2009-06-09, 01:17
OT-svar antar jag
Citat:
Ursprungligen postat av kunskaparen
Regelmässigt så får man ansöka om asyl i Sverige även om man är från Houston, Texas i USA, inte är det minsta förföljd och har en tio miljoner på banken. Men det är inte moraliskt att göra så i vilket fall.
Moraliskt må vara, men det är inte att likställa med skattefusk utan ett avdrag för champagne eller något liknande
Citat:
Nästan inga av de som söker asyl i Sverige är riktiga flyktingar, utan personer som försöker lura sig till uppehållstillstånd. Det vet man eftersom omkring 95 % de asylsökande i Sverige slänger sina pass och papper för att försöka lura eller kringgå systemet.
Nja, skulle inte säga att det beror på att de inte har skäl alla gånger, men kan ju va så att de enligt DF borde sökt i ett annat land om inte annat. Svårhanterad fråga då man inte kan villkora asyl med giltiga id-handlingar direkt.
Citat:
Naiv eller ej. Du ställer en fråga, jag svarar. Det finns ingen automatik som säger att en person som beviljats asyl inte haft skäl bara för att den kan åka och hälsa på x antal år senare.
Gode gud vad du är naiv! Dessa individer är inte riktiga flyktingar från första början, nästan inga av dem som sökt asyl i Sverige de senaste åren har kunnat bevisa att de har anledning att förvänta sig förföljelser i hemlandet.
Citat:
Inte ordagrant nej, men en liktydig bestämmelse finns mig veterligen kvar som alltså är att likställa med humanitära skäl. En ipod är dock självklart inte sådana.
Vad då "mer humanitära skäl"? Det finns inget som heter "humanitära skäl" i de svenska asylreglerna längre. Man kan få asyl på grund av skyddsbehov, men aldrig på grund därför att man vill ha en ny Ipod eller ett mer fungerande kök, eller barnbidrag för sina 5 ungar.
Citat:
Några fler dörrar du tänkt slå in. Jag skrev rätt tydligt i den här tråden att det inte var asylskäl, inte sant? Dessa remitteringar är i många fall inkomst av arbete. Men om vi har en arbetsmarknad som stänger dem ute har de ju inte så mycket att välja på heller.
Det är inte meningen att vem som helst ska söka asyl i Sverige därför att denne vill ha högre bidrag än vad man kan få i t ex Iran. Så är det bara. Dessa "remitteringar" är från början svenska skattemedel, de är till för att användas till sjukhus, skolor, socialhjälp och liknande i Sverige. Att skicka svenska skattepengar till Iran med grund i att man har lurat till sig ett uppehållstillstånd här utan att vara flykting, är likvärdigt med stöld.
Citat:
Inte jag som infört det systemet trots allt. Väldigt många som får stanna fast de inte har egentliga asylskäl får det för att det tar för lång tid för bajsmyndigheten att fatta beslut. Helt rimligt att de då får stanna i mina ögon, men framförallt betyder det att vi måste ha en effektivare prövningsprocess.
Om det nu är så att "världen förändras", så finns det inte skäl att ge permanenta uppehållstillstånd, istället hade man kunnat ge tillfälliga uppehållstillstånd, så kan de asylsökande flytta tillbaka när det är möjligt att göra så. Försök att fatta att av de som har fått uppehållstillstånd i Sverige de senaste åren är bara en liten del (några procent) riktiga flyktingar.
Citat:
Inte alls, jag är bara inte lika bitter som du.
Du tar krampakigt till varenda liten ursäkt du kan hitta för att försvara att människor ska få ljuga, luras och utnyttja ett system för sådant som det inte är till för.
Senast redigerad av RockInRhino 2009-06-09 kl. 01:31.
Senast redigerad av RockInRhino 2009-06-09 kl. 01:31.