2019-04-06, 12:19
Medlem
En konsekvens är att vi måste ha pass när vi åker till UK.
...vänta....
Citera
2019-04-06, 12:23
Medlem
Någon form av samtal mellan labour och tories pågår ju. De verkar stå en bit ifrån varandra, särskilt vad gäller om det skall bli en ny folkomröstning. Men det kan också vara en del av förhandlingen.
Och så, simsalabim, så står de där och tar varandra i hand. I så fall har omsorg om landets bästa vunnit över partitaktiska hänsyn. And pigs may fly.

Eller så kommer May till Bryssel utan plan eller åtagande. Merkel vill inte ha en hård Brexit, och kan vara beredd att gå med på en förlängning oavsett anledning, men tålamodet verkar tryta hos andra tunga EU-länder.

Så vi får se.
Ovissheten skadar också, och det finns en poäng i att ta ett beslut oavsett vad, och sedan jobba på att få det att fingera.
Jag är nog inte den ende som hoppas på ett avslut.
Senast redigerad av GungaDin 2019-04-06 kl. 12:24. Anledning: Layout
Citera
2019-04-06, 12:37
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
En konsekvens är att vi måste ha pass när vi åker till UK.
...vänta....
Jag tar alltid med pass när jag reser utanför Sverige. Bra vid hotellincheckning t.ex. Men jag reser mest utanför Europa.
Men inom EU kan man alltså resa med bara körkort, t.ex?
Citera
2019-04-06, 12:39
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tar alltid med pass när jag reser utanför Sverige. Bra vid hotellincheckning t.ex. Men jag reser mest utanför Europa.
Inom Norden behöver man inte ha pass...men utanför Norden bör man alltid ha pass oavsett som allmän ID-handling precis som här hemma med körkort eller ID-kort..osv. Körkort funkar bara inom Norden. Inom EU funkar nationellt ID-kort utöver pass.
Citera
2019-04-06, 12:43
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Inom Norden behöver man inte ha pass...men utanför Norden bör man alltid ha pass oavsett som allmän ID-handling precis som här hemma med körkort eller ID-kort..osv. Körkort funkar bara inom Norden. Inom EU funkar nationellt ID-kort utöver pass.
Blir man ombordsläppt på flyget till Oslo/Helsingfors med bara ett körkort?

Men vad gäller UK skulle jag tro att det är bra att ta med pass, både före och efter Brexit.
Senast redigerad av wwr 2019-04-06 kl. 12:46.
Citera
2019-04-06, 12:46
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Blir man ombordsläppt på flyget till Oslo med bara ett körkort?
Nu har jag inte flugit dit, men det ska man inte behöva. Om man är svensk. Vi har en egen tullunion inom Norden långt innan EU fanns. All typ av giltig svensk legitimation ska fungera överallt i Norden.
Citera
2019-04-06, 13:02
Medlem
Citat:
Jag ser nu att man faktiskt kan använda ett internationellt id-kort sedan 2015..det tog en jäkla tid att få till.
En av argumenten i valet om Sverige skulle med i EU var att kunna resa fritt utan pass... mitt inlägg var en sarkasm över detta.

https://www.metro.se/artikel/nu-kan-...nom-hela-eu-xr
Citera
2019-04-06, 13:20
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Jag ser nu att man faktiskt kan använda ett internationellt id-kort sedan 2015..det tog en jäkla tid att få till.
En av argumenten i valet om Sverige skulle med i EU var att kunna resa fritt utan pass... mitt inlägg var en sarkasm över detta.

https://www.metro.se/artikel/nu-kan-...nom-hela-eu-xr
Det var bra att veta. Jag stöder ju dock Brexit och tror att de som gör det ofta tycker att onödig administration skapas inom EU.

Man får gå till polisen och skaffa ett nationellt ID-kort. Det fungerar som ett pass, men bara för vissa länder i Europa. (Men inte UK, efter Brexit ... fast kanske UK accepterar kortet även efter Brexit ...)

Vad kostar det inte att bara ta fram detta nya ID-kort?

Sedan kommer en ändring i resplanen och man måste resa utanför EU. Då måste passet fram istället.

Man misstänker också att inte alla hängt med och klarar dessa nya ID-kort. Går man till en utomeuropeisk ambassad blir det passet igen. Något företag utanför Europa kanske vill att man styrker identiteten med att maila "passkopia". Kan små flygbolag dra det där kortet vid incheckning? Fungerar kortet vid självincheckning?

Då kan man lika bra ta med passet som gäller "överallt". Men det är min uppfattning.

...

Jag såg att nya pass som utfärdas i UK redan saknar beteckningen EU.
Senast redigerad av wwr 2019-04-06 kl. 14:08.
Citera
2019-04-06, 13:59
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:

Nej. Körkort är inte godkänt.
Citera
2019-04-06, 14:03
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Jag såg att nya pass som utfärdas i UK redan saknar beteckningen EU.

Är pass något som är harmoniserat inom EU ?
Och vad händer då om man nu inte har med EU-beteckning för att snart se att man blir kvar.

Blir de passen ogiltiga ?
Citera
2019-04-06, 14:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Intressant intervju med britternas fd. Chefsförhandlare. Speciellt slutet som behandlar ett avtalöst brexit. Hans bedömning hur EU skulle reagera on GB vägrar att betala stämmer precis med min egen bedömning.

https://youtu.be/-fv7HMD3n8U
Citera
2019-04-06, 14:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Blir man ombordsläppt på flyget till Oslo/Helsingfors med bara ett körkort?

Men vad gäller UK skulle jag tro att det är bra att ta med pass, både före och efter Brexit.

Off topic:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordiska_passunionen

Citat:
Samarbetet består av två delar, den ena rör nordiska medborgares rätt att röra sig fritt inom Norden utan pass, annan typ av resehandling eller uppehållstillstånd, den andra rör avskaffandet av gränskontrollerna vid de inre gränserna mellan de nordiska staterna.

On topic:

Hur kan Britterna inte inse att alla tokigheter de kommer fram till faktiskt ska godkännas av EU också? De äger ju inte Brexitfrågan själva.

Jag får för mig att det kommer att finnas mycket motsättningar kvar på det förenade öriket nästan oavsett vilken väg de väljer.

Hur som helst är det en formidabel realitysåpopera som rullas fram inför våra ögon.

Vem kunde tro att politikerna i UK själva skulle skämma ut sig som de gör och elda på politikerföraktet ännu mer.

Detta är underhållning på högsta nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in