Citat:
Ursprungligen postat av
KirkHammett
Ja han är som ett barn just då. Han visar utbristande sorgkänslor för att sedan prata om jävla Karin - han är ett barn. Det är en viktig ledtråd om hur SR fungerade och hur han var som person.
Jag är osäker på om han var narcissist eftersom jag inte kände honom.
Att han har känsloproblem är dock väldigt uppenbart. Jag tänker mig en person med drag av borderline. Men samtidigt borde en sådan diagnos varit väldigt känd bland alla människor som hade en någorlunda betydande relation till honom.
Ja många uppfattar honom som en stor egoistisk självömkande bebis i liven.
Nej diagnosen behöver inte vara känd om han aldrig har fått någon diagnos och inte har sökt hjälp och varit ärlig med sitt mående.
Vad vi har hört om hans svängande humör och annat så kan han mycket väl varit borderline.
Emotionellt instabilt personlighetssyndrom, EIPS, eller borderline personlighetssyndrom som det också kallas, innebär att du hanterar starka känslor på ett sätt som kan bli skadligt för dig själv.
För att få diagnosen ska fem eller fler av följande symtom stämma in på dig:
Du har en stark rädsla att bli övergiven.
Du har förvirrade tankar och känslor inför dig själv. Du upplever ofta att din självbild inte stämmer överens med omgivningens uppfattning om dig.
Du upplever ofta en inre tomhet.
Du har starka känslor som snabbt kan förändras från ett extremt känsloläge till ett annat. Du kan till exempel känna stark irritation, ångest eller nedstämdhet som kan vara några timmar, till som mest några dagar.
Känslor för andra personer kan växla snabbt, från exempelvis intensiv beundran till extrem nedvärdering.
Du kan känna en intensiv ilska som omgivningen uppfattar som överdriven i förhållande till orsaken.
Du kan ibland bli väldigt misstänksam eller uppleva det som sker som overkligt.
Du är impulsiv och kan exempelvis missbruka droger, sex, mat eller pengar.
Du skär dig eller skadar dig själv på andra sätt. Du kan även ha återkommande tankar på att ta ditt liv.
https://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Emotionellt-instabilt-personlighetssyndrom/