Citat:
Ursprungligen postat av
RozZy
Vi kommer att försöka flytta inom detta år så det känns dumt att installera en 2 delad AC som man sen måste ge bort med bostaden för att den är installerad.
Nej det blir portabel AC. Men mitt problem är hur jag ska kyla ner ytan på 44 kvm.
det finns inget bra utbud, all kvalitét är skit här i Sverige, men jag har inget val.
Hade tänk den här.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4675345
Riktigt dåligt betyg, men såg att den har över 12000 btu, vilket ska vara tillräcklig kraft för att kyla ner 35-45 kvm.
Du gör helt rätt som köper en du kan ta med dig eller sälja. Att ha en tvådelad AC i en lägenhet på 44 kvm måste vara otroligt ovanligt i Sverige. Och det är ju väldigt störande för grannarna med ljudet, så det är tveksamt om du skulle få behålla den särskilt länge även om du fick sätta upp den.
Det är nog egentligen inte kvaliteten det är fel på, utan konceptet i sig. Du kommer nog aldrig att kunna kyla en hel lägenhet på 44 kvm med en portabel AC, oavsett effekt. Det stora problemet är att luften i lägenheten står helt stilla, och din AC kyler på samma plats hela tiden samtidigt som det tillförs varm/ljummen utomhusluft "bakifrån". Vi har en portabel AC som kyler bra i rummet den står i, men det märks inte ens i de andra rummen. Oavsett om vi ställer den i ett pyttelitet rum eller ett jättestort rum så letar sig inte kylan ut till de andra rummen. För luften står i praktiken still mellan rummen, och det lilla utbytet som sker gör ingen märkbar skillnad en stekhet sommardag.
Det existerar portabla AC som har två stycken slangar. En för insug och en för utblås, där man lägger båda slangarna utomhus. Det cirkulerar luft utifrån och har inte samma problem som vanliga portabla AC, eftersom det inte sugs in varm utomhusluft i rummet, så de kyler mycket mer effektivt. Jag har dock inte sett några sådana i Sverige, utan har bara läst om dem på nätet.
Jag funderade lite på det här imorse och undrar om inte det teoretiskt bästa skulle vara om man hade en balkong där man kunde ställa sin AC, och så hade man istället ett
utblås med kalluft som drogs in genom balkongdörren. Då skulle man slippa insug av varmluft, samt spillvärmen från maskinen, som motsvarar ett 1500W värmeelement. Men har aldrig sett någon sådan enhet, och grannarna skulle antagligen inte tycka om oväsendet om den stod på balkongen.
Det är hursomhelst värt att ha en, bara för att kunna sätta sig i en iskall luftstråle den där olidliga sommardagen när man som mest behöver det.