2012-04-22, 14:29
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Särskilt diskuterades de norrländska tendenserna på Gräsö utanför Öregrund.
Var ligger det?
Citera
2012-04-22, 17:27
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Var ligger det?
Östhammars kommun i norra Uppland, samma kommun som fissionskokeriet Forsmark. Gräsö nås med färja från Öregrund.
Citera
2012-04-24, 15:35
Medlem
Gonzomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Större delen och större delen... Ytmässigt måste det väl vara en klart mindre del? Upp till Uppsala, ungefär. Sen ska man ha klart för sig att de där läroboksformerna du citerar i din tidigare postning förmodligen dog ut nån gång på sextiotalet och således inte är så användbara för att karakterisera dagens uppländska - alldeles bortsett från att uppländskan inte är, och aldrig har varit, ens tillnärmelsevis dialektalt enhetlig - det är ett stort och folkrikt landskap.
Det var ju lite därför jag la till att det kanske är bättre att tala om de flesta dialekter i dåtid, hur sorgligt det än är. Jag kanske inte var tydlig nog med det. Jag borde nog också ha varit tydlig med att gränsen "Uppland" bör tas med en stor nypa salt, men när det frågas om just Uppland så tar man ju såklart upp de tendenser som finns eller har funnits inom landskapets gränser.

Jag vart iaf någorlunda glad när jag såg avsnittet om Uppland. Framförallt gillade jag gubbarna på Gräso. Att en traditionell dialekt fanns kvar där hade jag en någorlunda aning om iaf, men det var trevligt att få höra den på TV .

Citat:
Ursprungligen postat av Synbarken
- "Ja la den i bak"
För den som är intresserad av ibak/ifram så kan ni titta på den här kartan:
http://i.imgur.com/897S6.jpg
Senast redigerad av Gonzoman 2012-04-24 kl. 15:49.
Citera
2013-04-15, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gonzoman
Självklart finns det en Uppländska dialektgrupp. Fast det är möjligt att fanns är ett bättre ordval, då jag inte vet hur pass många som faktiskt talar genuin Uppländska i Uppland idag. Som de flesta traditionella dialekterna har Uppländskan både tjockt l och ô (som härstammar från kort o och u) samt bortfall av ändelse-n i feminina ord. Här är några lite mer specifika drag:
  • hårt /g/ i förbindelserna rg lg gd; det heter alltså varg, älg och högd med hårt /g/ och inte /j/
  • på vissa håll bortfall av initialt /h/; det heter således and och inte hand
  • a blir å framför förbindelsen nk på vissa håll; sångk "sank"
  • bibehållet obetonat i och y; himmil "himmel", bitin "biten"
  • försvagat slut-a till ä; flickä "flicka"
  • hårt g- och k-ljud framför främre vokaler; kylä "kyla", gift "gift"

Det finns såklart mer än sådär. Får se om jag orkar lägga till mer .

Nåt som verkar leva kvar i den rikssvenska Uppländskan är bortfall av ändelse-t och försvagning av preteritumändelsen -ade till -a, bland annat. Hursomhelst ska det bli spännande att se vad Lindström kan tänkas hitta.

Jag bor i gimo 5 mil norr om uppsala å de me t- stämmer men asså inte fan säger man varG. :s men nåt ja säger e norrlÄnnska å väldigt norrländskt. E från alunda där man tydligen enligt utomstående har lite norrländs dialekt.
Citera
2015-09-16, 21:04
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakkoff
Jag bor i gimo 5 mil norr om uppsala å de me t- stämmer men asså inte fan säger man varG. :s men nåt ja säger e norrlÄnnska å väldigt norrländskt. E från alunda där man tydligen enligt utomstående har lite norrländs dialekt.
I norra Uppland så förekommer det många genuina dialekter, med stora regionala skillnader. Precis som du skriver så kan dialekterna i den regionen uppfattas som "norrländska". Gräsö är ett utmärkt exempel på det, vilket några har nämnt i tråden.

I norra delen av Heby kommun, som tidigare tillhörde Västmanlands län, så har även dialekterna drag av västmanländska. Det är mest påtagligt omkring Tärnsjö. Här finns det ljudinspelningar av den dialekten: http://swedia.ling.gu.se/Svealand/Uppland/Nora/index.html

Jag är uppvuxen i Tierp mellan Gävle och Uppsala, som anses ha en särpräglad dialekt. 3-4 mil norr om Tierp ligger den ganska isolerade Hållnäshalvön där dialekten är ännu mer särpräglad. Jag pratar ungefär så här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=5507801
Hållnäs: (Hoppa till 9:45) https://www.youtube.com/watch?v=uQaDb-L6bYM

I Älvkarleby kommun några mil söder om Gävle talas det en dialekt som mer kan betraktas som en gästrikedialekt än uppländsk dialekt. Länsgränsen går faktiskt rakt igenom norra delen av centralorten Skutskär. Folk talar i stort sett som i Gävle med omnejd.

I övriga Uppland så upplever jag att folk pratar rikssvenska, med undantag för södra Heby kommun och delar av norra Uppsala kommun. Omkring Heby är dialekten starkt präglad av västmanländskan. Vad beträffar norra Uppsala kommun så sägs det gå en dialektgräns ungefär två mil norr om Uppsala. Exempelvis så talas det riksvenska i Bälinge och Storvreta, medan det i Björklinge och Skyttorp talas dialekter som är mindre distinkta än de norduppländska dialekterna.
Senast redigerad av flaes 2015-09-16 kl. 21:08.
Citera
2019-03-18, 21:31
Medlem
flaess avatar
Ett podcastavsnitt om norduppländska dialekter:

https://wesstromshistoriska.com/2019/03/18/nordupplandska-dialekter/
Citera
2019-04-01, 01:12
Medlem
KungHemligs avatar
Är stockholmare och tycker att folk från Uppsalatrakten talar annorlunda, definitivt. Du låter förmodligen inte som en stockholmare men folk från norra eller södra Sverige märker nog ingen skillnad på samma sätt skulle jag tro.
Citera
2019-04-01, 10:20
Medlem
https://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/dialekter/lyssna-pa-dialekter/uppland.html

Det här är bättre exempel än Swedia.ling
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in