt att komma med alla fasta avgifter.

Skulle du halvera din elförbrukning skulle det knappt märkas på månadsavgiften.

Även om du bor i en etta så har du ju nästan lika mycket apparater som en stor trea - kyl, frys, tv, dator osv. Det man har mer av i en trea är belysning och det drar knappt något.
Citera
2019-04-07, 16:29
Medlem
Citat:
ingen dator men elementen går på varmvatten, har dock golvvärme, handdukstork samt tvättmaskin m torktumlare

Stäng av golvvärmen och handdukstork (om de drivs av el) och kör lite smartare med tvättmaskinen och torktumlaren - de dra massa ström.

T ex kör alltid fulla tvättmaskiner och om du bara har lite som ska tumlas - häng det också istället för att köra en nästan tom tumlare.
Citera
2019-04-07, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Är det rimligt att räkna in avgiften för GAS-spis?

Låter rimligt. Om han inte hade haft gas-spis så hade han ju haft en el-spis.

Nu blir det lättare att jämföra med de som har liknande lägenheter men istället använder en elspis.
Citera
2019-04-07, 17:34
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Låter rimligt. Om han inte hade haft gas-spis så hade han ju haft en el-spis.

Nu blir det lättare att jämföra med de som har liknande lägenheter men istället använder en elspis.

Skämtar du? 1800 kr om året för gasspis, jag skulle kunna ha min spis igång 10 timmar per dygn utan att komma upp i det beloppet på ett år så nej, det blir verkligen inte jämförbart. Gas är riktigt dyrt, trodde det var utfasat överallt vid det här laget men tydligen inte.
Citera
2019-04-07, 20:01
Medlem
Citat:
Tja FB!

Tänkte bara kolla vad alla anser är en rimlig elräkning?

Jag bor idag i en bostadsrätt på 93 kvm och mina elräkningar bollar mellan 500-800 och jag tycker att det känns som att det är i högsta laget...

Såhär ser min faktura ut för denna månaden.
Bara jag som anser att det är dyrt för en lgh på 93kvm?

Elnätsabonnemang månadsavgift, 165 kr 165,00 kr
Elöverföring, 295 kWh ā 67,70 öre 199,72 kr
Energiskatt, 295 kWh ā 43,38 öre 127,96 kr
Totalt E.ON Energidistribution AB 492,68 kr
Elavtal årsavgift, 420 kr, 31 dagar 35,68 kr
El, rörligt pris, 295 kWh ā 62,11 öre 183,23 kr
På förra fakturan var priset per kWh 72,10 öre.

Gasspis biogas årsavgift, 1 815 kr, 31 dagar 154,15 kr

Mvh

Bor i hus och det enda jag har bra koll på är det fetade. Det låter rimligt, är ungefär vad jag har i kWh-pris (har rörligt elpris).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in