2019-02-08, 13:41
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Angående färdskrivaren tror jag du har rätt.
Men att vara raketforskare eller ej tror jag inte spelar någon roll, jag känner mer att vi alla är menade för vissa typer av jobb. Alltså att en raketforskare aldrig skulle klara av att jobba som en chaufför då det är ett helt annat tänk och planering med mera.

Jag har ingenting emot chaufförerna. Däremot tror jag problemet ligger mer på företagen, eller rättare sagt huvud kontoren som planerar utifrån siffror istället för hur det faktiskt funkar.

En sak många inklusive jag ogillar är att den digitala färdskrivaren inte tar hänsyn till oförutsedda trafiksituationer och annat som kanske gör att man tvingas bryta mot KOV, för att ex. vid köbildning efter en olycka inte behöva parkera mitt i vägen eller om en lastbil pajar och det bara finns en förare kvar på åkeriet som inte redan är ute som har rätt behörighet (Inte alla på ett åkeri behöver ju ha C och CE, finns ju de som kör både bud och tyngre gods), men som inte får köra ännu och lastbilen som pajat råkar vara en frysbil med varor som är på väg att bli dåliga.

Det sistnämnda scenariot har jag varit med om men tack och lov hade jag analog färdskrivare den dagen...

Men jag har läst att man ska kunna ta ut en remsa och skriva förklaring på den om något liknande händer då man kör med digital, för det var vad jag gjorde med mitt färdskrivarkort den dagen, skrev förklaring på baksidan.

Mvh, ZaphodB
Citera
2019-03-08, 10:18
Avslutad
Titta det är fler åkerier som har problem med sina färdskrivare.

http://www.tidningenproffs.se/nyhet/2019/03/1-651-kortidsovertradelser-nu-vill-bergendahlsgruppen-att-ax-transport-forklarar-sig/
Citera
2019-03-08, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZaphodB
En sak många inklusive jag ogillar är att den digitala färdskrivaren inte tar hänsyn till oförutsedda trafiksituationer och annat som kanske gör att man tvingas bryta mot KOV, för att ex. vid köbildning efter en olycka inte behöva parkera mitt i vägen eller om en lastbil pajar och det bara finns en förare kvar på åkeriet som inte redan är ute som har rätt behörighet (Inte alla på ett åkeri behöver ju ha C och CE, finns ju de som kör både bud och tyngre gods), men som inte får köra ännu och lastbilen som pajat råkar vara en frysbil med varor som är på väg att bli dåliga.

Det sistnämnda scenariot har jag varit med om men tack och lov hade jag analog färdskrivare den dagen...

Men jag har läst att man ska kunna ta ut en remsa och skriva förklaring på den om något liknande händer då man kör med digital, för det var vad jag gjorde med mitt färdskrivarkort den dagen, skrev förklaring på baksidan.

Mvh, ZaphodB

Jag börjar starkt misstänka att ZaphodB inte har ett körkort för tunga behörigheter, är det bara jag?

Det är inte färdskrivaren som är rigid utan vägarbetstidslagen. Lagen skiter fullständigt i om du sitter fast på en olycka eller inte. Både Polis och Transportstyrelsen kommer att hävda att du skulle ha planerat din körning bättre.

Ja, man kan skriva undantag på baksidan av kvittot/remsan, precis som man gör på baksidan av diagrambladet, Hur man gör detta ingår i körkortet...
Citera
2019-03-08, 13:30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Finns två till som jag kommer på faktiskt:

1. Veteranfordon, finns lastbilar över 7.5ton som är veteranklassade.

"(i)commercial vehicles, which have a historic status according to the legislation of the Member State in which they are being driven and which are used for the non-commercial carriage of passengers or goods."

2. Personbil Klass II, du kan bygga om en buss eller lastbil oavsett totalvikt/tjänstevikt till personbil klass II.

Personbil klass II kräver inte ens C behörighet om du tog B behörighet före 1996, kolla baksidan av ditt körkort, står det 79.06 som tillägg så får du köra PB klass II, snöskoter och en hel del annat som man inte fick på köpet tidigare.

Lite osäker på årtalet, men jag tog B 1993, och jag har 79.06 på baksidan, men eftersom jag har CE också så spelar det ingen roll för min del.

Mvh, ZaphodB

Veteranklassade lastbilar är inte helt ovanliga då en del som äger egen skog en bra bit från hemmet använder dem för att köra hem ved och slipper därför utrusta dem med färdskrivare. I norra sverige kan det vara en bra bit att åka.
Citera
2019-03-09, 05:03
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jag börjar starkt misstänka att ZaphodB inte har ett körkort för tunga behörigheter, är det bara jag?

Det är inte färdskrivaren som är rigid utan vägarbetstidslagen. Lagen skiter fullständigt i om du sitter fast på en olycka eller inte. Både Polis och Transportstyrelsen kommer att hävda att du skulle ha planerat din körning bättre.

Ja, man kan skriva undantag på baksidan av kvittot/remsan, precis som man gör på baksidan av diagrambladet, Hur man gör detta ingår i körkortet...

Det där var en grov anklagelse, jag har fortfarande och har haft CE sen 2004, tyvärr kan jag inte motbevisa dig utan att skriva mitt personnummer vilket jag inte gör på ett öppet forum.

Mvh, ZaphodB
Senast redigerad av ZaphodB 2019-03-09 kl. 05:08.
Citera
2019-03-09, 16:18
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:

Då tycker jag du ska bevisa att du har några tunga behörigheter, jag ifrågasätter inget utan tycker bara att om du har mage att påstå på ett publikt forum att jag inte har det så ska du vara den förste att visa att du själv har det.

Fair play?

Mvh, ZaphodB

P.S
Tycker det verkar vara dåliga moderatorer här då du får fritt förolämpa mig men jag vågar inte skriva det svar jag skulle vilja till dig för att jag tror inte de är opartiska.
D.S
Senast redigerad av ZaphodB 2019-03-09 kl. 16:53.
Citera
2019-03-09, 23:54
Medlem
Citat:
Då tycker jag du ska bevisa att du har några tunga behörigheter, jag ifrågasätter inget utan tycker bara att om du har mage att påstå på ett publikt forum att jag inte har det så ska du vara den förste att visa att du själv har det.

Fair play?

Mvh, ZaphodB

P.S
Tycker det verkar vara dåliga moderatorer här då du får fritt förolämpa mig men jag vågar inte skriva det svar jag skulle vilja till dig för att jag tror inte de är opartiska.
D.S

Som sagt, det ingår i både körkortsutbildningen för C1 , C1E, C, D, CE, DE och YKBn att veta hur man skriver undantag för kör- och vilotidsreglerna. Om du inte vet detta har du helt enkelt inte behörigheten att framföra tunga fordon.
Citera
2019-03-10, 04:51
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Som sagt, det ingår i både körkortsutbildningen för C1 , C1E, C, D, CE, DE och YKBn att veta hur man skriver undantag för kör- och vilotidsreglerna. Om du inte vet detta har du helt enkelt inte behörigheten att framföra tunga fordon.

Har jag visst det, sitter och tittar på mitt körkort och min YKB det står fortfarande CE på det.

Jag tänker inte dra på mig en varning genom att bråka med dig, men vill du leka sandlåda så gå och gör det på något annat ställe.

Karma brukar komma till dom som förtjänar det, finns säkert någon isfläck som väntar på just DIG.

Mvh, ZaphodB
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in