2019-03-16, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Visa mig var Jesus eller Gud säger att Jesus var ängel.
Han fick sätta sig på Guds högra sida. Han sändes till jorden som judarna kung, därför kallar David, som själv var Israels kung, Jesus sin herre. I NT kallas Jesus kungarnas kung. Ps 110 bevisar att han levde som ande eller ängel (budbärare) innan han sändes till jorden.

Heb 1
4Han (Jesus) har blivit lika mycket mäktigare än änglarna som det namn han har fått i arv är förmer än deras. 5Ty aldrig har Gud sagt till någon ängel: (men han sa det till Jesus)

Du är min son,
jag har fött dig i dag,

Det skedde visserligen EFTER uppståndelsen.

Apg 13
33har Gud infriat åt oss, deras barn, genom att låta Jesus uppstå, som det heter i andra psalmen: Du är min son, jag har fött dig i dag.

Vid uppståndelsen föds vi av Anden.

Joh 3
6Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av Anden är ande.

Vilket innebär att den som får en uppståndelse föds av Anden (Fadern) och BLIR en ande. Eller ängel, som betyder budbärare. Det bekräftas av Jesus.

Luk 20:36
De kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå.

Där har du allt. Uppståndelse, änglar, söner.
Citera
2019-03-16, 10:15
Medlem
Citat:
Du har inte koll på vad som är vad.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Torah
Jag har koll. Tora är Moseböckerna, dvs lagen, profeternas ord är de andra böckerna i Tanakh. Så när det talas om lagen och profeterna menas Tanakh.
Citera
2019-03-16, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Han fick sätta sig på Guds högra sida. Han sändes till jorden som judarna kung, därför kallar David, som själv var Israels kung, Jesus sin herre. I NT kallas Jesus kungarnas kung. Ps 110 bevisar att han levde som ande eller ängel (budbärare) innan han sändes till jorden.
Nej, det bevisar inte att han är en ängel.
Profeter är också budbärare.

Citat:
Heb 1
4Han (Jesus) har blivit lika mycket mäktigare än änglarna som det namn han har fått i arv är förmer än deras. 5Ty aldrig har Gud sagt till någon ängel: (men han sa det till Jesus)

Fortfarande inga bevis på att Jesus är en ängel.
Citat:
Apg 13
33har Gud infriat åt oss, deras barn, genom att låta Jesus uppstå, som det heter i andra psalmen: Du är min son, jag har fött dig i dag.

Vid uppståndelsen föds vi av Anden.
Och alla ska vi återuppstå på domens dag. Det gör oss inte till änglar.

Citat:
Joh 3
6Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av Anden är ande.
Och Jesus föddes av Maria.

Citat:
Vilket innebär att den som får en uppståndelse föds av Anden (Fadern) och BLIR en ande. Eller ängel, som betyder budbärare. Det bekräftas av Jesus.
Som sagt, alla ska vi återuppstå på domedagen.
Profeter är budbärare.
Varför övertolkar du saker? Det är du som säger "eller ängel". Du har inte citerat något ställe där Jesus eller Gud säger att Jesus är en ängel.

Citat:
Luk 20:36
De kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå.

Där har du allt. Uppståndelse, änglar, söner.
Att någon är SOM en ängel för att den inte mera kan dö betyder inte att någon ÄR en ängel.
Det är skillnad på att vara som något eller att vara något.
Vissa människor överdriver och kallar människor för änglar. Det gör dem absolut inte till änglar att de är goda människor.
Citera
2019-03-16, 11:25
Medlem
Citat:
Han sa också att han kommit för att UPPFYLLA. Tora gäller fortfarande för judarna, eftersom de är Faderns egendomsfolk. Sonen kan inte upphäva förbundet mellan judarna och Fadern. Men vi tillhör Kristus. Sonen uppfyllde lagen...läs Heb 9. GT instiftades med blod, och måste således UPPFYLLAS med blodutgjutelse, annars ges ingen förlåtelse. Därför gav han sitt liv för oss och UPPFYLLDE lagens krav. Tora gäller inte för kristna.

Rom 10:4
Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig.
Du refererar till Paulus. Jag litar inte på Paulus ord. Jag lyssnar hellre Jesus ord.
Citera
2019-03-16, 12:07
Medlem
Citat:
Nej, det bevisar inte att han är en ängel.
Profeter är också budbärare.

Fortfarande inga bevis på att Jesus är en ängel.

Och alla ska vi återuppstå på domens dag. Det gör oss inte till änglar.

Och Jesus föddes av Maria.

Som sagt, alla ska vi återuppstå på domedagen.
Profeter är budbärare.
Varför övertolkar du saker? Det är du som säger "eller ängel". Du har inte citerat något ställe där Jesus eller Gud säger att Jesus är en ängel.

Att någon är SOM en ängel för att den inte mera kan dö betyder inte att någon ÄR en ängel.
Det är skillnad på att vara som något eller att vara något.
Vissa människor överdriver och kallar människor för änglar. Det gör dem absolut inte till änglar att de är goda människor.
Han är en ande, och en ängel är en ande som är Guds budbärare. Ordet ängel betyder budbärare. Jesus är alltså en ande efter sin uppståndelse, för han föddes av Anden vid uppståndelsen, och det som fötts av Anden...är en ande. Så Jesu var en ande när han skapades av Gud I HIMLEN, han blev människa när han sändes till jorden och föddes av Maria, och han blev återigen en ande (som en ängel) när han fick uppstå. Du blir också en ande vid uppståndelsen. Som en ängel alltså. Det är uppenbart att du har svårt att förstå vad du läser.
Citera
2019-03-16, 12:08
Medlem
Citat:
Du refererar till Paulus. Jag litar inte på Paulus ord. Jag lyssnar hellre Jesus ord.
Paulus har fått lära sig detta av Kristus. Läs Heb 9.
Citera
2019-03-16, 13:53
Medlem
Citat:
Han är en ande, och en ängel är en ande som är Guds budbärare. Ordet ängel betyder budbärare. Jesus är alltså en ande efter sin uppståndelse, för han föddes av Anden vid uppståndelsen, och det som fötts av Anden...är en ande. Så Jesu var en ande när han skapades av Gud I HIMLEN, han blev människa när han sändes till jorden och föddes av Maria, och han blev återigen en ande (som en ängel) när han fick uppstå. Du blir också en ande vid uppståndelsen. Som en ängel alltså. Det är uppenbart att du har svårt att förstå vad du läser.

Ängel är en skapelse du kan inte påstå att alla änglar är budbärard utan trovärdigt förändrat underlag från någon profet
Citera
2019-03-16, 13:53
Medlem
Oförändrat *
Citera
2019-03-16, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subaruu1231
Ängel är en skapelse du kan inte påstå att alla änglar är budbärard utan trovärdigt förändrat underlag från någon profet
Dina språkkunskaper är otillräckliga. Ordet ängel betyder budbärare, och när det gäller andar är de utsända av Gud. https://www.synonymer.se/sv-syn/%C3%A4ngel

Heb 1:14
Är inte änglarna andar i Guds tjänst, sända att tjäna dem som skall få sin del av frälsningen?
Citera
2019-03-16, 14:05
Medlem
Citat:

Skapat av anden ja inte avlat av andan*

Sen vet vi inte om man efter döden blir en ande i form av en ängel som sedan sätts in i en människokropp i nästa liv tänker du?

Det saknas underlag för det vad vi vet nu är att vi alla är Guds tjänare inklusive Jesus. I det här livet ska vi alla tjäna Gud, profet människa eller fågel spelar ingenroll.
Sålänge du inte har någon skrift som är oförändrad delvis trovärdig källa så kan vi inte utgå från något annat. Såvida Gud inte sänder en annan profet med en ny skrift så är det koranen och riktiga evangeliet som gäller.
Citera
2019-03-16, 14:07
Medlem
Vi får väll hoppas att Jesus snart kommer och redar ut den här tvisten mellan religionerna
Citera
2019-03-16, 14:12
Medlem
Citat:
Dina språkkunskaper är otillräckliga. Ordet ängel betyder budbärare, och när det gäller andar är de utsända av Gud. https://www.synonymer.se/sv-syn/%C3%A4ngel
Profeterna är också budbärare, som jag redan påpekat. Sluta försöka förnedra andra ang språkkunskaper hit och dit. Försök föra en renhårig, saklig diskussion istället.
En profet är en budbärare, ett sändebud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in