Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-24, 16:12
  #109
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Med inlägget vill jag säga att han är en tokdåre som motarbetar elbilsmarknaden på samma sätt som Shuttleworth skenbart stöder Linux, men vad blir resultatet? Båda kommer faktiskt från samma land. De blir stenrika på något de inte är så kända för och byter sedan inriktning.

Jag kommer säkert ångra att jag frågade.
Hur får du ihop det? För 10 år sedan var elbilen knappt en grej. Idag försöker varenda bilproducent få fram en "Tesla killer".
Tesla har revolutionerat bilmarknaden.
Nya roadstern kommer att lämna superbilar i dammet , för 10% av priset...
Citera
2019-03-25, 05:20
  #110
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Jag kommer säkert ångra att jag frågade.
Hur får du ihop det? För 10 år sedan var elbilen knappt en grej. Idag försöker varenda bilproducent få fram en "Tesla killer".
Tesla har revolutionerat bilmarknaden.
Nya roadstern kommer att lämna superbilar i dammet , för 10% av priset...
Hela grejen med Musk verkar vara överdrivna förväntningar som sedan grusas. Vi skall lära oss att elbilar inte heller kommer att bli något. Jag tror han nyligen hade någon Marsraket färdigbyggd, den såg ut som hämtad ur en serietidning. Men sedan kom en vindpust och den blåste omkull ... Tesla IPO skulle sättas till $420 där siffran är ett kodord för hasch. Det spekulerades i om någon Tesla-modell skulle sväva över marken! Och så tunnelprojekten ... Killen är en seriefigur. Han lär oss att elbilar passar pundare och seriefigurer.

Konkurrensen mot Mars är stenhård. Bezos har också gått in.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-03-25 kl. 06:04.
Citera
2019-03-25, 06:03
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DolphinMelter
Under de senaste åren har jag hört många beskriva entreprenören Elon Musk som "verklighetens Iron Man". En snygg, karismatisk, vältalig man med stora visioner och en enorm plånbok. För er som inte vet vem Elon Musk så är han grundare av betalningsmodellen Paypal, rymdprogrammet Space X samt biltillverkaren Tesla Motors.

Länge har jag gått med denna föreställning i huvudet och tyckt att han varit en av de coolaste entreprenörerna i modern tid och en god arvtagare av Steve Jobs visioner kring minimalism. Denna föreställning blev krossad idag när jag såg presentationen av den nya Tesla Model X.

(Youtube) Elon Musk launches Tesla Model X (9.29.15) För det första känns det som en dålig kopia av en Apple presentation, publiken är pigg på att tjoa varje gång det kommer upp en ny slide och det är väl vad som förväntas av publiken eftersom den är speciellt inbjuden av Tesla motors. När det kommer till Elon så stammar han och har svårt att få fram vad han vill säga, är han nervös eller är det kronsikt? Hade det varit en mindre inställsam publik så hade det blivit en riktigt cringe stämning när han försöker skämta och knappt får fram budskapet. (det enda skämtet som gick hem var väl det om att bilen har ett "Biodefence mode")

Vet ni något mer om Elon och vad tycker ni om honom?

halvmuslimen steve jobs kom inte på idén med telefon själv, det som med allt annat stal han. elon slusk har kommit på att han kan ta betalt för en produkt som sponsras av skattebetalarna. nÄr lånen är slut börjar krisen, man byter affärsmodell flera gånger under en och samma vecka och kallar SEC för allt möjligt. Amerikaner kallar det elon slusk och Tesla håller på med på med för: "amateur hour". Riktiga entreprenörer bygger inte hela sin verksamhet på lån och när dessa är slut så faller hela korthuset ihop.

Eller där man kommer med en modell som är identisk med den förra förutom att man lyft den 8 cm och kallar den för "SUV" och att det ska ta 18 månader för att få fram den. Kasst.
Citera
2019-03-25, 13:28
  #112
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hela grejen med Musk verkar vara överdrivna förväntningar som sedan grusas. Vi skall lära oss att elbilar inte heller kommer att bli något. Jag tror han nyligen hade någon Marsraket färdigbyggd, den såg ut som hämtad ur en serietidning. Men sedan kom en vindpust och den blåste omkull ...

Du vet att Spacex gör annat än att försöka ta sig till Mars?
Här är en lista på avklarade och framtida uppdrag.
https://www.spacex.com/missions
Häng med lite Spacex levererar (bokstavligen)
Dragon 2 gjorde sin första dockning (obemannad) med ISS häromveckan och kommer i sommar göra sin första bemannade.
Ganska imponerad för ett privat företag som tävlar mot världens rikaste person i säng med det militärindustriella komplexet.
__________________
Senast redigerad av langaocb 2019-03-25 kl. 13:34.
Citera
2019-03-25, 14:25
  #113
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Du vet att Spacex gör annat än att försöka ta sig till Mars?
Här är en lista på avklarade och framtida uppdrag.
https://www.spacex.com/missions
Häng med lite Spacex levererar (bokstavligen)
Dragon 2 gjorde sin första dockning (obemannad) med ISS häromveckan och kommer i sommar göra sin första bemannade.
Ganska imponerad för ett privat företag som tävlar mot världens rikaste person i säng med det militärindustriella komplexet.
Jag har följt Musk mer ofrivilligt. Som jag skrev tidigare i tråden så har han periodvis tagit stor plats i mitt nyhetsflöde från Google. Jag har inte sökt speciellt ofta på honom.

Så den bild av Musk jag erhållit är kanske den som den genomsnittlige mediekonsumenten får. Det är den jag finner märklig. Konstigt att man får den bilden om företaget nu genomför lyckade rymdfärder.
Citera
2019-03-25, 14:38
  #114
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Nu handlar ju tråden om Tesla och inte Space X eller Elon Musk.

Jaså, tror du är i fel tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Nu finansieras ju Space X av amerikanska skattebetalare, sen så är de väl inte mer imponerande än alla andra privata företag som konkurrerar inom det militärindustrielle komplexet.

Nej det stämmer inte. De säljer sina tjänster till NASA och även privata aktörer.
Den amerikanska privata rymdindustrin har mer eller mindre varit en kartell av gigantiska företag med politiker och tjänstemän i dess fickor. Bezos gick med i kartellen , Musk tävlar mot den.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har följt Musk mer ofrivilligt. Som jag skrev tidigare i tråden så har han periodvis tagit stor plats i mitt nyhetsflöde från Google. Jag har inte sökt speciellt ofta på honom.

Så den bild av Musk jag erhållit är kanske den som den genomsnittlige mediekonsumenten får. Det är den jag finner märklig. Konstigt att man får den bilden om företaget nu genomför lyckade rymdfärder.

Visst är det konstigt att tidningsankan "Tesla-gate" får mer uppmärksamhet än alla lyckade rymdfärder. Eller att Elon tar ett munbloss weed i en stat där det är lagligt.
Eller det kanske inte är sä jävla lustigt när man har i det närmaste Illuminati* mot sig?

*tror inte ett dugg på såna konspirationsteorier men oljeindustrin+det militärindustriella komplexet är inte såå jävla långt ifrån.
__________________
Senast redigerad av langaocb 2019-03-25 kl. 14:43.
Citera
2019-03-25, 14:51
  #115
Avstängd
wwrs avatar
Hur mycket konstruktion och design bedriver Musks eller Bezos team? Köper de bara in sig hos NASA? Att bygga rymdfarkoster torde fordra lång erfarenhet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-03-25 kl. 14:55.
Citera
2019-03-25, 14:58
  #116
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hur mycket konstruktion och design bedriver Musks eller Bezos team? Köper de bara in sig hos NASA? Att bygga rymdfarkoster torde fordra lång erfarenhet.

Tror du att deras kontrakt går ut på att sätta sina loggor på maskiner NASA bygger?
Har för mig att NASA-kontraktet låg på 1,6 miljarder dollar.
Nog bäst att fråga om detaljer i Spacex-tråden.
Citera
2019-04-26, 10:54
  #117
Medlem
oshin.cantwells avatar
Han börjar bli lite svullo: https://www.youtube.com/watch?v=bZxTG7DmB_0
Citera
2019-06-17, 14:50
  #118
Medlem
Teslas vd Elon Musk twittrar att han har tagit bort sitt Twitter-konto men det är i vanlig ordning svårt att tyda om han verkligen menar allvar eller skämtar.
https://www.cnbc.com/2019/06/17/elon...r-account.html
Citera
2019-12-06, 08:00
  #119
Avstängd
wwrs avatar
Som vanligt en del pajaskonster av Elon. Demon av "cybertrucken" nyligen, måste ses som ett skämt.
https://youtu.be/udxR5rBq_Vg

Han passade även på att kalla en av "dykar-hältarna" från den thailändska grotträddningen för peddo, utan grund. Rättegång pågår just nu. Elons försvar består delvis i att dykaren tidigare bett Elon "stoppa upp sin ubåt ...".
https://www.businessinsider.com/elon...-trial-2019-12

Dessa fånerier kan ju ses som PR-tricks. Men nog hade det varit bättre om Elon deltagit mer i SpaceX uppskjutning med utrustning till ISS, som pågår nu.

Rymdprogrammet har tidigare varit USA:s stolthet. (Man åtgärdade även problemen med rymdfärjorna.) Men nu har inte USA skickat någon astronaut till rymden sedan 2011. USA har istället betalt ryssarna $4 miljarder för att transportera sammanlagt 70 astronauter till ISS. Det måste uppfattas som närmast förnedrande.

Även Boeing bygger rymdfarkoster nu. Men i media får SpaceX och Elon Musk ofta representera det amerikanska rymdprogrammet. Man kan fråga sig varför.

Det verkar som om internationella nätverk attackerar länder och deras självkänsla. Det svenska samhället har kraschats av massinvandringen. Idrott var stort i det forna Sovjet och Ryssland. Nu attackeras Ryssland maximalt inom doping/antidoping (ofta med vad jag menar, fejkade bevis).

Har dessa nätverk även infiltrerat det amerikanska rymdprogrammet och placerat anti-hjälten Elon Musk som en representant för det? Det har t.ex diskuterats om den haschrökande Musk kan få indraget tillstånd att besöka militäranläggningar. Man verkar försöka skapa en motsats till "det rätta virket". Nationella symboler monteras ned, vare sig det gäller flaggor eller rymdprogram.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-12-06 kl. 08:29.
Citera
2019-12-06, 08:22
  #120
Avstängd
FindAways avatar
Musk är ett geni, punkt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback