Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-02, 03:53
  #14065
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men ni som säger att ni har insyn i skidsporten, och alla andra:

Varför toppar inte alla åkare upp med eget blod på rummet före loppet?

(I alla fall de som kämpar om segern.)

Har någon någonsin blivit fälld för detta vid testning i efterhand - "för gamla blodkroppar" etc.?

Det måste till polis i de länder där doping är kriminellt. (Ett vanligt blodprov efter loppet kan förklaras bort med uttorkning, gränsvärde etc.)

Svaret på din fråga är mycket enkelt: därför att det är förbjudet, och motbjudande.
Citera
2019-03-02, 03:54
  #14066
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Video på Hauke när han transfunderar sig själv med polisen i bakgrunden. Han ser lite skamsen ut.
https://www.bbc.com/news/world-europe-47415803

Jag hade velat se video på Therese, Calle och de övriga också. Inget hindrar att de gör på samma sätt. Man borde gjort razzia för alla länder.

Jag hade trott att detta var gjort tidigare. Men kanske toppar man upp lite under tävlingarna.

Det där lär bli 4 år avstängning (eller mer?).

Det gjordes väl ingen razzia mot de verkliga världsstjärnorna? Man vågar kanske inte gå på dem? Eller de kanske har ett annat system. De klarar av sina transfusioner på "säker ort", kanske före tävlingarna?

Det där handlar om polisen. De har säkert en annan uppfattning än vinteridrottare.

Skall man säga något är det väl att norsk polis förmodligen inte prioriterar dessa fall.
Citera
2019-03-02, 03:59
  #14067
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Svaret på din fråga är mycket enkelt: därför att det är förbjudet, och motbjudande.
Javisst.

Man kan göra stora vinster genom detta fusk, inte minst ekonomiskt. Det finns ingen effektiv kontroll som förhindrar det.

Men vissa idrottsmän med högtstående moral låter bara bli för att de är så rättrådiga.

Det köper inte jag.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-03-02 kl. 04:07.
Citera
2019-03-02, 04:01
  #14068
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det där handlar om polisen. De har säkert en annan uppfattning än vinteridrottare.

Skall man säga något är det väl att norsk polis förmodligen inte prioriterar dessa fall.
Instämmer. Polisen är effektivare. Doping är väl inte heller olagligt i Sverige eller Norge. Men det är olagligt i Österrike.
Citera
2019-03-02, 04:08
  #14069
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Javisst.

Man kan göra stora vinster genom detta fusk, inte minst ekonomiskt. Det finns ingen effektiv kontroll som förhindrar det.

Men vissa idrottsmän med högtstående moral låter bara bli för åt de är så rättrådiga.

Det köper inte jag.

Det förvånar mig inte, eftersom det framgått i tråden att du är en s.k. foliehatt.
Citera
2019-03-02, 04:09
  #14070
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Instämmer. Polisen är effektivare. Doping är väl inte heller olagligt i Sverige eller Norge. Men det är olagligt i Österrike.

Tomte. Doping är olagligt och en polissak även i Sverige.
Citera
2019-03-02, 04:18
  #14071
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Tomte. Doping är olagligt och en polissak även i Sverige.

Finns det ingen skillnad mellan rättvisa och juridik?
Citera
2019-03-02, 04:19
  #14072
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Finns det ingen skillnad mellan rättvisa och juridik?

Höh?
Citera
2019-03-02, 04:22
  #14073
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Höh?

Det är något man lär sig redan i första terminens studerande. Rättvisa och lag är inte samma sak.
Citera
2019-03-02, 04:23
  #14074
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Doping är olagligt och en polissak även i Sverige.
Det kan stämma det du säger, men ge gärna referens. I den jag hittade från 2013 var det bara smuggling av dopingpreparat som var förbjudet i Sverige och Norge.

Österrike ligger långt framme.

Citat:
Where in the world is doping a crime?

Austria’s laws aren’t just for show. There have been a number of notable prosecutions for criminal doping offences including:

Stefan Matschiner, a manager of Austria cyclist Bernhard Kohl was sentenced to 15 months in prison for assisting cyclists engage in blood doping and selling WADC Prohibited Substances and Methods
Mikhail Botvinov, an Austrian cross-country skier was given a suspended 4 month prison term for giving false testimony as a witness in a doping case against ex-Nordic coach Walter Mayer and
Walter Myer, a biathlon coach was given a partially suspended 15-month prison term for the trafficking of WADC Prohibited Substances and Methods, including EPO.

However, Austria, Italy, France and Spain – whilst unique in criminalising the use of WADC Prohibited Substances and Methods – are not the only countries to have criminalised certain ADRVs.

Austria, Cyprus, Denmark, France, Greece, Hungary Iceland, Luxembourg, Norway, Portugal, Romania, San Marino, Serbia, Spain and Sweden have enacted sports specific legislation that criminalises the trafficking of WADC Prohibited Substances and Methods.

https://www.aph.gov.au/About_Parliam...in_sports_pt_6
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-03-02 kl. 04:26.
Citera
2019-03-02, 04:25
  #14075
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är något man lär sig redan i första terminens studerande. Rättvisa och lag är inte samma sak.

Näe men vad har det med mitt påpekande att göra?
Citera
2019-03-02, 04:40
  #14076
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Näe men vad har det med mitt påpekande att göra?

Jag vet inte vad jag ska säga. Men kanske kan du studera hur jurister funderar i allmänhet? Det är en väldigt stor skillnad mellan olika uppfattningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback