2019-02-16, 11:00
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Det jag reagerar på är ordvalet "allierad". För mig betyder det att byta sida, inte att låta sig våldtas för att överleva.

Ta valfritt ord då. Poängen är att människan gör vad som krävs för att överleva i de allra flesta fall. Männen måste genom tiderna dock vetat att risken att de skulle dö om motståndarna fick tag i dem var i princip 100%, och därför haft en mentalt annorlunda inställning till att eventuellt hoppa på fiendens läger.
Jag talar nu om situationer då hela byar utplånats, inte om krig där 50% av kvinnornas egna män finns kvar. Det är en helt annan situation.
Citera
2019-02-16, 11:04
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag skulle nästan vilja vända på frågan och ställa följande: Var finns de maskulina kvinnorna? Jag ser verkligen inte många och jag är alltid frågande vad det är ni beskriver när ni gör era uttalanden här.
Varför? Relevans? Eller var det reptilhjärnan som reagerade på frågan om eget ansvar?
Citat:
Men om jag ska gissa var de feminina kvinnorna främst finns så är det antagligen i ordnade familjer, relativt välbärgade. Det är antagligen så därför att det är större chans att man levt enligt tradition i dessa familjer eftersom det hittills alltid varit männen som tjänat mest pengar, och således har det satt sin prägel i hushållet också. Det är en gissning (med visst belägg från verkligheten) dock!
Hönan och ägget. Nu från äggets perspektiv. Du kan inte få en ordnad familj om inte "pojke möter flicka och tycke uppstår först".
Citat:
Jag tror inte att en kvinna behöver göra sig till särskilt mycket gällande vad hon behöver "erbjuda" en sån man.
Ska de hitta varandra, så behövs i alla fall något. Det räcker inte med att existera och vänta på att "friare" ska komma och be deras far om lov att få träffa dottern.
Citat:
Om hon tvärtom inte gör sig till, alltså håller på och hävdar sig gentemot honom, talar om för honom vad han ska göra, hur han ska tänka, vilka åsikter han ska ha, och om hon ser på honom som en kompetent man så löser det sig själv. Hon ska inte tävla med sin man. Det underlättar nog också om kvinnan naturligt har en fallenhet att gilla mer "kvinnliga" områden/sysslor/arbeten. Han intar då den rollen han naturligt är bekväm med, och likaså gör kvinnan.
Det beskriver delvis min fråga.
Både hon och samhället har länge varit tydliga med hur mannen "ska vara". Min fråga handlade om hur kvinnan i så fall ska vara. Eller ska man inte ens få ställa den frågan utan att du reagerar som i början, med en "whatabout?"
Citat:
Kvinnor käftar och hävdar sig mest om de märker att mannen är vek, är det en dominant självsäker man som inte låter sig rubbas håller kvinnor i regel inte på med såna dumheter.
En del av dem har som standard ett antal "shittest". En tjej krävde nästan att få bli påsatt mitt i en pubkväll, när hon upptäkt att jag var lugn, välinformerad och fullkomligt orubblig i mina principer. Jag log och tackade nej, så klart.
Citat:
Kvinnor är av naturen mer omsorgsfulla än män, och verkar generellt gilla att ta hand om sin omgivning.
Ofta narcissistisk, glöm inte det. Hon kräver ständigt bekräftelse. Ofta om samma saker som förra gången.
Citat:
Tror även att det är viktigt att kvinnan visar uppskattning för vad mannen gör. Hon kan gärna låta bli att medvetet såra hans ego, och för all del ibland även skippa att göra det i situationer då det hade varit befogat.
Problemet är att om män uppvisar svagheter från början så testar vissa kvinnor gränserna. De män som inte kan hantera det blir till råttorna. Det är grymt, och det värsta är att kanske hade mannen inte ens blivit så osäker, och hade växt med sin roll med tiden, om hon kunde låta bli detta testande. Men det verkar sitta djupt rotat. Dock är medvetenhet alltid bra, det är ju förutsättning för förändring.

Färre mest troligt.
"nuvarande allmänna diskursen"...jo fast vem har den? Media, och styrande makten. I övrigt är fortfarande varje individ i samhället fri att formas.
Föräldrar har först och främst ansvaret för sina barns uppfostran. Sen finns det dessvärre många olämpliga sådana, av båda kön. I de famlijer där vi har både mamma och pappa, men det ändå tillämpas genustrams, där är pappan/mannen lika ansvarig som kvinnan. Han kan sätta ner foten. Men det är just vad som är problemet, att ingen sätter ner foten, varesig mot politiker eller någon annan.
Jo, ett fåtal personer gör detta, och de hamnar ständigt i blåsvädret. Både privat och på arbetsplatsen. Dessa är naturligtvis uppskattade av andra. "Jomen det är sååå bra att man säger ifrån" tycker många av de som själva är tysta möss. Jo tacka fan för att det är bra, det är alltid enkelt att någon annan säger det ingen vill säga. Då slipper folk själv hamna i skottlinjen.

Alltså detta hävdandet att "makten gör så" "allmäna diskursen", det fråntar bara makt från individen själv att göra någonting. Om vi vill förändra nånting kan vi inte sitta tillbakalutade och surandes säga "det är dem, de är dumma, de har gjort såhär" "jag tänker inte göra någonting sålänge de inte tänker ändra sig. Det ger noll resultat. Man har placerat makten att förändra i någon annans händer.

En konkret del av lösningen vore att få in fler män i skolan. Där hade påverkan kunnat starta. Det är dessutom någonting som vi vanliga medborgare kan påverka direkt.

Jo jag vet att du säger det, men det förefaller tramsigt att vara så obstinat. Folk övertalas inte av sig själv, vill man nå fram måste man ha strategier som kryper under skinnet på folk. Eller hota dem med våld.
I övrigt håller jag kanske mest med, eller så läste jag resten slarvigt.

Utom om den sista meningen. Du vet inte hur obstinat jag är i vardagen. Eller om jag ens kan uttrycka det jag gör här i mitt yrkesliv.
Du vet mycket väl vilka åsikter som är problematiska och att kliva utanför PKs åsiktskorridor har sina risker.

Lite som vår allmänna diskurs, så är en del "sanningar" bara accepterade som konsensus, och har blivit allmänna sanningar, fast de är motbevisade gång på gång.

Som att kvinnan är ett offer i ett patriarkat, lönegapet och att mannen förtrycker henne.
Hegemonin är en trickle down i flera led och ju oftare och grundligt man kan trumma in "sanningar" och "narrativ", desto fler troende. Lite som med mördande reklam. Kulturen påverkar regeringen, regeringen påverkar myndigheter, myndigheter hämtar sin information från akademin i förhoppningen om att "forskningen" har svaren, myndigheten skickar detta som uppdrag till skolverket och når man dem inte i grundskolan, får man krypa ner och ta dem direkt de kommer i kontakt med "staten".
https://i.pinimg.com/736x/52/a1/46/52a1464753e72cfb9a1dccaf0e5f5a97.jpg

I Sverige har vi passerat tipping point för regeringsformens första stycke som går ut på att vi, folket, har all makt och regeringen ska tjäna oss och inte tvärtom.

Säg mig, är det inte därför du är här?
För att få veta vad vi tänker "egentligen".
Senast redigerad av Pansarvecket 2019-02-16 kl. 11:16.
Citera
2019-02-16, 11:10
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ja, det är det jag har sagt i princip. Eller var det inte det som blev budskapet av vad jag skrev?

Överlevnadsinstinkten är stark hos män också. Män har levt vidare trots förnedring, givit erkännande vid tortyr för att slippa utstå smärta och slutligen döden, har arbetat som slavar e.t.c.

Överlevnadsinstinkten är "the turncloak" eller fegisen som flyr sin väg och lämnar bröderna i sticket, jag menar att sådan typ av beteende har naturen sökt förinta (men givetvis inte lyckats helt). Mannen befinner sig mentalt i större beredskap att möta döden förre att leva i vilka omständigheter som helst, det oavset ifall mannen har chansen att fly sin väg till skogen eller inte. Det måste ha funnits en darwinistisk press utöver sociala konstruktioner som skapade en sådan acceptans för döden och att "stand your ground".

En man som ger upp dör kanske inte (men han får troligen inte para sig), men hans bröder dör. Även ifall han får para sig när han flytt till någon öde ö, så kommer han ha slaktat kanske 10 av hans bröder/kusiner och deras barn, därmed får större delen av hans genetiska kod ändå dö ut. Detta är Dawkins teori i "the selfish gene", att exempelvis en broder har 50% av din arvsmassa och däremd skulle naturen få dig att se 3 bröders liv som viktigare än din egen, kusiner har 12,5% och då är 9 sådana viktigare än dig själv, osv. (du kan göra en makro-analys hur då unga män tappert dör och offrar egen genetisk framtid för nationens genetiska framtid)

Ifall 300 spartaner är beredda att dö för något större kan miljontals genetiska närbesläktade greker överleva, därmed är själmord en mental inställning som är genetiskt vinnande koncept för en stam (vilket japanska företagare som begår självmord ifall företaget kollapsar även är bra modern exempel på).

Vi finner idag massa våghalsar till män som utmanar döden bara för skojs skull. Verkar finnas någonting mentalt som utvecklats igenom tider då sådana "galna instinkter" var av stort värde för stammen.

Tortyr är dock något helt annat, det är ju inte att försvinna utan att förnedras i helvetets sjunde dimension. Där är nog ingen "man nog", och så är det bara.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-02-16 kl. 11:19.
Citera
2019-02-16, 11:14
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Jo det hänger samman med ämnet på så sätt att eftersom vissa svenska män har offerkofta-mentaliteten så är inte kvinnor särskilt intresserade av dem, vilket gör att ni uppfattar svenska kvinnor som obstinata, och då ska ni "överge" dem, men ni begriper inte vad som var hönan och ägget här.

Sen gör det inte särskilt mycket att män med din inställning "män är förtryckta av kvinnor" överger svenska kvinnor eftersom ni ändå inte är särskilt gångbart avelsmaterial. Ni har ju låtit er bli förtryckta om ni känner er/är förtryckta. Alltså är det du och dina gelikar som saknar någonting som en del andra män har. De män som inte klär sig i offerkoftor och skyller på kvinnor för det ena och det andra.
Den med våldskapitalet kan inte bli förtryckt av någon med mindre våldskapital, så är det bara. Precis som att ett barn inte kan förtrycka en vuxen. Eller en anställd kan förtrycka sin chef.
Män är och har alltid varit starkare än kvinnor, den makt kvinnor har i samhället har släppts fram av de fysiskt starkare männen. Detta hade inte behövt ske.

Sen håller jag med om att det inte är en ursäkt att kvinnor ska uppföra sig illa eller intelligensbefriat (som radikala feminister), och jag likställer definitivt inte kvinnor med barn. Men jag fick dra dessa paralleller för att du ska förstå helheten.
Men det är som problemet många "kvinnor"blir upprörda här, när vi män skriver om varför vi överger kvinnorna. Så vilka tar på sig offerkoftan här, ni känner er blåsta på konfekten. Många som har skrivit här känner inte igen sig (enligt dem själva) , de tro vi överger de svenska kvinnorna för män inte kan få några svenska kvinnor. Det märks så tydligt i denna/andra trådar.

Du försvar den rollen även om du inte är ultrafeminist. Varför skriver du försvarstal för "svenska kvinnorna"? om du inte tar illa upp på det!? Du känner dig bedragen av svenska män, och blir förvånad över mäns beteende att de tar på sig offerkoftan! Du/andra inser inte hur illa ställt det är för er svenska kvinnor!
"Att vi saknar något
" visar också hur illa det är ställt, de måtte fel på männen eftersom de vill överge svenska kvinnorna. Du kan inte inse det är nog fel på "kvinnorna från Sverige"? Du som andra feminister, de är inget fel på kvinnorna utan det är männens fel!

Nej kvinnor kan svara starkare än män både fysiskt och psykiskt! Det finns ett bra ord språk" bakom varje kvinna, sitter en listig räv" Alltså kvinnans list/slughet går över mannens förstånd! Man ska vara försiktig med kvinnor vad man gör och tänker! Kvinnor sätter sig alltid första punkt med trakassera männen slutledning, med säga "han förstår inget, han kan inte tänka!"

OSV... så vem har offerkoftan här, som försvar sådana här kvinnor!?
Citera
2019-02-16, 11:16
Medlem
Yeminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Men det är liksom poängen med denna! Att män har fått nog av svenska kvinnorna!. Det finns ju spaltmeter om kvinnornas förtryck av män, om jämlikhet m.m... varför denna spaltmeter?
Om nu kvinnorna är inte nöjd med sin man av olika orsaker, de borde söka sig vidare. Så ungefär resonera du? Denna tråd har visat sig många kvinnor blir illa till sig, tar åt sig mycket. De blir upprörda för män har fått nog! Och vill ha jämlikhet för män!
Jag ser inga kvinnor här skriva spaltmeter om att överge svenska män, snarare tvärtom
Citera
2019-02-16, 11:22
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yemina
Jag ser inga kvinnor här skriva spaltmeter om att överge svenska män, snarare tvärtom
Hahaha, nu tror jag du missat hela resten av det svenska samhället, dess media, regering, akademin, kultureliten och de feministiska målen.

Vi är här för att det vi säger inte går att säga nån annanstans utan att vi blir av med jobbet (Se alla anklagade i metoo), familjen (Se Anna Anka, Timell osv), vårt liv (se Fredriksson och Hertzman) osv.

Sitter du bekvämt?
Har du det bra?

Ifrågasätts du från tvåårsåldern, dagligen, tills du dör, som toxisk pga fel kön?

Vi bor i världens ensammaste land. Flest singlar i världen i förhållande till folkmängd.
I ett kallt land.
Citera
2019-02-16, 11:28
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ha ha ha du har inte läst tråden ser jag! Sedan skrev jag att svenska kvinnor blir upprörda för att vi pratar OM varför vi svenska män överger dem. Det är som de blir nertagen från piedestalen.
Citera
2019-02-16, 11:35
Medlem
Yeminas avatar
Citat:
Ha ha ha du har inte läst tråden ser jag! Sedan skrev jag att svenska kvinnor blir upprörda för att vi pratar OM varför vi svenska män överger dem. Det är som de blir nertagen från piedestalen.
Citera en kvinna här som svär att överge svenska män. för jag har läst tråden rätt noggrant och kan inte riktigt hitta dessa exempel du pratar om.
Jag känner mig inte särskilt övergiven av svenska män.
Citera
2019-02-16, 11:39
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Citera en kvinna här som svär att överge svenska män. för jag har läst tråden rätt noggrant och kan inte riktigt hitta dessa exempel du pratar om.
Jag känner mig inte särskilt övergiven av svenska män.
Du missar poängen vad jag skrev, vad skrev jag? Sedan är det OT, du får skapa egen tråd för det. Skulle jag citera skulle kunna få en varning. Du är ny på Flashback! Men läs reglerna de kan vara hårda.
Citera
2019-02-16, 11:40
Medlem
Yeminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Hahaha, nu tror jag du missat hela resten av det svenska samhället, dess media, regering, akademin, kultureliten och de feministiska målen.

Vi är här för att det vi säger inte går att säga nån annanstans utan att vi blir av med jobbet (Se alla anklagade i metoo), familjen (Se Anna Anka, Timell osv), vårt liv (se Fredriksson och Hertzman) osv.

Sitter du bekvämt?
Har du det bra?

Ifrågasätts du från tvåårsåldern, dagligen, tills du dör, som toxisk pga fel kön?

Vi bor i världens ensammaste land. Flest singlar i världen i förhållande till folkmängd.
I ett kallt land.
Vad har me too med att överge svenska kvinnor att göra? Mig veterligen blir inte män som tar hit utländska kvinnor av med jobbet. Om män som inte finner kärleken (eller som inte vil ha den för den delen) i Sverige hittar den annorstädes så är det väl bra för dem, men det är lite samma symtom som de män som startar flertalet trådar om deras avsky för så kallade "slampor" och att de föredrar kyskare kvinnor, hade de varit nöjda med sitt val så undrar jag över energiåtgången till trådar som denna.
Citera
2019-02-16, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Tråka inte ut mig nu med provider-trams om att ta ansvar, vara ödmjuk, lyssna och göra rätt för sig. Det där jantetramset är det över med, ingen svensk härinne kommer gå på det i alla fall.

Låter som ett tråkigt liv ifall inget annat.

Vaddå jantetrams. Meningen med livet är att ta ansvar, ta hand om, sköta om oss själva, vår utveckling, vad vi mår bra av. Och ta hand om vår natur, jord, hav - allt det som tillhör jorden. Det är vårt ansvar ! Inte alls tråkigt - jag älskar att leva
Citera
2019-02-16, 11:44
Medlem
Yeminas avatar
Citat:
Du missar poängen vad jag skrev, vad skrev jag? Sedan är det OT, du får skapa egen tråd för det. Skulle jag citera skulle kunna få en varning. Du är ny på Flashback! Men läs reglerna de kan vara hårda.
Du skrev att jag inte läst tråden när jag påpekade att jag inte sett någon kvinna i tråden uppmana andra kvinnor om att överge svenska män.

Det är väl relevant för ts eftersom det är en jämförelse mellan hur kvinnor och män verkar resonera här. Jag anser att det är av värde att diskutera vad som ligger till grund för varför man dels vill överge svenska kvinnor och varför det verkar så nödgat att upprepa det om man är nöjd med sitt val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in