Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-23, 12:52
  #733
Medlem
pc-load-letters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Att dom ändrat designen för femte gången ger mig intrycket dom stöter på oöverkomliga problem som dom försöker lösa.

Fast fram till och med Dear moon (Japanen som ska flyga runt månen) så var resurstilldelningen bara 5% på Starshipprojektet. Nu när Falcon 9 och Dragon 2 i princip är färdigutvecklade så har jag fått intrycket att SpaceX har riktat mer fokus på Starship. Det är till och med att vi kan se ett testobjekt i Boca Shica (hoppern i Texas) Jag för min del känner mig optimistisk inför Starship.

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Senaste var att dom ska spruta vatten i små hål för att kyla ner raketkroppen vid återinträdet.

Jag såg att det fanns en variant av den tekniken på flygplan. En laser används för att borra tusentals små hål på framsidan av vingen varefter man pumpar glykol genom hålen för avisning. Det är förstås lite större yta och fler hål som behöver göras på Starship men även här känner jag mig optimistisk för en enkel/billig fabrikation. Huruvida det sedan fungerar det vete tusan.
Citera
2019-01-23, 19:55
  #734
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Det beror såklart på. Enligt Elon blir Starship billigare att skjuta upp än falcon 1. Det innebär att man kan använda Starship även till små projekt. Ride sharing blir nog väldigt populärt. Sen öppnar det naturligtvis dörren för stora projekt. Prispress är ju målet för att ha råd att flytta folk till Mars.

Det öppnar naturligtvis inte upp för alla att besöka rymden. Men säg att det kostar hälften att åka till Omloppsbana som det kostar att åka till Mars. Målet har vart 200 000 dollar till Mars. Det finns ganska många i världen som har råd att åka till omloppsbana helt plötsligt. Långt ifrån alla. Men förut har det vart prohibitivt dyrt för alla utan dom absolut rikaste.

Jag är inte så optimistisk. Trots att Spacex har halverat kostnaderna för uppskjutningar så ser vi inte en ökning av antalet uppskjutningar. Dom är tämligen konstant. Jag har svårt att se att man plötsligt skulle vilja skjuta upp mera satelliter. Det rä ju därför Spacex har gjort en efterhandskonstruktion med Starlink för att fylla ut med ett fiktivt behov. Ska man börja skicka upp människor så kommer man in i en helt annan division med kostnader för alla livsuppehållande system som behövs, redundans och säkerhet. NASA som är beslutande myndighet kommer nog knappast att öppna för vad som helst utan vidare. Spacex har hittills totalt duckat för allt som behövs när det gäller transport av människor. Än värre är det med Muska ideer om Marstransporter där det inte ens finns en skiss på en servett för hur det ska gå till. Att han säger det ska kosta 200 000 dollar är fantasier då det inte finns någon plan då är det omöjligt att hävda det skulle kosta detta. Jag kan hävda det kommer kosta 20miljarder USD per person och det är lika underbyggda fakta.
Citera
2019-01-23, 21:13
  #735
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag är inte så optimistisk. Trots att Spacex har halverat kostnaderna för uppskjutningar så ser vi inte en ökning av antalet uppskjutningar. Dom är tämligen konstant. Jag har svårt att se att man plötsligt skulle vilja skjuta upp mera satelliter. Det rä ju därför Spacex har gjort en efterhandskonstruktion med Starlink för att fylla ut med ett fiktivt behov. Ska man börja skicka upp människor så kommer man in i en helt annan division med kostnader för alla livsuppehållande system som behövs, redundans och säkerhet. NASA som är beslutande myndighet kommer nog knappast att öppna för vad som helst utan vidare. Spacex har hittills totalt duckat för allt som behövs när det gäller transport av människor. Än värre är det med Muska ideer om Marstransporter där det inte ens finns en skiss på en servett för hur det ska gå till. Att han säger det ska kosta 200 000 dollar är fantasier då det inte finns någon plan då är det omöjligt att hävda det skulle kosta detta. Jag kan hävda det kommer kosta 20miljarder USD per person och det är lika underbyggda fakta.

Jag säger inte att du har fel angående marknaden. Men Spx kommer ju ersätta F9 med Starship oavsett.

NASA är inte beslutande vad gäller mänskligt rymdfarande. Bara över sina egna resor. Skulle gissa att det är FAA som beslutar om huruvida SpX får skjuta upp sina egna astronauter och/eller betalande kunder.
Citera
2019-01-24, 11:52
  #736
Medlem
raskenss avatar
Spektaklet blåste omkull, raketforskarna glömde tänka på att det ibland kan blåsa
https://twitter.com/NASASpaceflight/...-bakslag-raket
Citera
2019-01-24, 13:28
  #737
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Spektaklet blåste omkull, raketforskarna glömde tänka på att det ibland kan blåsa
https://twitter.com/NASASpaceflight/...-bakslag-raket
Visst sa väl Elon tdigare denna månad att det är lättare att knacka plåt än att laminera kolfiber?
Citera
2019-01-24, 22:15
  #738
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ja den där artikeln var bra och ett lysande exempel på varför Spx får så mycket publicitet. Saker som tidigare var skrivna i sten verkar helt plötsligt bara vara damm. Man får grundpelarna i branschen att verka daterade.

Ursäkta att jag tar upp detta med sk rostritt och hållbarhet, den höga värmen gör rostfritt stål mjuk och den ger efter. Det fungerar kanske med högt crome och det ökar i sin tur styrkan emot hög värme.
Citat:
You spray liquid nitrogen, you can hit it with a hammer, it shatters like glass. That’s true of most steels, but not of stainless steel that has a high chrome-nickel content. That actually increases in strength,
Citera
2019-01-24, 22:26
  #739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag är inte så optimistisk. Trots att Spacex har halverat kostnaderna för uppskjutningar så ser vi inte en ökning av antalet uppskjutningar. Dom är tämligen konstant. Jag har svårt att se att man plötsligt skulle vilja skjuta upp mera satelliter. Det rä ju därför Spacex har gjort en efterhandskonstruktion med Starlink för att fylla ut med ett fiktivt behov. Ska man börja skicka upp människor så kommer man in i en helt annan division med kostnader för alla livsuppehållande system som behövs, redundans och säkerhet. NASA som är beslutande myndighet kommer nog knappast att öppna för vad som helst utan vidare. Spacex har hittills totalt duckat för allt som behövs när det gäller transport av människor. Än värre är det med Muska ideer om Marstransporter där det inte ens finns en skiss på en servett för hur det ska gå till. Att han säger det ska kosta 200 000 dollar är fantasier då det inte finns någon plan då är det omöjligt att hävda det skulle kosta detta. Jag kan hävda det kommer kosta 20miljarder USD per person och det är lika underbyggda fakta.

Jag håller med, när människan ska nå Mars kommer det innebära så mycket runt överlevande och en massa runt om det kan få en retur tillbaka och där är vi inte än. Det ska vara säkert.
Citera
2019-01-24, 22:28
  #740
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Jag håller med, när människan ska nå Mars kommer det innebära så mycket runt överlevande och en massa runt om det kan få en retur tillbaka och där är vi inte än. Det ska vara säkert.

Det får en att tänka. https://www.youtube.com/watch?v=73UMWoXRbjg

Hur man bygger säkerhet emellan länder, hur ska ett land lita på sina vänner när världen styrs av folket.
__________________
Senast redigerad av SaltLakeCity 2019-01-24 kl. 22:39.
Citera
2019-01-24, 22:50
  #741
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Det får en att tänka. https://www.youtube.com/watch?v=73UMWoXRbjg

Hur man bygger säkerhet emellan länder, hur ska ett land lita på sina vänner när världen styrs av folket.

Det är nog bäst att jag lämnar Pink Floyd tänket med att,, osv

Mitt fel och det står jag för.
Citera
2019-01-24, 23:02
  #742
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Det är nog bäst att jag lämnar Pink Floyd tänket med att,, osv

Mitt fel och det står jag för.

Men det finns alltid nya steg för förändring, en new Shepart NS-10 som jag nämnde tidigare. En raket som jag gilla för den är stor och stabil.
https://www.youtube.com/watch?v=YUzYCDbDlnc
__________________
Senast redigerad av SaltLakeCity 2019-01-24 kl. 23:04.
Citera
2019-01-25, 07:37
  #743
Medlem
pc-load-letters avatar
Det går undan, SpaceX har redan börjat testa den aktiva kylningen.

Obs, volymvarning
https://twitter.com/elonmusk/status/1088680182540464128
Citera
2019-01-26, 09:27
  #744
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pc-load-letter
Det går undan, SpaceX har redan börjat testa den aktiva kylningen.

Obs, volymvarning
https://twitter.com/elonmusk/status/1088680182540464128

Att det verkar som att det går undan beror nog på att de själva haft idéer och jobbat på detta en längre tid innan Musk går ut offentligt och berättar om dessa. Men jag tror vanliga människor ofta har uppfattningen att Musk FÖRST berättar offentligt och sedan börjar företaget att jobba på det han berättat om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback