Citat:
Ursprungligen postat av
pjabas
Jag ser nu att man faktiskt kan använda ett internationellt id-kort sedan 2015..det tog en jäkla tid att få till.
En av argumenten i valet om Sverige skulle med i EU var att kunna resa fritt utan pass... mitt inlägg var en sarkasm över detta.
https://www.metro.se/artikel/nu-kan-...nom-hela-eu-xr
Det var bra att veta. Jag stöder ju dock Brexit och tror att de som gör det ofta tycker att onödig administration skapas inom EU.
Man får gå till polisen och skaffa ett nationellt ID-kort. Det fungerar som ett pass, men bara för vissa länder i Europa. (Men inte UK, efter Brexit ... fast kanske UK accepterar kortet även efter Brexit ...)
Vad kostar det inte att bara ta fram detta nya ID-kort?
Sedan kommer en ändring i resplanen och man måste resa utanför EU. Då måste passet fram istället.
Man misstänker också att inte alla hängt med och klarar dessa nya ID-kort. Går man till en utomeuropeisk ambassad blir det passet igen. Något företag utanför Europa kanske vill att man styrker identiteten med att maila "passkopia". Kan små flygbolag dra det där kortet vid incheckning? Fungerar kortet vid självincheckning?
Då kan man lika bra ta med passet som gäller "överallt". Men det är min uppfattning.
...
Jag såg att nya pass som utfärdas i UK redan saknar beteckningen EU.