Citat:
Ursprungligen postat av
Sainsburys
Angående färdskrivaren tror jag du har rätt.
Men att vara raketforskare eller ej tror jag inte spelar någon roll, jag känner mer att vi alla är menade för vissa typer av jobb. Alltså att en raketforskare aldrig skulle klara av att jobba som en chaufför då det är ett helt annat tänk och planering med mera.
Jag har ingenting emot chaufförerna. Däremot tror jag problemet ligger mer på företagen, eller rättare sagt huvud kontoren som planerar utifrån siffror istället för hur det faktiskt funkar.
En sak många inklusive jag ogillar är att den digitala färdskrivaren inte tar hänsyn till oförutsedda trafiksituationer och annat som kanske gör att man tvingas bryta mot KOV, för att ex. vid köbildning efter en olycka inte behöva parkera mitt i vägen eller om en lastbil pajar och det bara finns en förare kvar på åkeriet som inte redan är ute som har rätt behörighet (Inte alla på ett åkeri behöver ju ha C och CE, finns ju de som kör både bud och tyngre gods), men som inte får köra ännu och lastbilen som pajat råkar vara en frysbil med varor som är på väg att bli dåliga.
Det sistnämnda scenariot har jag varit med om men tack och lov hade jag analog färdskrivare den dagen...
Men jag har läst att man ska kunna ta ut en remsa och skriva förklaring på den om något liknande händer då man kör med digital, för det var vad jag gjorde med mitt färdskrivarkort den dagen, skrev förklaring på baksidan.
Mvh, ZaphodB