Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-07, 19:32
  #9913
Medlem
Access-Denieds avatar
Slängde dosan söndag kväll innan jag lade mig så har klarat 4 dagar nu alltså.
Citera
2019-02-07, 19:39
  #9914
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied
Slängde dosan söndag kväll innan jag lade mig så har klarat 4 dagar nu alltså.
Gött, bra jobbat. Jag tog sista i fredags. Kommer ihåg dig från förra året vid den här tiden i samma tråd.
Hoppas det går bättre för oss den här gången. Jag klarade fem månader sist.
Citera
2019-02-07, 21:27
  #9915
Medlem
Tror ni våra hjärnor kommer ta bort våra extra ”må bra” receptorer som nikotin skapat? Därför man aldrig kännet sig tillräckligt nöjd när dem inte längre går att tillfredsställa. Vissa säger att det aldrig läker sig
Citera
2019-02-07, 21:40
  #9916
Medlem
Akvaristenno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
Tror ni våra hjärnor kommer ta bort våra extra ”må bra” receptorer som nikotin skapat? Därför man aldrig kännet sig tillräckligt nöjd när dem inte längre går att tillfredsställa. Vissa säger att det aldrig läker sig

Jag tror på att maxa andra grejer som vi mår bra av. Signalsubstanser, hormoner, vitaminer osv. Då/ev. i annat fall också (?) blir nikotin receptorerna färre och färre..

Man måste först sluta med nikotinet, men det blir också lättare om man använder nåt substitut, som det jag angav tex. Helst på naturlig väg såklart, det är det enda hållbara.
Citera
2019-02-08, 17:31
  #9917
Medlem
Ingefära var faktiskt inte så pjåkigt! Det svider som attans och man känner sig lite småhög i hövvet. Kan rekommendera, lägg på båda sidor
Citera
2019-02-10, 19:18
  #9918
Medlem
Access-Denieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka
Gött, bra jobbat. Jag tog sista i fredags. Kommer ihåg dig från förra året vid den här tiden i samma tråd.
Hoppas det går bättre för oss den här gången. Jag klarade fem månader sist.
Ja vi får hoppas på det bästa. Än så länge känner jag mig rätt motiverad att sluta. 7 dagar avklarade nu.
Citera
2019-02-10, 20:01
  #9919
Medlem
Isnatts avatar
Jag har varit snusfri 1.5 år nu exakt! Min 'sluta-snusa-historia' finns här i tråden.
Snusade 23 år.
Kan ibland känna en ilning genom kroppen att jag vill ha snus
Men att ha slutat är underbart, det är frihet och hoppas att alla som försöker sluta lyckas!
Räknar jag ekonomiskt så har jag 77 veckor á 7 dagar x 40:-/dagen = 21 560:-.
Drygt 20 000:- är ganska många arbetstimmar. Och ganska mycket man kan lägga på nåt annat kul!
Citera
2019-02-11, 13:21
  #9920
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har varit snusfri 1.5 år nu exakt! Min 'sluta-snusa-historia' finns här i tråden.
Snusade 23 år.
Kan ibland känna en ilning genom kroppen att jag vill ha snus
Men att ha slutat är underbart, det är frihet och hoppas att alla som försöker sluta lyckas!
Räknar jag ekonomiskt så har jag 77 veckor á 7 dagar x 40:-/dagen = 21 560:-.
Drygt 20 000:- är ganska många arbetstimmar. Och ganska mycket man kan lägga på nåt annat kul!

Fantastiskt bra jobbat.
Vilken lyckohistoria!

Jag minns tiden när man hållit upp över ett år och nästan inte alls tänkte på snus.

Grattis
Citera
2019-02-11, 19:13
  #9921
Medlem
Någon här som fått svar på varför diabetiker inte ska använda nikotinspray?

Jag har inte snusat sen 20:e november -18 och till vardags saknar jag inte snuset längre. Började med nikotintuggummin men på grund av dålig tandhälsa gick jag snart över till spray. Efter att ha hållit på med det några veckor läste jag bipacksedeln och där står det att diabetiker inte ska använda det. Jag har typ 2 diabetes.

Ska upphöra med nikotin helt efter att jag har fått en del extremt stressfulla tandvårdsingrepp utförda inom kort.

Edit: Lyckades googla det. När man minskar mängden nikotin i samband med upphörande av snusning/rökning påverkar det kolhydratmetabolismen så det kan bli så att man behöver tillföra mindre insulin. Svårare än så var det inte. Källa, FASS under flik produktresume och verkar gälla alla hjälpmedel, alltså oavsett administreringssätt. Bra att veta så jag skrev förklaringen här ifall nån söker samma svar som jag.
__________________
Senast redigerad av hkkla 2019-02-11 kl. 19:47.
Citera
2019-02-12, 15:44
  #9922
Medlem
Efter 20 års snusande så slutade jag utan återfall för 1 år sedan. Ibland känner jag lite sug, men det går över snabbt. Jag snusade lite låtsas snus ett tag med lakritssmak och tyckte det hjälpte jätte mycket
Citera
2019-02-12, 22:21
  #9923
Medlem
Denna gång höll jag uppe kanske 200 dagar. Tröttnade nu och köpte en snusdosa på lunchen. Jävligt skön känsla. Insåg att jag inte sparade några pengar alls pga allt snusande av nikotinfritt + att jag ätit genomjävligt mycket mer, framförallt snacks. Tack vare 5-2 gick jag dock inte upp i vikt.

Nä. Känns lite som att det är dött lopp för mig. Jag har snusat i 20-25 år. Sen jag var runt 12.
Tror min hjärna helt enkelt behöver snuset för att funka. Släpper inte suget för 5 öre efter så lång tid så är jag nog körd.
Citera
2019-02-12, 22:24
  #9924
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
Tror ni våra hjärnor kommer ta bort våra extra ”må bra” receptorer som nikotin skapat? Därför man aldrig kännet sig tillräckligt nöjd när dem inte längre går att tillfredsställa. Vissa säger att det aldrig läker sig

Finns bevis på att nikotin påverkar hjärnan vilket gör att en fd snusare inte blir fri... inte ens efter en livstid.

Precis som du resonerar gör jag. Jag har mått dåligt i 100 dagar. Känt mig nedstämd, konstig, omotiverad, omänsklig. Köpte en dosa snus idag och ger upp.
__________________
Senast redigerad av fiskoega 2019-02-12 kl. 22:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback