2019-02-04, 03:46
Medlem
PilotHockeys avatar
Som flygkapten själv anser jag försvarets "försvarande" för rent trams.

Jag delegerar ansvaret att sköta kommunikation i kabinen till min kabinchef. Därframme har jag och min styrman fullt upp med att koordinera bränsle, färdplaner, kolla väder och prestanda, konfigurera planet inför avgång, gå igenom checklistor, briefa utflygning. Sen skall en av oss hinna göra en extern "walkaround" av flygplanet och kolla så att allt ser bra ut.

Om jag även skulle behöva stå i kabinen och föra kaptenens talan personligen så skulle väääldigt många flighter där det blir småstrul blivit extremt försenade vilket hade varit helt oacceptabelt i branschen.

Försvaret inser själv att Ersson är körd och försöker med detta bara greppa efter halmstrån.

Om Ersson inte åker dit för detta så har jag tappat all tilltro till rättssamhället. Tror hon åker dit men hade samtidigt inte blivit förvånad om hon gick fri.

Håller tummarna för att hon blir fälld. Kul om hon väljer att överklaga och förlorar i Hovrätt med så hon får ännu högre advokat/rättegångskostnader. För även om hon blir dömd så blir det enbart dagsböter och inte så särskilt högt belopp antar jag tyvärr så alla extraavgifter i form av advokatkostnader etc. blir ju en bonus som svider för henne.
2019-02-04, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Håller tummarna för att hon blir fälld. Kul om hon väljer att överklaga och förlorar i Hovrätt med så hon får ännu högre advokat/rättegångskostnader. För även om hon blir dömd så blir det enbart dagsböter och inte så särskilt högt belopp antar jag tyvärr så alla extraavgifter i form av advokatkostnader etc. blir ju en bonus som svider för henne.

Återstår väl att se om #vistårinteut skramlar ihop till böterna ?
Jag tror faktiskt att #vistårinteut skiter i Elin, det brukar bli så i de kretsarna - Vänsterpatrask kan bara slösa med andras pengar, inte sina egna precis...

Advokat Thomas Fridh som själv är aktivist och samlat på sig en mängd asylärenden, är väl inte skarpaste kniven i låddan kan man ju tro...
Fniss...

Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Skall bli intressant att se vad utfallet blir idag.

Jag tror att domen dröjer, det är bara huvudförhandling idag

Citat:
För övrigt har jag problem med försvaret. Menar de på fullt allvar att kaptenen skall komma springande och ge order så fort en passagerare strular?

Helt orimligt, Kaptenen får inte lämna cockpit eftersom risken ökar för att flygplanet kan kapas. Och en kapning kan genomföras med även små vassa föremål, som tex de pappersknivar som användes 9/11. Så sedan 9/11 har man ju regelmässigt dörren till cockpit låst.

En passagerare får vanligen aldrig prata med Kaptenen direkt heller - Hur fan skulle det se ut om Kaptenen pratade 10 minuter med var och en av 200 PAX ? 2000 minuter det blir drygt 33 timmar, det blir jävligt dyra flygningar det...
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2019-02-04 kl. 04:20.
2019-02-04, 04:31
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Skall bli intressant att se vad utfallet blir idag.

För övrigt har jag problem med försvaret. Menar de på fullt allvar att kaptenen skall komma springande och ge order så fort en passagerare strular?
Dessurom har jag för mig att det står i en av paragraferna att befälhavaren ger delegation till övrig besättning vilket isåfall innebär att invändningen är totalt värdelös.

För övrigt rätt sött hur den turkiska besättningen ganska länge inte fattar Elins avsikter och hotar henne med att hon inte får åka med till Turkiet om hon inte sätter sig!

Jag tippar på att hon får lite böter.
2019-02-04, 12:38
Medlem
Rättegång idag, någon som är där?
2019-02-04, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Rättegång idag, någon som är där?

Har inte DN o AB någon live-rapportering?
2019-02-04, 15:25
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Verkar tyst med rapporteringen. Har de fattat att hon gjort bort sig?
2019-02-04, 17:43
Medlem
Dom yrkar på 14 dagar bakom lås o bom. Pinsamt. För mig hade ja inte legat sömnlös om hon hade fått ett gäng år. Sicken jävla idiot
2019-02-04, 18:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Dom yrkar på 14 dagar bakom lås o bom. Pinsamt. För mig hade ja inte legat sömnlös om hon hade fått ett gäng år. Sicken jävla idiot

Borde ju iaf ha varit 14 månader...
2019-02-04, 18:51
Medlem
Alltså, Expressen, hur TÄNKER MAN (inte alls tydligen) där egentligen?

Citat:
juli bordade 22-åriga Elin Ersson ett flygplan på Landvetter, med syfte att stoppa utvisningen av en pojke.

https://www.expressen.se/gt/aktivisten-elin-erssons-ord-i-ratten-inte-gjort-nagot-olagligt

"Pojke"? Karln var ju 26 år för bövlen!!!! Pinsamt hur man försäker anspela på ömande känslor för barn när det handlar om utvisnignar av vuxna människor!!
2019-02-04, 19:21
Medlem
https://www.sydsvenskan.se/2019-02-04/aklagaren-14-dags-fangelse-for-aktivisten

Det yrkas på 14 dagars fängelse eller böter.

Är det inte batikhäxan som utbrast ”Barn!!!!”, som står precis bakom Ersson i artikeln?
2019-02-04, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Alltså, Expressen, hur TÄNKER MAN (inte alls tydligen) där egentligen?

https://www.expressen.se/gt/aktivisten-elin-erssons-ord-i-ratten-inte-gjort-nagot-olagligt

"Pojke"? Karln var ju 26 år för bövlen!!!! Pinsamt hur man försäker anspela på ömande känslor för barn när det handlar om utvisnignar av vuxna människor!!

Aktivishoran riskerar 14 dagar, hoppas överklagande ger 1 år istället.
BTW sandapan är 50+
2019-02-04, 19:25
Medlem
ColaKexs avatar
Någon som är förvånad över att en ledarskribent på aftonbladet lovprisar Elin Ersson och likställer hennes civila olydnad med Jesus, Martin Luther King och Ghandi?

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/jPWpBA/erssons-straff-kan-bli-halva-poangen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in