2019-02-16, 10:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nu är inte överlevnadsinstinkt en princip utan den mest biologiskt rotade instinkt vi har. Den driver allt beteende i grunden. Finns ingenting som överträffar den hos människor och djur som grupp.
Heder däremot är något socialt konstruerat. Om alla män i en by blivit dödade i princip, vad skulle kvinnorna göra tycker du?
Männen blev dödade oavsett, de stod alltså aldrig i valet av att underkasta sig eller dö.
Varför skulle annars tortyr fungerat som metod genom tiderna?

Instinkt != val

Nja, 'heder' vill jag påstå är ett uttryck för en gruppbaserad strategi att överleva.
Citera
2019-02-16, 10:40
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Det du säger är att det är förståeligt att kvinnor allierar sig med fienden. Du får gärna utveckla det lite mer tack.

Ur ett biologiskt perspektiv kan jag ha förståelse för det, alltså att kvinnor söker sig till framgångsrika män(vilket fienden i det här avseendet skulle vara då dom blev vinnarna).

Vad jag säger är att det är mänskligt att alliera sig med de som finns kvar. Om en by blir invaderad och alla män dör, då har kvinnorna två val. Antingen allierar de sig med de män som är fienden, eller låter sig dödas. I 99% av fallen lär överlevnadsinstinkten kicka in. Det finns alltid undantag, och de har mycket riktigt också dött genom historien. Även om de sedan blev klassade som nån slags martyrer (tänker typ Jeanne dárc, inte att hon allierade sig med fienden, men vägrade anpassa sig).

Detta fenomen har skett genom historien både för män och kvinnor. Varför tog inte slavar livet av sig? De arbetade för fienden. Hade de ingen heder då?
Detta är ju anledningen varför det överhuvudtaget gått att hålla kolonier och liknande, människor underkastar sig om alternativet är att dö.
Tortyr som förhörsmetod är ett annat exempel.

Vänd på det, tänk att alla kvinnor skulle bragts om livet i en by, endast män finns kvar. Männen hade mest troligt allierat sig med de kvinnor som fanns kvar.
Citera
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Få av dig offerkoftan.
På vilket viss har det sammanhang med trådens ämne? Det är ju sant, men du inser inte det, livet passera dig utan denna vetenskap. Männen är förtryckt av svenska kvinnor! Så konstigt svenska männen överger dem!
Citera
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Var er själva, mogna och ta ansvar ( liksom vi kvinnor ) En typ "macho aggressiv" är det faktiskt få normala kvinnor som vill ha.

Självkänsla och pondus märks på ett annat sätt och är attraktivare. Det inrymmer klokskap men också ödmjukhet och att kunna lyssna emellanåt.

Tråka inte ut mig nu med provider-trams om att ta ansvar, vara ödmjuk, lyssna och göra rätt för sig. Det där jantetramset är det över med, ingen svensk härinne kommer gå på det i alla fall.

Låter som ett tråkigt liv ifall inget annat.
Citera
2019-02-16, 10:41
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Männen blev dödade oavsett, de stod alltså aldrig i valet av att underkasta sig eller dö.

det är inte riktigt sant, män har oerhört många gånger valt självmordsuppdrag för större syften (300 spartaner mot hela persiska imperiet är kanske kändaste). Men det finns några fall då kvinnor visar upp stor mod, och det är när de har barn som de vet ska få lida mer än vad behövs.

För kvinnan är det en kärlek som då går över all snack om heder, när ottomanska turkarna förföljde grekiska kvinnor och deras barn i Souli, så gick de upp för berget och kastade sina barn och slängde sig själva hellre än att låta turkarna göra de till slavar (och då speciellt barnen) med allt som det innebär. Kallas för Dansen i Zalongo.

Citat:
Varför skulle annars tortyr fungerat som metod genom tiderna?

Därför att smärta i dess hemskaste former är så oerhört mycket värre än döden. Jag tror på att många män helt har besegrat räddslan att dö, men nästan alla dessa skulle ändå skita på sig inför ett möte med en spansk inkvisitor i 1600-talet.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-02-16 kl. 10:43.
Citera
2019-02-16, 10:43
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Instinkt != val

Nja, 'heder' vill jag påstå är ett uttryck för en gruppbaserad strategi att överleva.

Nej. Instinkt. Instinkt står över "valet" när du står vid klippkanten och kan välja att hoppa eller foga dig. Att kvinnor fogar sig mer än män är inte konstigt överhvudtaget med tanke på fysiken och mäns mer aggressiva beteende.
Det har genom tiderna funnits slavar, kolonier, människor som underkastat sig andra, kvinnor som män. Väldigt få väljer att dö om det finns andra alternativ. Det är en överlevnadsinstinkt som ju varit HELT AVGÖRANDE för mänsklighetens fortplantning.
Citera
2019-02-16, 10:50
Medlem
Citat:
Vad jag säger är att det är mänskligt att alliera sig med de som finns kvar. Om en by blir invaderad och alla män dör, då har kvinnorna två val. Antingen allierar de sig med de män som är fienden, eller låter sig dödas. I 99% av fallen lär överlevnadsinstinkten kicka in. Det finns alltid undantag, och de har mycket riktigt också dött genom historien. Även om de sedan blev klassade som nån slags martyrer (tänker typ Jeanne dárc, inte att hon allierade sig med fienden, men vägrade anpassa sig).

Detta fenomen har skett genom historien både för män och kvinnor. Varför tog inte slavar livet av sig? De arbetade för fienden. Hade de ingen heder då?
Detta är ju anledningen varför det överhuvudtaget gått att hålla kolonier och liknande, människor underkastar sig om alternativet är att dö.
Tortyr som förhörsmetod är ett annat exempel.

Vänd på det, tänk att alla kvinnor skulle bragts om livet i en by, endast män finns kvar. Männen hade mest troligt allierat sig med de kvinnor som fanns kvar.
Det jag reagerar på är ordvalet "allierad". För mig betyder det att byta sida, inte att låta sig våldtas för att överleva.
Citera
2019-02-16, 10:51
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Nej. Instinkt. Instinkt står över "valet" när du står vid klippkanten och kan välja att hoppa eller foga dig. Att kvinnor fogar sig mer än män är inte konstigt överhvudtaget med tanke på fysiken och mäns mer aggressiva beteende.
Det har genom tiderna funnits slavar, kolonier, människor som underkastat sig andra, kvinnor som män. Väldigt få väljer att dö om det finns andra alternativ. Det är en överlevnadsinstinkt som ju varit HELT AVGÖRANDE för mänsklighetens fortplantning.

För mannen finns ingen genetisk fortsättning (ens i bredare mening, när det gäller stammen) när en sannerligen brutal motståndare kör över en, därmed att döden är att föredra framför fortsatt förnedring.

Däremot har kvinnan möjlighet att fortsätta ha en genetisk framtid, trots förnedring.

En enorm darwinistisk skillnad uppstår därmed i hur de två könen därmed beter sig när de blir besegrade.

Se hur japanska självmordskulturen har igenom tiderna skapat olika typer av intressanta effekter på samhället: när ett företag går i konkurs begår japanska VDn självmord i bevis på lojalitet till alla som arbetar åt honom, därmed kan man tänka sig att japanska företag kommer göra allt för att inte gå i konkurs, medan vi mer än gärna säljer Volvo till Kina och SAAB kan gå i konkurs medan dess ägare kör runt i ferrari i Rivieran.

Manligt heder där värdig död väljs framför ovärdigt liv har alltså sin effekt på samhället i övrigt, och kan komma förbättra en grupps överlevnadschanser (på kostnad av individer som måste offras).
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-02-16 kl. 10:57.
Citera
2019-02-16, 10:53
Avslutad
Citat:

I rest my case.
Citera
2019-02-16, 10:53
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
På vilket viss har det sammanhang med trådens ämne? Det är ju sant, men du inser inte det, livet passera dig utan denna vetenskap. Männen är förtryckt av svenska kvinnor! Så konstigt svenska männen överger dem!

Jo det hänger samman med ämnet på så sätt att eftersom vissa svenska män har offerkofta-mentaliteten så är inte kvinnor särskilt intresserade av dem, vilket gör att ni uppfattar svenska kvinnor som obstinata, och då ska ni "överge" dem, men ni begriper inte vad som var hönan och ägget här.

Sen gör det inte särskilt mycket att män med din inställning "män är förtryckta av kvinnor" överger svenska kvinnor eftersom ni ändå inte är särskilt gångbart avelsmaterial. Ni har ju låtit er bli förtryckta om ni känner er/är förtryckta. Alltså är det du och dina gelikar som saknar någonting som en del andra män har. De män som inte klär sig i offerkoftor och skyller på kvinnor för det ena och det andra.
Den med våldskapitalet kan inte bli förtryckt av någon med mindre våldskapital, så är det bara. Precis som att ett barn inte kan förtrycka en vuxen. Eller en anställd kan förtrycka sin chef.
Män är och har alltid varit starkare än kvinnor, den makt kvinnor har i samhället har släppts fram av de fysiskt starkare männen. Detta hade inte behövt ske.

Sen håller jag med om att det inte är en ursäkt att kvinnor ska uppföra sig illa eller intelligensbefriat (som radikala feminister), och jag likställer definitivt inte kvinnor med barn. Men jag fick dra dessa paralleller för att du ska förstå helheten.
Citera
2019-02-16, 10:54
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
I rest my case.

Du kan också säga att du vet att jag har rätt.
Citera
2019-02-16, 10:56
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
För mannen finns ingen genetisk fortsättning (ens i bredare mening, när det gäller stammen) när en sannerligen brutal motståndare kör över en, därmed att döden är att föredra framför fortsatt förnedring.

Däremot har kvinnan möjlighet att fortsätta ha en genetisk framtid, trots förnedring.

En enorm darwinistisk skillnad uppstår därmed i hur de två könen därmed beter sig när de blir besegrade.

Ja, det är det jag har sagt i princip. Eller var det inte det som blev budskapet av vad jag skrev?

Överlevnadsinstinkten är stark hos män också. Män har levt vidare trots förnedring, givit erkännande vid tortyr för att slippa utstå smärta och slutligen döden, har arbetat som slavar e.t.c.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in