Citat:
Ursprungligen postat av
analbastard
Hej, har några frågor gällande frigivning.
1. Hur går processen till när man blir utsedd en övervakare? Har hört att man kan ansöka om att få en kompis som övervakare om denna beviljas och anses lämplig av frivården.
2. Dagen jag blir frigiven - Hur ser den ut? Som en vanlig dag på kåken? Blir det många möten eller kan någon komma och hämta upp mig redan innan lunch? Måste pliten vara med och eskortera mig hela vägen till grindarna? (klass 2 anstalt)
3. Hört att man får lite fickpengar när man slussas ut. Hur mycket ungefär?
4. Hur regelbundet sker kontakten med min övervakare, uppföljningsmöten etc. Hur ofta måste jag pissa? (Om jag inte är dömd för narkotikabrott men missbruk döms vara en del av min grundläggande problematik)
Tack på förhand,
Må väl!
1. Du kommer att få en övervakare från frivården om du ska ha övervakning. Ett sånt beslut får du under tiden du sitter och det beror på vilken risk de bedömer att det är att du återfaller och vilken strafftid du har.
Du kan också få en lekmannaövervakare men numera har man i så fall både lekmannaövervakare och övervakare från frivården.
2. Lite olika från anstalt till anstalt. Normalt sett finns en standardtid då man blir släppt, oftast runt nio enligt min erfarenhet. Kriminalvården har rätt att hålla dig kvar hela dygnet i teorin men brukar vilja bli av med dig ganska så tidigt. Men innan lunch tror jag i stort sett garanterat att du kan gå.
Någon behöver eskortera dig till centralvakten i alla fall, så att du kommer genom dörrarna. Därifrån brukar man kunna manövrera grindar så hela vägen ut till gatan brukar det inte behövas.
3. Du får inga extrapengar om du inte får något särskilt bidrag. Du får det som finns på dina konton på anstalten - hur mycket det är beror på a. hur mycket pengar du hade med dig in, b. hur mycket du tjänat under tiden/hur länge du suttit och c. hur mycket du gjort av med under tiden. 10% av det du tjänar på kåken går in på ett särskilt konto för permission och frigivning men sen beror det ju på om du tar ut pengar från det till permissioner eller inte.
4. Beroende på vilken risk för återfall du bedöms ha ska du träffa frivården varje, varannan eller var tredje vecka. Normalt sett brukar man inte pissa så ofta.
Citat:
Ursprungligen postat av
aNON2019
Har inte erfarenhet från real life, men din fråga 3 är ju beroende på hur långe du har suttit. En del av dina pengar som du tjänar (13kr /h), hamnar ju på något konto som du får när du släpps.
Gällande övervakare, så tror jag det är svårt att få en vän eller bekant. Det finns väl något som heter överförmyndarnämnd eller liknande där övervakare även ingår. Gissar vilt, då jag var på väg att bli förmyndare för en del år sedan. Tror man blir tilldelad en som finns i sin närhet. Rätta mig gärna om jag har fel. Önskvärt att läsa någon med erfarenhet angående resterande frågor.
Tror gör man i kyrkan, men jag tror att man träffar en övervakare varje månad, kanske varannan vecka för vissa. Är det då narkotika inblandat så förmodar jag att det kontrolleras med pisseprov. Som sagt spekulerar fritt. Gällande frigivning så har jag läst att man kan bli släppt när som helst på dygnet. Tydligen vanligt att man begär 00'.01, som eget önskemål.

Överförmyndarnämnden har ingenting med kriminalvården att göra, inte heller förmyndare.
Gällande frigivning så har du ingen rätt att kräva att bli släppt när som. Kriminalvården har i princip rätt att hålla dig till 23.59.59 men brukar släppa på förmiddagen. Dock inte innan upplåsning och bra bemanning om det inte finns alldeles särskilda skäl.