2019-02-28, 14:04
Medlem
Yeminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenHundkex
En försvinnande liten klick män möjligen - du är helt ute och cyklar om du på fullaste allvar tror att mer än 2-3 % Sveriges män tycker att våldtäkt "inte är så farligt". Om du däremot frågar män från MENA som befinner sig i Sverige får du en betydligt högre procent - vänd dig till dem direkt istället, kalla även in ett par tre tolkar.
Har ingenstans påstått alla män, eller ens många män. Men tillräckligt många för att jag ska bli förbluffad.
Citera
2019-02-28, 14:11
Avstängd
KaptenHundkexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yemina
Har ingenstans påstått alla män, eller ens många män. Men tillräckligt många för att jag ska bli förbluffad.

Då tycker jag att du skall anmäla dessa män (som du uppenbarligen kommit i kontakt med, eftersom du enträget påstår att dessa finns), då de bör göra sig skyldiga till ett par åtalspunkter i och med att ha yppat åsikterna. Personligen skulle jag hellre få en klapp på stjärten framför att få höra en dylik åsikt - fast då har jag å andra sidan blivit både våldtagen och sexuellt ofredad och kränkt, blir ju lite kaka på kaka. Hmm...
Senast redigerad av KaptenHundkex 2019-02-28 kl. 14:15.
Citera
2019-02-28, 14:55
Medlem
22juni41s avatar
Har aldrig sett någon här på flashback som tyckte våldtäkt var okej, förutom bögvåldtakt på Stefan Rövfen.
Citera
2019-02-28, 15:09
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 22juni41
Har aldrig sett någon här på flashback som tyckte våldtäkt var okej, förutom bögvåldtakt på Stefan Rövfen.

Inte okej kanske, men att alla kvinnor fantiserar om att bli våldtagna så... Kvinnor känner sig våldtagna när någon tar henne på låret.... Kvinnor ljuger och klär sig fel osv.

Färskaste exemplet: Kvinnopakten - mot män och deras nätverk
Citera
2019-02-28, 15:15
Medlem
Citat:
Finns manliga användare i den här forumsdelen som menar att det är värre att bryta benet än att bli våldtagen för att ta ett exempel.
OK så du menar att det inte är värre att bryta benet?

Ungefär vilken skada är jämförbar enligt dig, är våldtäkt värre än mord tycker du?

Bara så att jag vet vad du pratar om, själva begreppet våldtäkt innefattar ju allt från överfallsvåldtäkt till att man var full och somnade med fel kille
Citera
2019-02-28, 15:21
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:
Inte ett dugg. Det finns alltså män som sitter på de här åsikterna

Citat:
Jag syftar på de män i denna forumsdel som menar just att våldtäkt inte är så farligt och att brutna ben är värre. Samt att majoriteten av kvinnor i hemlighet fantiserar om att bli våldtagna.

Citat:
Menar du att de användarna alltså ljuger?

Det lär väl finnas ett antal men så pass få att det enkelt går att räkna en och en som tänker i dessa banor misstänker jag, men bland användarna på forumet tror jag säkert att vissa är troll (=ljuger), och andra syftar kanske på de allra mildaste formerna av våldtäkt eller gör deras yttranden i en viss kontext som förmildrar innebörden.

Bland de män som faktiskt har svårt att förstå allvaret tror jag att dem utgår ifrån sig själva, tänker att 'det vore väl fantastisk om någon kvinna hoppade på mig och krävde sex' och förstår inte varför kvinnor inte tänker likadant.

Tänk detta scenariot;
Ett fall där två främlingar möts, attraheras av varandra, dricker och grovhånglar tillsammans någon timme och han försöker sig på mer och hon gör ett försiktigt nekande för att hon vill vänta till nästa helg istället av någon anledning, vilket ignoreras av honom och att hon sedan inte explicit invänder sig ytterligare, inget våld eller hot förekommer, och EXAKT samma handling dem emellan hade om det skett nästa helg istället hade varit välkomnat och njutningsfullt.

Nu kändes det troligen obehagligt och kränkande istället, just för att hon inte ville och det hände ändå, men poängen är att i en sådan situation, så är den enda skillnaden mellan våldtäkt och frivilligt njutningsfullt sex vad som händer i denna kvinnas huvud.
Med ett annat sinnestillstånd skulle exakt samma handling i detta högst hypotetiska exempel upplevas som någonting bra, roligt och skönt.

Man kan inte säga samma sak om att få sina ben brutna av någon...
Det räcker liksom inte att 'vara på rätt humör' för att få benbrytningen att bli njutningsfullt och någonting man vill återuppleva.

Detta är vad som gör dessa två olika scenarion väldigt ojämförbara, så länge det inte handlar om just grova våldtäkter med kränkande eller sadistiska inslag, där man liksom fruktar för sitt liv genom hela akten, men den typen av våldtäkt har jag faktiskt väldigt svårt att tro att någon svensk på allvar skulle vifta bort som någonting som 'inte är så farligt'. Det vore på en helt annan traumatisk nivå än det första hypotetiska exemplet ovan, vilket gör att nivån av moralisk klandervärdighet hos förövaren såväl som trauma hos offret kan skilja sig väsentligt mellan två fall som både går under det juridiska begreppet våldtäkt.

Någon som exempelvis har frivilligt samlag med sin partner var och varannan dag i ett år eller mer, för att sedan bli tvingad av partnern till samlag vid ett tillfälle; ja, alltså i kontexten av tänkbara brott och övergrepp man skulle kunna utsättas för så är ju detta 'inte så farligt', och synnerligen bättre än brutna ben.

Är det samma sak som att säga att "våldtäkt är inte så farligt" generellt, med antydan om att man då hade tänkt precis samma sak om det hänt sin egen minderåriga dotter som kommer hem "gråtande och skadad", eller om man blivit analt våldtagen vid ett överfall...?
Jag tycker inte det. Det finns många fler nyanser av våldtäkt, även om de alla må vara mörka, än det finns av att få sina ben brutna av någon.
Citera
2019-02-28, 15:22
Medlem
Yeminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdrianaChechik
OK så du menar att det inte är värre att bryta benet?

Ungefär vilken skada är jämförbar enligt dig, är våldtäkt värre än mord tycker du?

Bara så att jag vet vad du pratar om, själva begreppet våldtäkt innefattar ju allt från överfallsvåldtäkt till att man var full och somnade med fel kille
Jag har brutit benet och blivit våldtagen. Benet läker, det är en fysisk skada. Våldtäkten sätter psykologiska spår som inte läker på samma sätt.

Jag avser våldtäkt som våldtäkt i lagens mening.
Citera
2019-02-28, 15:24
Medlem
Yeminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Det lär väl finnas ett antal men så pass få att det enkelt går att räkna en och en som tänker i dessa banor misstänker jag, men bland användarna på forumet tror jag säkert att vissa är troll (=ljuger), och andra syftar kanske på de allra mildaste formerna av våldtäkt eller gör deras yttranden i en viss kontext som förmildrar innebörden.

Bland de män som faktiskt har svårt att förstå allvaret tror jag att dem utgår ifrån sig själva, tänker att 'det vore väl fantastisk om någon kvinna hoppade på mig och krävde sex' och förstår inte varför kvinnor inte tänker likadant.

Tänk detta scenariot;
Ett fall där två främlingar möts, attraheras av varandra, dricker och grovhånglar tillsammans någon timme och han försöker sig på mer och hon gör ett försiktigt nekande för att hon vill vänta till nästa helg istället av någon anledning, vilket ignoreras av honom och att hon sedan inte explicit invänder sig ytterligare, inget våld eller hot förekommer, och EXAKT samma handling dem emellan hade om det skett nästa helg istället hade varit välkomnat och njutningsfullt.

Nu kändes det troligen obehagligt och kränkande istället, just för att hon inte ville och det hände ändå, men poängen är att i en sådan situation, så är den enda skillnaden mellan våldtäkt och frivilligt njutningsfullt sex vad som händer i denna kvinnas huvud.
Med ett annat sinnestillstånd skulle exakt samma handling i detta högst hypotetiska exempel upplevas som någonting bra, roligt och skönt.

Man kan inte säga samma sak om att få sina ben brutna av någon...
Det räcker liksom inte att 'vara på rätt humör' för att få benbrytningen att bli njutningsfullt och någonting man vill återuppleva.

Detta är vad som gör dessa två olika scenarion väldigt ojämförbara, så länge det inte handlar om just grova våldtäkter med kränkande eller sadistiska inslag, där man liksom fruktar för sitt liv genom hela akten, men den typen av våldtäkt har jag faktiskt väldigt svårt att tro att någon svensk på allvar skulle vifta bort som någonting som 'inte är så farligt'. Det vore på en helt annan traumatisk nivå än det första hypotetiska exemplet ovan, vilket gör att nivån av moralisk klandervärdighet hos förövaren såväl som trauma hos offret kan skilja sig väsentligt mellan två fall som både går under det juridiska begreppet våldtäkt.

Någon som exempelvis har frivilligt samlag med sin partner var och varannan dag i ett år eller mer, för att sedan bli tvingad av partnern till samlag vid ett tillfälle; ja, alltså i kontexten av tänkbara brott och övergrepp man skulle kunna utsättas för så är ju detta 'inte så farligt', och synnerligen bättre än brutna ben.

Är det samma sak som att säga att "våldtäkt är inte så farligt" generellt, med antydan om att man då hade tänkt precis samma sak om det hänt sin egen minderåriga dotter som kommer hem "gråtande och skadad", eller om man blivit analt våldtagen vid ett överfall...?
Jag tycker inte det. Det finns många fler nyanser av våldtäkt, även om de alla må vara mörka, än det finns av att få sina ben brutna av någon.
Jämförelsen handlade inte om misshandel där någon bryter ens ben utan genom olycka, typ skidåkning. Misshandel sätter givetvis också psykologiska spår.
Citera
2019-02-28, 15:28
Medlem
Citat:
Jag blir ju inte längre förvånad egentligen, men jag måste ändå ställa frågan.

Ni män som tycker att våldtäkt inte är "så farligt egentligen".

Resonerar ni på samma vis om;
A) Er 14-åriga dotter kommer hem gråtande och skadad och berättar att hon har blivit våldtagen

B)Ni blir överfallen av en man betydligt större än er som våldtar er analt tills ni spricker och blöder.

som man röstar får man ligga, våltäkterna har gått upp med många hundra procent, att det skulle vara att kvinnor "vågar berätta" kanske står för 20% resten är vårt eget fel.

visar sig att använda armband som det står "rör ej" på inte hjälper

när jag känner mig redo at skaffa barn har jag nog först flyttat härifrån.
Citera
2019-02-28, 15:32
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:
Jämförelsen handlade inte om misshandel där någon bryter ens ben utan genom olycka, typ skidåkning. Misshandel sätter givetvis också psykologiska spår.

Okej. Byt ut "få sina ben brutna av någon" till "få sina ben brutna i en olycka" och återkom sedan med vad din åsikt är om inlägget, för ingenting förändras i grunden i vad jag ville få sagt i och med denna distinktion.
Citera
2019-02-28, 15:34
Bannlyst
"Inte så farligt"
Låter som du suttit på cafe i Rinkeby och tjuvlyssnat på bönrullarna
som sitter där från öppning till stängningsdags.
Citera
2019-02-28, 15:46
Medlem
Citat:

Jag tror du missuppfattat lite. De kommentarer jag har sett, vilket jag kan hålla med om, är att det överdrivs när det kommer till våldtäkt. En del vill ju hävda att våldtäkt är värre än mord, och det är det många reagerar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in