• 1
  • 2
2019-03-12, 16:24
Medlem
qups avatar
Detta teknikens underverk. Tack text-tv för att du alltid funnits!

Vad är er relation till svt text-tv? Vilka klassiska sidor eller händelser minns ni? Min favorit to this day är 377 - målservice. En odödlig klassiker som jag använder mer än någon annan sportsida än idag.
Citera
2019-03-12, 16:25
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup

Vad är er relation till svt text-tv? Vilka klassiska sidor eller händelser minns ni? Min favorit to this day är 377 - målservice. En odödlig klassiker som jag använder mer än någon annan sportsida än idag.

Absolut, 377 och 340 slår allt tack vare dess enkelhet och snabbhet.

Däremot har sportnyheterna (300) förfallit tack vare att man ej längre får veta om det handlar om herr- eller damidrott i rubrikerna.
Citera
2019-03-12, 16:26
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:

Finns det fortfarande? Vem använder det idag?
Citera
2019-03-12, 16:28
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Finns det fortfarande? Vem använder det idag?

1,3 miljoner användare än idag. Tex jag använder 377 (plus andra sidor inom 300-spektrat) varje dag.
Citera
2019-03-12, 16:29
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
1,3 miljoner användare än idag. Tex jag använder 377 (plus andra sidor inom 300-spektrat) varje dag.

Du skämtar. Var kommer din siffran från? Finns ju hur många sätt som helst att få snabbare och säkrare info.
Citera
2019-03-12, 16:31
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Du skämtar. Var kommer din siffran från? Finns ju hur många sätt som helst att få snabbare och säkrare info.

Finns ingen bättre kanal än text-tv
Citera
2019-03-12, 16:32
Medlem
Jogens avatar
Skulle säga att jag använder SVT Text varje dag. Kanske en gång i veckan går jag igenom alla nyheter 100-165, samt 300-329. Även vädret funkar. Skönt som omväxling mot nätet även om jag inte använder det mycket mindre för det.

Språket var mer korrekt förr, då ett TT-telegram var ett kort, journalistiskt hundra procent korrekt, litet mästerverk VARJE GÅNG år ut och år in.

Saknar lite spelbevakningen på 550- som togs bort nyligen.
Citera
2019-03-12, 16:34
Medlem
KaptenHundkexs avatar
Text-TV fyllde sin funktion innan internet - Text TV 2019 känns lika märkligt som att använda fast telefoni, fax eller msn för att kommunicera.
Citera
2019-03-12, 16:36
Medlem
Readyfreddies avatar
Text-tv var och skulle fortfarande kunna vara fantastiskt.

Nyhetsvinklingen orkar jag inte längre med utan håller mig till sporten. Är på väg att lägga ner det också då man överdriver intresset för kvinnoidrott och dessutom verkar ha som syfte att man ska slösa bort tid genom att inte anstränga sig för att varken skilja mellan kvinno- och mansidrott eller ens vilka sporter man menar. Exempelvis "AIK värvar landslagsspelare". Herrfotboll skulle det vara en kanonnyhet, herrhockey skulle också vara intressant. Så klickar man sig in på sidan och ser att det rörde sig om daminnebandy. Koder för vilken idrott det rör och så olika färger på herr och dam, tack.

Förr i tiden la man åtskilliga timmar på målservicen, numera är det mest livescore som gäller. Tabeller kollas dock fortfarande på text-tv.

Bästa minnet kommer alltid vara när AIK:s kvittering mot IFK Göteborg i finalmatchen 2009 flashade fram på text-tv i god tid innan målet föll på streamingen från Cmore.
Citera
2019-03-12, 16:41
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenHundkex
Text-TV fyllde sin funktion innan internet - Text TV 2019 känns lika märkligt som att använda fast telefoni, fax eller msn för att kommunicera.

Håller inte alls med. Fast telefoni har jag inte haft sedan tidigt 2000-tal. Men har man en TV är det mycket lätt att trycka på Text-TV-knappen och snabbt få de viktigaste nyheterna/rubrikerna.
Citera
2019-03-12, 16:44
Medlem
DoktorNos avatar
Text-TV är fortfarande en av mina främsta nyhetskällor, även om text-tvläsandet minskat betydligt mot förr.

Då kunde man, om det var dåligt på tv, knappa in sidan 500 och läsa dåliga vitsar och annat på "Blandat"-sidorna.

Ett tag var TV4s text-tv där man kollade annonser. Var som Blocket fast i tv:n Köpte en bil på det viset en gång, innan jag skaffade dator och internet.
Citera
2019-03-12, 16:45
Medlem
Decadarchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Håller inte alls med. Fast telefoni har jag inte haft sedan tidigt 2000-tal. Men har man en TV är det mycket lätt att trycka på Text-TV-knappen och snabbt få de viktigaste nyheterna/rubrikerna.

Du kan ju få samma information genom att använda din mobiltelefon. Då får du all information du finner på text-tv och kan använda den som fast telefon, fast bättre.

Både TV och fast telefon är utdaterat, om man inte är en pensionär och inkapabel till att lära sig hur en telefon fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in