2019-04-03, 13:28
Medlem
Kaustis avatar
Jag har följande alternativ via jobbet:

1. Plocka ut en förmånsbil för förmånsvärdet X.
2. Få ett påslag på lönen med Y kr (som är en bit lägre än X).

Jag skulle vilja räkna ut och se vilket av ovanstående som är mest fördelaktigt när jag ska byta, antagligen blir detta i början av nästa år.
Jag står inte och funderar mellan att plocka ut bil A via förmånen och att köpa samma bil privat, utan valet står mellan att köpa en bättre begagnad bil privat och att plocka ut en ny bil via jobbförmånen.

Var bör jag börja, vilka delar behöver jag ta med i uträkningen med mera? Alla tips är välkomna
Citera
2019-04-03, 13:40
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti

Jag skulle vilja räkna ut och se vilket av ovanstående som är mest fördelaktigt när jag ska byta, antagligen blir detta i början av nästa år.
Jag står inte och funderar mellan att plocka ut bil A via förmånen och att köpa samma bil privat, utan valet står mellan att köpa en bättre begagnad bil privat och att plocka ut en ny bil via jobbförmånen.

Var bör jag börja, vilka delar behöver jag ta med i uträkningen med mera? Alla tips är välkomna

Så här skulle jag göra:

Kolla vad förslag 1. respektive 2. innebär netto för dig. Detta beror på lönens storlek (d.v.s skattesats) eftersom förmånsvärdet ju är som en "fiktiv lön", så i praktiken kan förmånsvärdet beskattas med ungefär 0-50 %.

Kolla vad en sådan bil du tänker dig kostar dig privat. Här får du räkna med ränta alternativt alternativkostnad, värdeminskning, servicekostnader, däckkostnader och annat som arbetsgivaren står för för förmånsbilen.

När du har kikat ut ovanstående ser du enkelt vad alternativ 1 och 2 innebär för dig netto med ägande av bil.
Citera
2019-04-03, 15:25
Medlem
Kontant lön påverkar pension och SGI. Gör en förmånsbil det också? Det kan vara värt att räkna på.
Citera
2019-04-03, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti

Är det meningen att tjänstekörning skall ske oavsett om det blir med en förmånsbil eller en egenägd bil?
Citera
2019-04-03, 19:10
Medlem
Det blir nästan säkert billigare att ha en begagnad bil än en ny. Skaffar du en där nybilsgarantin gått ut så kan du dessutom spara mycket på att ha billigare försäkring och serva på tredjepartsverkstad.

Men sätt dig och räkna på båda alternativen. Du kan ta hjälp av Bilpriser.se och Bilsvar.se
Citera
2019-04-03, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Det blir nästan säkert billigare att ha en begagnad bil än en ny. Skaffar du en där nybilsgarantin gått ut så kan du dessutom spara mycket på att ha billigare försäkring och serva på tredjepartsverkstad.

Men sätt dig och räkna på båda alternativen. Du kan ta hjälp av Bilpriser.se och Bilsvar.se
Hur tänkte du angående nybilsgaranti och försäkring? Menar du att det skulle försäkras på sätt som motsvarar den förra? Eller avses vagnskadegarantin?
Citera
2019-04-03, 21:34
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hur tänkte du angående nybilsgaranti och försäkring? Menar du att det skulle försäkras på sätt som motsvarar den förra? Eller avses vagnskadegarantin?
Nybilsgarantin kräver ju ofta att bilen servas hos en auktoriserad verkstad eller enligt ett specikt serviceprogram. Om garantin gått ut kan man med fördel serva bilen på billigare alternativ.

Det första svaret tycker jag var bra, då kan du få en bild av vad de två alternativen kostar. Förmodligen kommer det vara billigare för dig att köpa en lite äldre bil privat men beror såklart på vilka modeller du väljer mellan. De flesta jag känner som har förmånsbil har det inte pga ekonomiska anledningarna utan för att slippa allt krångel som bilägande innebär och de betalar en premie för det.
Citera
2019-04-03, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Nybilsgarantin kräver ju ofta att bilen servas hos en auktoriserad verkstad eller enligt ett specikt serviceprogram. Om garantin gått ut kan man med fördel serva bilen på billigare alternativ.

Det första svaret tycker jag var bra, då kan du få en bild av vad de två alternativen kostar. Förmodligen kommer det vara billigare för dig att köpa en lite äldre bil privat men beror såklart på vilka modeller du väljer mellan. De flesta jag känner som har förmånsbil har det inte pga ekonomiska anledningarna utan för att slippa allt krångel som bilägande innebär och de betalar en premie för det.
Det som påverkar mest är om det förutsätts bli tjänstekörning i mer än ringa omfattning, vid fall därom bör alternativet med egen bil undvikas.
Citera
2019-04-03, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Möjligt att jag gjorde en miss när jag tänkte. Men en fördel med en äldre bil är att man kan ha trafikförsäkring för att risken inte är så stor. Plus att försäkringen, oavsett typ, blir billigare när värdet på det som försäkras är lägre. En helt ny bil har rimligen en dyrare försäkring, ingen kör väl omkring en 200t kr-bil med endast trafikförsäkring?
Citera
2019-04-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Möjligt att jag gjorde en miss när jag tänkte. Men en fördel med en äldre bil är att man kan ha trafikförsäkring för att risken inte är så stor. Plus att försäkringen, oavsett typ, blir billigare när värdet på det som försäkras är lägre. En helt ny bil har rimligen en dyrare försäkring, ingen kör väl omkring en 200t kr-bil med endast trafikförsäkring?
En stor del av det som kan bli föremål för ersättning av delkasko är inte avhängigt av bilens värde på något sätt. Dessutom är denna del av försäkringen den som har den i särklass lägsta premien. Räddningsdelen är nog den som är mest värdefull, ett haveri någonstans så kommer såväl bil som åkande hem på försäkringens bekostnad. Är du långt hemifrån så kan det annars bli relativt kostsamt. Byte av en vindruta är inte billigare på en äldre bil, men måste ändå göras om stenskott eller annat gjort den svårgenomsiktlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in