2019-02-22, 09:52
Medlem
RozZys avatar
Vi kommer att försöka flytta inom detta år så det känns dumt att installera en 2 delad AC som man sen måste ge bort med bostaden för att den är installerad.

Nej det blir portabel AC. Men mitt problem är hur jag ska kyla ner ytan på 44 kvm.
det finns inget bra utbud, all kvalitét är skit här i Sverige, men jag har inget val.

Hade tänk den här.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4675345

Riktigt dåligt betyg, men såg att den har över 12000 btu, vilket ska vara tillräcklig kraft för att kyla ner 35-45 kvm.
Citera
2019-02-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RozZy
Vi kommer att försöka flytta inom detta år så det känns dumt att installera en 2 delad AC som man sen måste ge bort med bostaden för att den är installerad.

Nej det blir portabel AC. Men mitt problem är hur jag ska kyla ner ytan på 44 kvm.
det finns inget bra utbud, all kvalitét är skit här i Sverige, men jag har inget val.

Hade tänk den här.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4675345

Riktigt dåligt betyg, men såg att den har över 12000 btu, vilket ska vara tillräcklig kraft för att kyla ner 35-45 kvm.
Du gör helt rätt som köper en du kan ta med dig eller sälja. Att ha en tvådelad AC i en lägenhet på 44 kvm måste vara otroligt ovanligt i Sverige. Och det är ju väldigt störande för grannarna med ljudet, så det är tveksamt om du skulle få behålla den särskilt länge även om du fick sätta upp den.

Det är nog egentligen inte kvaliteten det är fel på, utan konceptet i sig. Du kommer nog aldrig att kunna kyla en hel lägenhet på 44 kvm med en portabel AC, oavsett effekt. Det stora problemet är att luften i lägenheten står helt stilla, och din AC kyler på samma plats hela tiden samtidigt som det tillförs varm/ljummen utomhusluft "bakifrån". Vi har en portabel AC som kyler bra i rummet den står i, men det märks inte ens i de andra rummen. Oavsett om vi ställer den i ett pyttelitet rum eller ett jättestort rum så letar sig inte kylan ut till de andra rummen. För luften står i praktiken still mellan rummen, och det lilla utbytet som sker gör ingen märkbar skillnad en stekhet sommardag.

Det existerar portabla AC som har två stycken slangar. En för insug och en för utblås, där man lägger båda slangarna utomhus. Det cirkulerar luft utifrån och har inte samma problem som vanliga portabla AC, eftersom det inte sugs in varm utomhusluft i rummet, så de kyler mycket mer effektivt. Jag har dock inte sett några sådana i Sverige, utan har bara läst om dem på nätet.

Jag funderade lite på det här imorse och undrar om inte det teoretiskt bästa skulle vara om man hade en balkong där man kunde ställa sin AC, och så hade man istället ett utblås med kalluft som drogs in genom balkongdörren. Då skulle man slippa insug av varmluft, samt spillvärmen från maskinen, som motsvarar ett 1500W värmeelement. Men har aldrig sett någon sådan enhet, och grannarna skulle antagligen inte tycka om oväsendet om den stod på balkongen.

Det är hursomhelst värt att ha en, bara för att kunna sätta sig i en iskall luftstråle den där olidliga sommardagen när man som mest behöver det.
Citera
2019-02-22, 11:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jag-har-oxo-en-kuk
Portabel ac funkar inte. Du kommer bara alstra mer värme inne.

Klart den fungerar med korrekt installation.
Citera
2019-02-22, 11:33
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RozZy
Tyvärr så öppnas fönstret i sidled och man får inte borra hål i väggen heller utan massa tillstånd.

Portabel AC är mitt enda hopp just nu.

Hur har du då tänkt få ut frånluftsslangen genom yttervägg?

Portabel AC kräver mer åverkan på yttervägg än fast installerad.
Citera
2019-02-22, 12:00
Medlem
RozZys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Hur har du då tänkt få ut frånluftsslangen genom yttervägg?

Portabel AC kräver mer åverkan på yttervägg än fast installerad.

Här har man lösningen:

https://shop.electrolux.se/Hush%C3%A...r/p/9001690917

Har beställt electroluxen, finns verkligen inget bättre i portabel väg i Sverige.

Har också massa kraftfulla honeywell-fläktar som jag tänkte använda för att "vispa runt" luften så den inte bara stannar i köket. Enligt amerikanska sidor ska 12000 BTU (vilket electroluxen är) räcka upp till 45 kvm, men vi får se. OM det skiter sig och det fortfarande är för varmt, köper jag en till AC och kör dubbelt.

Nästa lägenhet är en 2-3a så det skadar inte att ha extra.
Senast redigerad av RozZy 2019-02-22 kl. 12:03.
Citera
2019-02-22, 12:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Problemet med portabel AC är att den blåser ut luft utomhus, vilket gör att varm uteluft givetvis sugs in någon annanstans. Så nyttan är begränsad, men om man sitter vid utblåset så svalkar det givetvis.
Citera
2019-02-22, 12:14
Medlem
Här går det att köpa en dual-hose AC från Kanada (Whynter ARC-14SH). Ser ut att skeppa till Sverige för cirka 7000 kr inkl. frakt, med några veckors leveranstid. Jag antar att tullen i Sverige lägger på 25% också:

https://www.ebay.co.uk/itm/Whynter-A...r/352589244277

Verkar vara en egen liga i jämförelse med single-hose AC som säljs i Sverige:

https://www.youtube.com/watch?v=hsJ2_C9exGY

Med en dual-hose så får du inte något undertryck i bostaden. Så det sugs inte in någon varmluft utifrån. Tyvärr är det 115V anslutning, och det är ju lite tveksamt att köpa med tanke på att den har så hög W. Det blir en dyr transformator.
Senast redigerad av aw 2019-02-22 kl. 12:21.
Citera
2019-02-22, 12:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Här går det att köpa en dual-hose AC från Kanada (Whynter ARC-14SH). Ser ut att skeppa till Sverige för cirka 7000 kr inkl. frakt, med några veckors leveranstid. Jag antar att tullen i Sverige lägger på 25% också:

https://www.ebay.co.uk/itm/Whynter-A...r/352589244277

Verkar vara en egen liga i jämförelse med single-hose AC som säljs i Sverige:

https://www.youtube.com/watch?v=hsJ2_C9exGY

Med en dual-hose så får du inte något undertryck i bostaden. Så det sugs inte in någon varmluft utifrån. Dock lär det vara 115V anslutning.
Aha, så den drar in luft genom den ena slangen & ut genom den andra. Borde funka väldigt mycket bättre. Har aldrig sett något sådant i Sverige faktiskt.
Citera
2019-02-22, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Aha, så den drar in luft genom den ena slangen & ut genom den andra. Borde funka väldigt mycket bättre. Har aldrig sett något sådant i Sverige faktiskt.
Exakt.

Den drar även in luft från rummet, vilket är den luft som kyls ner och blåses ut som kalluft. Men med den extra slangen så kan den kompensera för den luft som blåses ut, så att nettotrycket blir noll.

En vanlig portabel AC drar in (typ) dubbelt så mycket luft som den blåser ut i rummet, och den andra hälften går ut genom värmeslangen. Då blir det undertryck rummet så att det sugs in luft genom fönster, springor osv.

Har tyvärr inte heller sett någon sådan på 230V, men verkar vara stort i USA.
Citera
2019-02-22, 12:57
Medlem
Citat:
Att skicka varmluften genom en frånluftsventil fungerar tyvärr inte speciellt bra.

(Har lärt mig den hårda vägen.)

Portabla AC klarar bara en viss längd slang. Om man förlänger slangen, t.ex. kopplar till ventilationen, så blir det så dåligt tryck på utblåset att den orkar inte trycka ut luften och AC:n överhettas.

Och även om du lyckas blåsa ut varmluften genom en ventil (t.ex. om du har ventilation med kraftigt självsug) så måste ju luft tillföras någonstans. Annars skulle rummet bli ett vacuum. I brist på ett öppet fönster så sugs det istället in genom dörrspringor, trapphus osv, och den luften är ju ungefär lika varm som den från fönstret.

Tvådelad AC blåser ju aldrig ut någon luft, utan luften cirkuleras genom utedelen, där den kyls ner, och sedan förs den tillbaka. Man måste ha en sådan funktion, alltså med värmeväxlare, för att kunna kyla ner ordentligt. Har man bara en portabel AC så är det en del av konceptet att det tillförs utomhusluft hela tiden, vilket begränsar effekten.

Med portabel AC ska du bara ha en så kort slang som möjligt och lägga ut slangen genom ett fönster eller balkongdörr. Du behöver inte heller ha en perfekt måttanpassad skiva i fönstret för slangen. Som sagt, någonstans ska ändå tillluften in. Det kommer förhoppningsvis bli svalt och skönt i rummet där din AC står, men kanske inte i andra rum eller på andra sidan lägenheten.

Om du kan, placera den strategiskt så att inluften blir kallare. Om du har fönster i både norrläge och söderläge så är det bättre att sätta AC:n genom det skuggade norrfönstret, där uteluften är kallare. På södersidan stänger du fönstret och mörklägger.

Jag har några hemmasnickrade lösningar på detta:

1. Om du bor i villa kan AC:n stå utanför bostaden, på altan eller strax vid ytterdörren och pumpa in luft under ett draperi/täcke som skyler dörren. Då trycks kylluft in och varmluft kommer flöda ut genom ventiler mm.

2. Om AC:n inte kan stå utomhus kan den stå i ett rum med öppet fönster och trycka in kylluft i resten av bostaden eller i ett annat rum med ett täcke över dörren. Men då måste man tejpa på en pappkartong på utblåset, göra ett runt hål och sätta dit en slang. Lite hemmasnickeri men det fungerar.

Dessutom blir det mindre oljud om AC:n står utanför eller i ett annat rum med ett täcke för dörren som dämpar oljudet.
Citera
2019-02-22, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKiosken
Jag har några hemmasnickrade lösningar på detta:

1. Om du bor i villa kan AC:n stå utanför bostaden, på altan eller strax vid ytterdörren och pumpa in luft under ett draperi/täcke som skyler dörren. Då trycks kylluft in och varmluft kommer flöda ut genom ventiler mm.

2. Om AC:n inte kan stå utomhus kan den stå i ett rum med öppet fönster och trycka in kylluft i resten av bostaden eller i ett annat rum med ett täcke över dörren. Men då måste man tejpa på en pappkartong på utblåset, göra ett runt hål och sätta dit en slang. Lite hemmasnickeri men det fungerar.

Dessutom blir det mindre oljud om AC:n står utanför eller i ett annat rum med ett täcke för dörren som dämpar oljudet.
Smart.

Blir det extremt varmt då i ”offerrummet” när den står inne?
Citera
2019-02-22, 13:23
Medlem
RozZys avatar
Citat:
Smart.

Blir det extremt varmt då i ”offerrummet” när den står inne?

Om man bor i villa är det helt onödigt att skaffa en portal ac då en 2 delad kostar lika mycket men kyler mycket mycket bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in