2019-03-22, 07:25
Medlem
Skriv gärna vad ni sysslat med i det fria efter kåken
Citera
2019-03-22, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Skriv gärna vad ni sysslat med i det fria efter kåken

Före så är jag ingenjör efter återstår och se.

(Specificerar inge mer än så, är nära nog min yrkestitel och bör anses likvärdig med min utbildning)
Senast redigerad av Calby 2019-03-22 kl. 07:57.
Citera
2019-03-22, 08:22
Medlem
Innan straff: Marknadsansvarig
Efter straff: Projektledare Marknad

Mitt liv påverkades inte nämnvärt. Förutom att min lägenhet ökade med 1.5 miljoner i värde under straffet. Plus att mina aktieinnehav ökade en del. Lärde mig 2 till språk och tog en kamdidat i business english.

Tyckte kåken var rätt soft. Jobbade som kock stärre delen av voltan så lagade mest mat, torkade kött, bakade tårtor, spelade tv spel, gled runt o bastade/tränade. Sista tiden var jag assisterande trädgårdsskötare åt en seriemördare.

Ibland kan jag sakna det.
Senast redigerad av Munknullaren 2019-03-22 kl. 08:24.
Citera
2019-03-22, 11:08
Medlem
analbastards avatar
Hej, har några frågor gällande frigivning.

1. Hur går processen till när man blir utsedd en övervakare? Har hört att man kan ansöka om att få en kompis som övervakare om denna beviljas och anses lämplig av frivården.

2. Dagen jag blir frigiven - Hur ser den ut? Som en vanlig dag på kåken? Blir det många möten eller kan någon komma och hämta upp mig redan innan lunch? Måste pliten vara med och eskortera mig hela vägen till grindarna? (klass 2 anstalt)

3. Hört att man får lite fickpengar när man slussas ut. Hur mycket ungefär?

4. Hur regelbundet sker kontakten med min övervakare, uppföljningsmöten etc. Hur ofta måste jag pissa? (Om jag inte är dömd för narkotikabrott men missbruk döms vara en del av min grundläggande problematik)

Tack på förhand,
Må väl!
Citera
2019-03-23, 01:29
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Munknullaren
Innan straff: Marknadsansvarig
Efter straff: Projektledare Marknad

Mitt liv påverkades inte nämnvärt. Förutom att min lägenhet ökade med 1.5 miljoner i värde under straffet. Plus att mina aktieinnehav ökade en del. Lärde mig 2 till språk och tog en kamdidat i business english.

Tyckte kåken var rätt soft. Jobbade som kock stärre delen av voltan så lagade mest mat, torkade kött, bakade tårtor, spelade tv spel, gled runt o bastade/tränade. Sista tiden var jag assisterande trädgårdsskötare åt en seriemördare.

Ibland kan jag sakna det.

Med tanke på att du beskriver en 3a så ljuger du. Finns en seriemördare i Sveriges fängelsesystem och han sitter på en 1a.
Citera
2019-03-24, 21:56
Medlem
Ebetyls avatar
Det var skönt att ha rutiner. saknar det, tråkigt utan, dator spel på utsidan räcker bara en bit även om det är ett livsintresse.
Citera
2019-03-25, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copiadyo
Med tanke på att du beskriver en 3a så ljuger du. Finns en seriemördare i Sveriges fängelsesystem och han sitter på en 1a.

Fel.

Jag tippar på att seriemördare inte menade till film psykopater utan kanske någon som mördat fler personer. Att livstidare med god skötsamhet klassas ned till en 3 de sista åren är fullt normalt.
Citera
2019-03-25, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analbastard

1. Hur går processen till när man blir utsedd en övervakare? Har hört att man kan ansöka om att få en kompis som övervakare om denna beviljas och anses lämplig av frivården.

2. Dagen jag blir frigiven - Hur ser den ut? Som en vanlig dag på kåken? Blir det många möten eller kan någon komma och hämta upp mig redan innan lunch? Måste pliten vara med och eskortera mig hela vägen till grindarna? (klass 2 anstalt)

4. Hur regelbundet sker kontakten med min övervakare, uppföljningsmöten etc. Hur ofta måste jag pissa? (Om jag inte är dömd för narkotikabrott men missbruk döms vara en del av min grundläggande problematik)

Tack på förhand,
Må väl!

Har inte erfarenhet från real life, men din fråga 3 är ju beroende på hur långe du har suttit. En del av dina pengar som du tjänar (13kr /h), hamnar ju på något konto som du får när du släpps.

Gällande övervakare, så tror jag det är svårt att få en vän eller bekant. Det finns väl något som heter överförmyndarnämnd eller liknande där övervakare även ingår. Gissar vilt, då jag var på väg att bli förmyndare för en del år sedan. Tror man blir tilldelad en som finns i sin närhet. Rätta mig gärna om jag har fel. Önskvärt att läsa någon med erfarenhet angående resterande frågor.

Tror gör man i kyrkan, men jag tror att man träffar en övervakare varje månad, kanske varannan vecka för vissa. Är det då narkotika inblandat så förmodar jag att det kontrolleras med pisseprov. Som sagt spekulerar fritt. Gällande frigivning så har jag läst att man kan bli släppt när som helst på dygnet. Tydligen vanligt att man begär 00'.01, som eget önskemål.
Citera
2019-03-25, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ebetyl
Det var skönt att ha rutiner. saknar det, tråkigt utan, dator spel på utsidan räcker bara en bit även om det är ett livsintresse.

Om du nu saknar rutiner, varför skapar du inte några ute i det fria? Börja med små saker om det är jobbigt på något sätt. Små enkla saker som är lätta att följa och sedan bygg på rutinerna. Tolkar ditt inlägg som du verkligen behöver ta tag i livet och börja leva.

Peace!
Citera
2019-03-31, 23:15
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analbastard

Tack på förhand,
Må väl!

1. Du kommer att få en övervakare från frivården om du ska ha övervakning. Ett sånt beslut får du under tiden du sitter och det beror på vilken risk de bedömer att det är att du återfaller och vilken strafftid du har.
Du kan också få en lekmannaövervakare men numera har man i så fall både lekmannaövervakare och övervakare från frivården.

2. Lite olika från anstalt till anstalt. Normalt sett finns en standardtid då man blir släppt, oftast runt nio enligt min erfarenhet. Kriminalvården har rätt att hålla dig kvar hela dygnet i teorin men brukar vilja bli av med dig ganska så tidigt. Men innan lunch tror jag i stort sett garanterat att du kan gå.
Någon behöver eskortera dig till centralvakten i alla fall, så att du kommer genom dörrarna. Därifrån brukar man kunna manövrera grindar så hela vägen ut till gatan brukar det inte behövas.

3. Du får inga extrapengar om du inte får något särskilt bidrag. Du får det som finns på dina konton på anstalten - hur mycket det är beror på a. hur mycket pengar du hade med dig in, b. hur mycket du tjänat under tiden/hur länge du suttit och c. hur mycket du gjort av med under tiden. 10% av det du tjänar på kåken går in på ett särskilt konto för permission och frigivning men sen beror det ju på om du tar ut pengar från det till permissioner eller inte.

4. Beroende på vilken risk för återfall du bedöms ha ska du träffa frivården varje, varannan eller var tredje vecka. Normalt sett brukar man inte pissa så ofta.

Citat:
Ursprungligen postat av aNON2019
Har inte erfarenhet från real life, men din fråga 3 är ju beroende på hur långe du har suttit. En del av dina pengar som du tjänar (13kr /h), hamnar ju på något konto som du får när du släpps.

Gällande övervakare, så tror jag det är svårt att få en vän eller bekant. Det finns väl något som heter överförmyndarnämnd eller liknande där övervakare även ingår. Gissar vilt, då jag var på väg att bli förmyndare för en del år sedan. Tror man blir tilldelad en som finns i sin närhet. Rätta mig gärna om jag har fel. Önskvärt att läsa någon med erfarenhet angående resterande frågor.

Tror gör man i kyrkan, men jag tror att man träffar en övervakare varje månad, kanske varannan vecka för vissa. Är det då narkotika inblandat så förmodar jag att det kontrolleras med pisseprov. Som sagt spekulerar fritt. Gällande frigivning så har jag läst att man kan bli släppt när som helst på dygnet. Tydligen vanligt att man begär 00'.01, som eget önskemål.

Överförmyndarnämnden har ingenting med kriminalvården att göra, inte heller förmyndare.

Gällande frigivning så har du ingen rätt att kräva att bli släppt när som. Kriminalvården har i princip rätt att hålla dig till 23.59.59 men brukar släppa på förmiddagen. Dock inte innan upplåsning och bra bemanning om det inte finns alldeles särskilda skäl.
Citera
2019-04-04, 14:50
Medlem
papi.fs avatar
Fått en dom på 2år. Är det ens någon idé att komma med önskemål vart man vill sitta?
Citera
2019-04-04, 15:35
Medlem
Undrar när jag läser i blattelitotråden

Hur ser man på våld mot kvinnor på fängelset?

Fru vs hora?
Våldtäkt vs misshandel vs mord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in