Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-22, 18:14
  #1
Medlem
www3s avatar
Brexit har skötts uselt. Det känns mer som att Brexit är bara ett spel för galleriet och att det var bestämt från början att UK aldrig skulle lämna EU.

Theresa May har skött det uselt. Kanske var det avsiktligt, det är jag rätt övertygad om, för hon själv vill ju inte gå ur EU.

En störande sak i det hela är att det är politiker som styr det hela och för dem är EU lika med fet lön och större karriärsmöjligheter. Även om de är folkvalda så gör de inte sitt bästa för att verkligen lämna EU.

EU själva vill ju inte att UK lämnar, så de kommer ju försöka göra så att Brexit inte blir av.

Det känns rätt hopplöst för jag visste redan från början att Brexit inte skulle respekteras.

Hur känner ni för det hela? Håller ni med om att Brexit mer känns som ett spel för galleriet?
Citera
2019-03-22, 18:39
  #2
Medlem
gapelbergs avatar
Mays avtal kommer inte att accepteras av parlamentet. En andra folkomröstning blir inte heller av eftersom den är meningslös då den antingen får samma resultat eller en obetydlig “stanna” övervikt. Ingen vet vad som händer vid en hård brexit, men den kommer att hända. Kanske kommer det att stärka britternas självkänsla och samhörighet som nation och få dem att kavla upp ärmarna och börja jobba. En känsla av att “vi ska klara detta tillsammans” kanske skapas. Sådant saknas på de flesta håll i dagens värld, där det ses som förkastligt att framhålla den egna nationens unika värde. Många går i taket när Trump säger “america first”. Men såna känslor kan uträtta underverk.
Citera
2019-03-22, 18:54
  #3
Medlem
Olika starka krafter vill inte att britterna lämnar. Därav denna cirkus.

Brexit kommer slå mycket hårdare mot EU än vad man försöker ge sken av.

Sanningen är också att britterna skulle klara sig väldigt bra utan EU. Och ännu bättre vid en hård Brexit. Resten av omvärlden är redo att göra avtal och "dealar" med britterna om de lämnar.

Hård Brexit är det sista EU vill ha. Men de försöker spela "Allan" med brittiska folket. Britterna är en av de största nettobetalarna till EU. Alla andra länder skulle få kraftigt höjda avgifter om britterna lämnar i en hård Brexit. I slutänden du som får betala det via skattesedeln.

Tro inte på allt ni läser i PK media.............
Citera
2019-03-22, 18:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av www3
Kanske var det avsiktligt, det är jag rätt övertygad om, för hon själv vill ju inte gå ur EU.
Tvärtom så har hon ju varit stenhård med att Brexit ska bli av. Hon upprepar om och om igen att något annat kommer inte på fråga, och till och med nekar en andra folkomröstning trots att det finns all anledning att tro att folk hade röstat annorlunda idag.

Hur föreslår du att hon ska göra för att göra alla nöjda? Problemet är ju att en del vill stanna, en del vill ha mjuk brexit, en del vill ha hård.

Citat:
Ursprungligen postat av www3
En störande sak i det hela är att det är politiker som styr det hela
Hur föreslår du att det ska ske istället? Var gärna pragmatisk.

Citat:
Ursprungligen postat av www3
Även om de är folkvalda så gör de inte sitt bästa för att verkligen lämna EU.
"Även om"? Kom ihåg att en del faktiskt röstade på folkvalda som inte ville lämna, en del röstade för att lämna hård och den del röstade för att lämna mjukt.

Faktum är att jag skulle säga att den nuvarande situationen speglar folks åsikter när de röstade väldigt, väldigt väl.

Citat:
Ursprungligen postat av www3
EU själva vill ju inte att UK lämnar, så de kommer ju försöka göra så att Brexit inte blir av.
De som tramsar är britterna själva. EU har redan accepterat ett avtal som Theresa May föreslog. EU har själva sagt att de får skärpa sig och komma fram till ett beslut innan sommaren.

Citat:
Ursprungligen postat av www3
Det känns rätt hopplöst för jag visste redan från början att Brexit inte skulle respekteras.

Hur känner ni för det hela? Håller ni med om att Brexit mer känns som ett spel för galleriet?
Suck, dessa ständiga konspirationsteorier...

Förklaringen till varför britterna inte kommer fram till ett avtal är för att de inte är överens med varandra. Det är inte svårare än så.
__________________
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2019-03-22 kl. 19:33.
Citera
2019-03-22, 19:02
  #5
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Tvärtom så har hon ju varit stenhård med att Brexit ska bli av. Hon upprepar om och om igen att något annat kommer inte på fråga och nekar en andra folkomröstning.

Hur föreslår du att hon ska göra?
Du måste ju antingen vara mycket dum eller aldrig läst en artikel i ämnet.
Häpnadsväckande att man står helt utan avtal med bara några dagar kvar. Storbrittanien är netto-importör av eu-varor (dvs eu-länderna har större intresse av att sälja i ENgland än tvärtom). I UK finns över tre millioner Eu-invånare som arbetar jämfört med drygt millionen engelsmän i EU (som eu-länderna inte vill ha tillbaka).
Förstår man inte att det här var avsikten redan från början är man idiot.
Citera
2019-03-22, 19:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Du måste ju antingen vara mycket dum eller aldrig läst en artikel i ämnet.
Du är dum eller aldrig har läst en artikel "i ämnet".

Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Häpnadsväckande att man står helt utan avtal med bara några dagar kvar.
Om du läst en artikel "i ämnet" så hade du vetat att det inte alls är bara några dagar kvar. EU gav britterna mer tid att bestämma sig, bara det sker innan EU-valet.

Men visst är det häpnadsväckande. Hur de kunde besluta detta utan att ha kommit fram till en plan för den nya vägen. Sanslöst korkat faktiskt. Men inte alls svårt att förstå varför. Det finns helt enkelt ingen majoritet i Storbritannien som ställer sig bakom något av avtalen. Och eftersom det är en majoritet som krävs så har inget avtal spikats. Matematiskt är faktiskt inte särskilt komplicerat alls.

Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Storbrittanien är netto-importör av eu-varor (dvs eu-länderna har större intresse av att sälja i ENgland än tvärtom). I UK finns över tre millioner Eu-invånare som arbetar jämfört med drygt millionen engelsmän i EU (som eu-länderna inte vill ha tillbaka).
Jaha, och? Båda förlorar på en Brexit, det är ingen tävling om vem som förlorar mest.

Jag ifrågasätter också krafrigt påståendet om att EU skulle förlora mer på det ekonomiskt än Storbritannien, men jag kan inte se hur den diskussionen är relevant. Längtar Storbritannien tillbaka till "Sick man of Europe"-tiden så är det ingen som hindrar dem.

Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Förstår man inte att det här var avsikten redan från början är man idiot.
Den som sa de kan va de!


Jag hör mycket gnäll, men få förslag. Så vad är ditt förslag? Hur bör de göra för att en majoritet ska bli nöjda? Om den här stora läskiga konspirationen inte hade funnits, hur hade de gått till väga då? För inte kan det väl vara så att du hade kallat alla möjliga scenarion för konspirationer?
__________________
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2019-03-22 kl. 19:32.
Citera
2019-03-22, 19:11
  #7
Medlem
Ja, det verkar faktiskt som om dom målar in sig i ett hörn där ett avbrutet brexit blir enda alternativet. Dom verkar ju inte ens ha förberett ett hårt brexit på samma sätt som dom inte förberedde ett valresultat med brexit.

Svårt att sia vad det egentligen blir men ett avbrutet brexit är ju ett kraftigt slag mot demokratin i hela EU och britterna kommer att få stå i hörnet länge som en blöt hund med svansen mellan benen.

Ett brexit med avtal är väl smidigast men det saboteras ju ständigt.

En hård brexit klarar britterna bra, bara de rikaste gråter. Handelsavtal ordnas snabbt ändå även om kostnaderna blir betydligt högre kortsiktigt. Folket har klarat av många svårigheter genom åren och vet om det. Frihet och eget styre känns bättre för dom och det var det dom röstade för.

I övrigt gör dom rätt som lämnar innan Ukraina och Turkiet krossar det fullständigt som framtida medlemmar. EU kommer att gå på knäna även innan det sker med allt mer lagar, regleringar, antidemokratiska tankar från höger och vänster, massövervakning, terrorism, ökande klyftor, arbetslöshet, migranter och fan vet vad och allt införs naturligtvis även i vårt land. Det finns några få som tjänar på det hela och dom blir snabbt rikare. Den fina tanken för folken med gemenskap, fri handel och rörlighet är snart helt borta med regleringar och "checkpoints" överallt.
Citera
2019-03-22, 19:11
  #8
Medlem
Det är bara britterna själva som avgör utgången av detta. Brexit med eller utan avtal, eller inget Brexit alls. Alla konspirationsteorier är fucking pathetic!
Citera
2019-03-22, 19:32
  #9
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Brexit kommer att bli av. Englands regring har redan börjat köra ut reklam/annonser om det i media.
__________________
Senast redigerad av Helge.Palmcrantz 2019-03-22 kl. 19:35.
Citera
2019-03-22, 19:34
  #10
Medlem
www3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Tvärtom så har hon ju varit stenhård med att Brexit ska bli av. Hon upprepar om och om igen att något annat kommer inte på fråga och nekar en andra folkomröstning.

Hur föreslår du att hon ska göra för att göra alla nöjda? Problemet är ju att en del vill stanna, en del vill ha mjuk brexit, en del vill ha hård.

Hon är en remainer. Punkt slut.

The Sun: Is Theresa May a Remainer and what has she said about a No Deal Brexit?

Citat:
THERESA May was a quiet supporter of remaining in the EU before she became the person tasked with delivering the UK's exit from the institution.

Citat:
In the months before the 2016 Referendum, Theresa May was in the remain camp but was noticeably quiet in her campaigning.

As Home Secretary she toed the party line that then PM David Cameron had set out.

But the MP for Maidenhead did have moments where she strongly discouraged Brexit, warning voters that a Leave result could have seriously damaging ramifications for the economy and security of the UK.

Mrs May also said that leaving the EU would be “fatal for the Union with Scotland”, as the Scottish National Party (SNP) would most likely try again for independence if Scotland voted to remain while the UK as a whole voted to leave.

Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Hur föreslår du att det ska ske istället?

Om inte EU lockade politiker med såna maffia-feta löner och förmåner så skulle den risken varit mindre.
Citera
2019-03-22, 19:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av www3
Håller ni med om att Brexit mer känns som ett spel för galleriet?

Givetvis är mycket av politiken ett spel för galleriet. Så att det ska se bra ut för väljarna och att politikerna kan väljas om på nytt. Jag tror ingen tycker här att detta spel för galleriet har funkat särskilt bra för någon.

Jag kommer inte ihåg vad exakt du tycker gällande vilka eliten är, så jag ber om ursäkt om följande inte är något du egentligen står för. Vissa säger att globalisterna styr EU och även Theresa May. I så fall har jag svårt att förstå hur till och med den hårdaste Brexit skulle hjälpa här. Efter en hård Brexit så kommer vi ju fortfarande ha kvar dessa politiker i UK, som är styrda av högre makter.

Hur skulle en hård Brexit förändra något på riktigt om det är ändå eliten som styr landet efter Brexit? Kommer politikerna att frivilligt minska invandringen trots att de inte tidigare velat det? Kommer UK att bli fri EUs överstatlighet trots att "globalisterna" fortfarande har makten över Theresa May?

Om makten ligger hos en liten grupp som styr både Theresa May och EU så är även en hård Brexit ett spel för galleriet.

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Handelsavtal ordnas snabbt ändå även om kostnaderna blir betydligt högre kortsiktigt.

Det är just detta som lär bli skadligaste för UK. Handelsavtal ordnas inte snabbt. Det kommer ta flera år innan något handelsavtal är på plats.
Citera
2019-03-22, 19:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av www3
Hon är en remainer. Punkt slut.

The Sun: Is Theresa May a Remainer and what has she said about a No Deal Brexit?
Ja? Något annat har jag inte sagt. Och det förändrar inte vad jag skrev.

Citat:
Ursprungligen postat av www3
Om inte EU lockade politiker med såna maffia-feta löner och förmåner så skulle den risken varit mindre.
Öhm, okej. Så lösningen för Brexit-motsättningarna är att sänka EU-ledamöternas löner? Vilken sida kommer att vinna då, menar du? Vad blir resultatet, varför?

Men visst, själv så är jag helt för att sänka deras löner, inte minst göra ledamöternas inkomster mer transparenta. Men jag tvivlar starkt på att det hade gjort att jag plötsligt hade velat lämna EU.

Jag tror inte heller att de löser Brexit-frågan. Det är större frågor än så som är orsaken till meningsskiljaktigheter.
__________________
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2019-03-22 kl. 19:46.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback