2019-02-02, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har väggkontakten på din laddare brända kontaktytor tyder det på att det varit glapp och att dom inte haft tillräcklig kontakt i uttaget. Det är inte bra då det kan uppstå brand i uttaget!!! Även om andra elsaker fungerar i samma uttag så skulle jag vara misstänksam och kontakta någon elkunnig som kontrollerar uttaget och ev byter det mot ett nytt!

Laddarhelvetet sprakar till när man sätter in den i vägguttag? Har provat med två olika vägguttag. Vågar jag ha den inkopplad alls när det sprakar till? Vägguttagen är ojordade och tror att laddaren också är det.
Citera
2019-02-02, 18:50
Medlem
Problem med datoradapter

Laddarhelvetet till min Lenovo laptop sprakar till när man sätter in den i vägguttag. Vågar man ha den inkopplad alls när det sprakar till? Provade med två olika uttag.Vägguttagen är ojordade och tror att laddaren också är det.
Den ser även lite bränd ut på kontaktytorna, vet inte hur länge den varit det.
Citera
2019-02-02, 18:56
Medlem
Ree81s avatar
släng den omedelbart
Citera
2019-02-02, 18:58
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Laddarhelvetet till min Lenovo laptop sprakar till när man sätter in den i vägguttag. Vågar man ha den inkopplad alls när det sprakar till? Provade med två olika uttag.Vägguttagen är ojordade och tror att laddaren också är det.
Den ser även lite bränd ut på kontaktytorna, vet inte hur länge den varit det.

Sannolikt är kontaktstiften lite mindre än de borde vara, vilket gör att de glappar. Det ger upphov till en ljusbåge som förklarar spraket. Varje ljusbåge förvärrar problemet.

Nej, du bör inte fortsätta använda den.

Det finns sätt att "fixa det", men inga som är att rekommendera för lekmän.
Citera
2019-02-02, 20:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Laddarhelvetet sprakar till när man sätter in den i vägguttag? Har provat med två olika vägguttag. Vågar jag ha den inkopplad alls när det sprakar till? Vägguttagen är ojordade och tror att laddaren också är det.
Testa att först sätta laddarsladden i ett grenuttag och sen sätta kontakten från grenuttaget i väggen, sprakar det fortfarande?
Citera
2019-02-02, 20:13
Medlem
Fan. Vad kan hända, brand?
Citera
2019-02-02, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Testa att först sätta laddarsladden i ett grenuttag och sen sätta kontakten från grenuttaget i väggen, sprakar det fortfarande?

Har bara ett förlängningsuttag och det verkar vara jordat. Läste att man inte får sätta ojordat i jordat vägguttag? Iofs har jag nyligen läst det på nätet, har gjort så tidigare med el. apparater utan att veta. Ska jag fortfarande prova?
Citera
2019-02-02, 20:40
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Har bara ett förlängningsuttag och det verkar vara jordat. Läste att man inte får sätta ojordat i jordat vägguttag? Iofs har jag nyligen läst det på nätet, har gjort så tidigare med el. apparater utan att veta. Ska jag fortfarande prova?
Ja
Citera
2019-02-02, 21:35
Medlem
Jaha någon har flyttat ihop två trådar. Korkat då den andra låg i ett mer lämpligt underforum.
Citera
2019-02-02, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
släng den omedelbart

Vad kan hända?
Citera
2019-02-02, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Sannolikt är kontaktstiften lite mindre än de borde vara, vilket gör att de glappar. Det ger upphov till en ljusbåge som förklarar spraket. Varje ljusbåge förvärrar problemet.

Nej, du bör inte fortsätta använda den.

Det finns sätt att "fixa det", men inga som är att rekommendera för lekmän.

Okej, vad kan hända om jag kopplar in den när jag verligen behöver göra nåt på datorn en stund?
Citera
2019-02-02, 21:39
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Okej, vad kan hända om jag kopplar in den när jag verligen behöver göra nåt på datorn en stund?

Honestly? Det är en brandfara. Ljusbågarna kan lätt antända damm i uttaget, och dålig kontakt innebär högre temperatur vilket också är en brandfara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in