2019-04-06, 18:40
Medlem
"Delen om Sharia" fanns inte, sharia nämndes en gång. Någonting om hur det krockade med något annat. Enbart flashbacks ostbågsluktande elit som orkar bry sig.
Citera
2019-04-06, 18:44
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacanian
"Delen om Sharia" fanns inte, sharia nämndes en gång. Någonting om hur det krockade med något annat. Enbart flashbacks ostbågsluktande elit som orkar bry sig.
Han skojade ju, ta det lugnt.
Citera
2019-04-06, 18:46
Medlem
Citat:

Haha, jag är långt ifrån ostbågar eller en del av Flashbacks elit utan ser mig själv som hyffsat neutral i genusfrågan - men var väl mycket genus i detta prov Märkligt mycket utan att man behöver bli konspiratorisk.

Sharia minns jag dock inte.
Citera
Medlem
Citat:

Jag har ingen aning om vad det är ni försöker utröna, men det om sharia var att hon som skrev den delen inte diskuterade hur muslimska kvinnor ska få ökad jämställdhet inom äktenskapet, utan hon hade bara kommit med en floskel om att det löser sig med integration.

Är det någon annan som ibland blir så intresserad av texterna att ni glömmer bort tidspressen och bara skönläser?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Han skojade ju, ta det lugnt.

Fair enough, onödigt av mig att börja tjafsa om det kanske.
Citera
2019-04-06, 18:48
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag har ingen aning om vad det är ni försöker utröna, men det om sharia var att hon som skrev den delen inte diskuterade hur muslimska kvinnor ska få ökad jämställdhet inom äktenskapet, utan hon hade bara kommit med en floskel om att det löser sig med integration.

Är det någon annan som ibland blir så intresserad av texterna att ni glömmer bort tidspressen och bara skönläser?
Inte just den, men Almarna tyckte jag faktiskt var fascinerande, och den om Billie Holiday var också välskriven. Kommer inte ihåg de andra just nu.
Citera
2019-04-06, 18:49
Medlem
Känns som att normeringen kommer att bli ungefär samma som HT 2018 eller möjligtvis något snällare (1-2 poäng mindre för samma resultat) i alla fall på verbala delen. ORD var ju väldigt lätt och t.o.m. kanske lättare i år. Ta bara ordet kandelaber (fruktansvärt lätt) som exempel. När det gäller ELF och LÄS kändes en hel del texter väldigt svåra enligt mig, särskilt den om sångaren och almträden. MEK måste nog ligga på samma nivå som förra provet.

Den kvantitativa delen är mer svårbedömd tycker jag. Det kändes som att DTK hade liknande standard som förra gången (en hel del lätta frågor i början) men att proven faktiskt innehöll 2-3 riktigt svåra frågor (tänker främst på den där idiotiska frågan i vilken man skulle utgå från olika platser i kartan och gå mellan olika stigar för att slutligen beräkna hur långt tid (?) det skulle ta). XYZ och KVA innehöll även de en hel del standardfrågor men kunde också komma med några riktiga kluringar.

Det är min samlade bedömning av läget. Drömmen för mig skulle vara att få 1,6 så att man kan komma in på läkarprogrammet. Men om inte det räcker blir det till att bli läkemedelsexpert!
Citera
2019-04-06, 18:52
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenmat123
(tänker främst på den där idiotiska frågan i vilken man skulle utgå från olika platser i kartan och gå mellan olika stigar för att slutligen beräkna hur långt tid (?) det skulle ta).

Den var jävligt märklig och onödigt jobbig tyckte jag också, men kollade man svarsalternativen fanns det i princip bara ett rimligt svar, såvida han inte cyklade hela den sträckan på 30 min liksom, det kunde man lista ut rätt tidigt om man började mäta vägen, men jag mätte hela och kollade sen :P
Citera
2019-04-06, 18:53
Medlem
Tycker Kvant kändes lätt, hann tiden på alla 3 utan problem. Verbala svår som fan dock. Speciellt första. Orden lättare än i höstas.
Citera
2019-04-06, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Den var jävligt märklig och onödigt jobbig tyckte jag också, men kollade man svarsalternativen fanns det i princip bara ett rimligt svar, såvida han inte cyklade hela den sträckan på 30 min liksom, det kunde man lista ut rätt tidigt om man började mäta vägen, men jag mätte hela och kollade sen :P

Vad fick du för svar på den?
Citera
Medlem
Jonathaan5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sellingyourself
Helvete, du menar väl att den gick vertikalt och inte tvärtom?

Förövrigt kändes första DTK om flyg alldeles för lätt? Det var så lätt så jag blev osäker och kastade bort tid på att kontrollera flera gånger
Håller inte med, tycker att DTK från provpass 5 var enklare. Där var diagrammen mycket tydligare samt kunde man enkelt överskåda siffrorna utan att mäta i millimeter.
Citera
Medlem
enobservators avatar
73/80 kvant
39/80 verb
enligt hpakademin.
Hoppas att normeringen blir snäll på kvantdelen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in