Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Vad jag läst mig till handlar den eventuella instabiliteten i MAX planen mer om hur piloternas feedback i yoken kan bli felaktig under vissa lägen och i sin tur leda till en stall om piloten inte trycker ner yoken, inte att planet i sig flyger ostabilt. MCAS finns där enbart för att hjälpa piloten trycka ner litegrann när detta fenomenet uppstår. Och, detta ska under normala omständigheter i princip aldrig hända. Så att peka på MCAS och säga att MAX planet bara kan flyga eftersom denna mjukvaran finns där är ju så fel det kan bli.
Exakt hur instabiliteten verkar i olika lägen vet bara Boeing.
Jag håller på att försöka undersöka detta bättre och om jag lyckas så återkommer jag med resultat i tråden.
Det handlar delvis om hur pitch up- (och troligen också pitch down-) tentensen åteförs till spakkänsla. Det handlar också om med vad dom här tendenserna gör med flygplanskroppen i vissa lägen.
Det är fullt möjligt att det väldigt sällan kan orsaka problem.
Det är också möjligt att:
(a) Detta kan i lite ovanliga men ändå förekommande situationer få 737 MAX att överstegra (stalla) där ett annat plan inte hade gjort det.
(b) Denna egenhet vid en brant dykning, som MCAS under vissa förutsättningar kan orsaka, nos-ner-rörelsen förstärks så att dykningen blir omöjlig att häva.
Bristen på öppenhet om detta från Boeings sida skrämmer mig.
Utgående från den kunskap jag har skulle jag spontant säga att ett sådant här longitudinellt instabilitetsproblem inte går att lösa med trim. Men, jag kan ha fel. Jag saknar (ännu i alla fall) tillräckligt med information för att kunna avgöra säkert.
–