Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-15, 13:18
  #13
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Enligt vad jag förstår artikeln så var inte bidraget på 3 miljarder stoppat. Och enligt amazon själva kommer de inte att bygga någon annanstans heller = Bezos är sur.
Den utannonserade planen var att bygga ett nytt högkvarter. Det var för detta som alla de hundratals städerna över hela USA skickade in sina anbud. Sedan, när beskedet slutligen kom för tre månader sedan, visade det sig att Amazon av någon outgrundlig anledning bestämt sig för att bygga två nya högkvarter (Queens, NY och Arlington, VA).

Även om Queens försvinner finns Arlington kvar. Om jag minns rätt har Amazon lovat att skapa 25 000 nya tjänster i Arlington med lön på minst $130 000 per år (eller något åt det hållet). Amazon har dock sagt att det kan bli så många som 45 000 nya tjänster i Arlington. Kanske får vi nu se snabbare utveckling där.
Citera
2019-02-15, 14:13
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
https://www.nytimes.com/2019/02/14/n...q2-queens.html

Amazon tänkte bygga ett nytt huvudkontor i USA för 25000 högavlönade. 200 städer i USA konkurrerade om att få kontoret. Det är mycket attraktivt att få in så många jobb. Valet föll på Queens i New York. NY skulle ge 3 miljarder dollar i stöd.

Genast uppstod mindre protester mot detta från politiker till vänster och höger i USA. Det är inte rimligt att ge bidrag till ett redan rikt företag. Amazon är kända för att betala minimilöner och behandla anställda som slavar. Amazon utnyttjar vägar och tåg maximalt där de finns utan att betala något osv.

Dock fanns det inga politiskt hinder för att genomföra planen. Det var bara olika grupper som uttalade sig i media.

I artikeln noteras att Amazon inte gjorde någonting alls när kritiken kom. De anställde inte ens en person från New York för att tala med media eller politiker. Det anses mycket arrogant. Politikerna i deras hemstad Seattle föreslog en höjd skatt för att bekosta hemlösa. Amazon sa nej och politikerna drog direkt tillbaka förslaget. Amazon är vana att bestämma över politiker.

I veckan drog Amazon tillbaka planerna, det blir inget NY-kontor. Den negativa publiciteten avgjorde. Man kan ana att de är sura och arga för att de inte mottogs med öppna famnen.

Ett så stort beslut initierades och stoppades rimligen av Jeff Bezos själv, grundaren av Amazon. Jag tror han bara accepterar ja-sägare, det har gått för bra för Amazon, han har blivit världens rikaste man. Han kan inte längre ta motgångar.

Är detta det nya USA? Vänster-falanger som motarbetar bra företagare? Eller är detta början på fallet för Amazon, ett av världens största företag? Inga företag kan överleva om de är uppblåsta. Eller har ägare som är det.

Man kan läsa kommentarerna i artikeln. Hälften tycker att Amazon gjorde rätt och att NY borde varit glada för jobben, oavsett hur Amazon beter sig. Andra hälften är glada att NY hade mod att säga nej till en riktigt dålig arbetsgivare, skattefuskare, och bidragssökare.

Amazon är ett skitföretag.

Sedan förstår jag inte varför New Yorks skattebetalare ska subventionera Amazons kontor.
Citera
2019-02-15, 14:21
  #15
Medlem
Det är intressant att notera att Queens är Trumps hemmaplan och att Trump och Bezos inte kommer särskilt väl överens.

Det vore roligt om Trump utnyttjat sina kontakter i Queens för att försvåra för Amazon.
Citera
2019-02-15, 14:45
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Skattepengar ska fan inte betala jätteföretags nyetableringar bara för att.

Hade NY fått ett maffigt aktiepaket i utbyte kanske men inte annars.


fortfarande mycket bättre än att ge miljoner av skattepengar till
fotboll och hockey klubbar som våra svenska kommuner gör
Citera
2019-02-15, 15:19
  #17
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det blir såhär när företag får stormonopol på marknaden med några få konkurrenter.
Det är lite så jag tänker. Amazon har stormonopol på internethandeln i USA. Jag tror ärligt de tänker att de har stormonopol på "politik" också, dvs politik som har med deras företag och vinster att göra. De (Bezos) förväntade sig 100% politiker-bugning i NY för att de skulle bygga ett kontor där. Så blev det inte. Det är första stora motgången sedan Amazon startades. Man blir lite sur när man är van att vara curlad, när man aldrig stött på motgångar.

amazons rimliga svar på NY-tvivlen borde varit "vi förstår er oro, vi får 3 miljarder och ska använda dem så här, så här föreslår vi att vi löser problemen". Men de sa ingenting, bara gav upp.
__________________
Senast redigerad av Paris24 2019-02-15 kl. 15:22.
Citera
2019-02-15, 15:24
  #18
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Nobla företag och nobla företagsledare?
Lever du i en sagovärld?

Din Ipad du använder är byggd av fattiga kineser som hoppar från taken för att de får jobba 24/7 till pisslön. Man har till och med satt upp nät runt byggnaden så att besökare ska slippa få en självmordshoppare i huvudet.

Kläderna du bär är från Bangladesh o arbetaren får typ 1 öre per bralla i lön.
Arbetsdagar om 16 timmar är inte ovanligt, sju dagar i veckan.

Arbetare i Sverige blir behandlade som skit. Inte får de ta del av ett företags framgångar.
Nu senast var det väl Volvo som pissade på sina anställda som ställt upp o jobbat extra varenda jävla lördag i ett helt år. Man drog in bonusen för dem.

Finns inga nobla företag eller företagsledare.
De sparkar dig utan att ens tänka en mikrosekund om det skulle behövas avyttras folk.
Eller som de själva brukar säga det, organisk massa.
Om man tycker att alla arbetare har det för jävligt (som du?) så finns det naturligtvis inga nobla företag.

Jag kan mildra min formulering till att det finns mer eller mindre nobla företag. Jag placerar nog apple, google, amazon i den "Mindre nobla" kategorin numera, efter att media avslöjat hur de undviker skatter i alla länder. amazon är värst av dessa företag pga sin dåliga arbetsmiljö och lön även i utvecklade länder som USA och Tyskland.
Citera
2019-02-15, 15:29
  #19
Medlem
pe11es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picolo san
fortfarande mycket bättre än att ge miljoner av skattepengar till
fotboll och hockey klubbar som våra svenska kommuner gör

Det där är inte sant.
https://arbetet.se/2017/10/13/google...idragstagarna/
Citera
2019-02-15, 15:37
  #20
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Skattepengar ska fan inte betala jätteföretags nyetableringar bara för att.

Hade NY fått ett maffigt aktiepaket i utbyte kanske men inte annars.
Det här är ju problemet när företag blir för stora. Jag är reaktionär (och inte vänster) men förundras över hur stater som USA aldrig tilllämpar den antitrustlagstiftning man har. Jag vet inte om det är tilllämpbart på just amazon men ett flertal dataföretag som microsoft, google hade kunnat styras upp med den befintliga lagstiftningen.
Citera
2019-02-15, 15:59
  #21
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det här är ju problemet när företag blir för stora. Jag är reaktionär (och inte vänster) men förundras över hur stater som USA aldrig tilllämpar den antitrustlagstiftning man har. Jag vet inte om det är tilllämpbart på just amazon men ett flertal dataföretag som microsoft, google hade kunnat styras upp med den befintliga lagstiftningen.

Jag tycker bara de har en jävligt arrogant attityd, tre miljarder dollar är ju 60% av NYPDs årsbudget, från vilket hål ska NY dra fram de där pengarna ifrån? Och tänkte de låna pengarna från en av sina många banker kan Amazon låna de pengarna själva och betala den räntan själva.

Företag har blivit mer och mer snorkiga de senaste åren och nu börjar det bli löjligt. De beter sig som om vi konsumenter är skyldiga dem något, att samhället har nåt slags ansvar gentemot dem och att statsmakten ska ge tribut åt dem.

Atypiskt exempel på detta för en tid sen när EA verkade förstå sig på belgisk lagstiftning bättre än de som skrev lagarna
Citera
2019-02-15, 16:28
  #22
Medlem
C.B.G.s avatar
En ovanligt vänsterpopulistisk atmosfär i denna tråd för att vara Flashback.

Eftersom stolpskottet Ocasio-Cortez var en av de mest högljudda motståndarna mot etableringen, går jag på instinkt och tror att detta är dåligt för New York.
Citera
2019-02-15, 16:37
  #23
Medlem
covfefe...s avatar
Kan det ha varit så att Amazon aldrig tänkt att etablera sig i New York? Alla förhandstips sa att de med all sannolikhet skulle välja DC-regionen för HQ2. Sedan överraskade Amazon alla och sa att de skulle bygga två stycken HQ2, ett i DC-regionen och ett i Queens.

Därefter, efter att kritiska röster hörts i Queens (dock fortfarande inget beslut som förhindrar att de kan investera i området, och majoriteten i New York är fortfarande positiva till HQ2) säger Amazon att de inte accepterar kritik och att de skiter i Queens.

Min tanke är, om man kan får vara lite cynisk, att valet av Queens endast var ett spel för gallerierna som syftade till att stärka förhandlingspositionen gentemot DC-området. De bara låtsades vara intresserade av Queens, och visste hela tiden att de skulle stöta på motstånd som kunde ge dem anledning att dra sig ur. Tack vare detta skådespel kan Amazon säga till politiker i DC att "titta vad som hände i New York, om ni kritiserar oss eller inte gör exakt vad vi vill så kommer vi att sticka härifrån". Arlington (DC-området) har redan liksom New York lovat massiva skattelättnader och andra fördelar, men självklart kommer regionen som sådan ändå att tjäna på affären.
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Amazon är ett skitföretag.

Sedan förstår jag inte varför New Yorks skattebetalare ska subventionera Amazons kontor.
Det är ju tyvärr så det fungerar. Vill man ha ett stort företag i sitt land/stad måste man erbjuda skattelättnader. Tanken är dock att staden fortfarande tjänar på detta t ex då de anställda betalar skatt, och att lokala partnerföretag växer (och betalar skatt), att mer pengar injeceras i den lokala ekonomin.

Det är ju dock surt och orättvist att företag som redan är stora ska slippa undan skatt medan små lokala företag som kämpar för att växa får betala skatten. Det leder knappast till ökade konkurrens, och i slutändan får konsumenterna betala för detta.
Citera
2019-02-15, 17:30
  #24
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är lite så jag tänker. Amazon har stormonopol på internethandeln i USA. Jag tror ärligt de tänker att de har stormonopol på "politik" också, dvs politik som har med deras företag och vinster att göra. De (Bezos) förväntade sig 100% politiker-bugning i NY för att de skulle bygga ett kontor där. Så blev det inte. Det är första stora motgången sedan Amazon startades. Man blir lite sur när man är van att vara curlad, när man aldrig stött på motgångar.

amazons rimliga svar på NY-tvivlen borde varit "vi förstår er oro, vi får 3 miljarder och ska använda dem så här, så här föreslår vi att vi löser problemen". Men de sa ingenting, bara gav upp.
Det är rimliga antaganden.

New York är västvärldens kulturella huvudstad och innehar lite av den dragningskraft som Rom hade 200 år före Kristus. Det finns säkerligen där ett minfält av officiella och inofficiella politiska maktspelare som skulle kräva sin del av kakan ifall ett sådant stort företag med den skattefinansierade backningen plötsligt skulle etablera sig i Queens.

Lite som när kampsport/showbiz-företaget UFC ville börja hålla galor där. Det var ett helvete att få alla tillstånd och tog flera år innan det gick -- just pga det var så många aktörer som skulle "tillgodoses" innan det gick igenom. Hade man nöjt sig med en etablering i New Jersey så skulle man fått OK inom tre dagar. Men det är ju i New York man skall vara om man är någon, och då kan man inte bara strunta i att smörja rätt aktörer för att bli accepterad.

Trots att Amazon är världens största företag när det gäller marknadsvärde så vet 'New York' sitt eget värde.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback