Citat:
Ursprungligen postat av
GoldenKiwk
Förlåt i förväg för denna fråga. Men har de specifikt gått ut med att båda är döda? Alltså antalet två.
Alternativt tänker jag tex om barnet lever ellwr modern, finns det någon hotbild och därav det tystas ner?
Sambon jobbar på psyk. Finns det kanske en patient som det slagit slint för. Säg tex en kvinnlig sådan som förälskar sig. Vill utplåna J och barnet "röja dom ur vägen"
Polisen tystar ner det då GM fortfarande är på fri fot och extremt farlig?
Någon skrev hon var med i någon genusgrupp på fb, kanske därav en skåpbil. Kvinnor dom kan (skämtåsido)
Vill dock tillägga 2 saker. Någon skrev om inskolning i förskoleklass. Det stämmer inte. Dom barnen är inne på sin andra termin nu. Alltså började T i skolan i höstas. Har själv en dotter född 2012 och när de lämnar "dagis" är det ingen inskolning i den bemärkelsen. Det hälsar på ofta terminen innan de börjar men detta sker med kompisar, och pedagoger från "dagis" när våran sedan började förskoleklass (i höstas) var vi föräldrar med på morgonen, som ett upprop. Max 45min den började ju deras skoldag och då får man helt enkelt gå. Men givetvis får man vara med en dag i skolan nu när de gått ett tag.
Gällande det en annan skrev om sjukskriva barn elektroniskt. Så har vi detta system. Man ringer ett nummer, slår barnets personnummer och då registreras barnet som frånvarande pga sjukdom enbart. All annan frånvaro som tex semester måste ansökas om och lämnas in långt i förväg.
Det man måste göra vid sjukanmälan av barnet är att göra detta varje dygn. De räcker t ex inte bara göra de på måndagen sen är barnet hemma hela veckan utan varje dygn, vi har brytpunkt kl 0200 här, alltså ringer man tidigt innan dom då börjar. Men varje dygn barnet är hemma. Gällande sms som går ut till den andre föräldern stämmer inte. Vi har inte detta och då en vän jobbar med detta system (ett av många i kommunen) så bekräftar även han att det inte stämmer. Dessutom är det inte många som har sina mobilnummer inlagda i skolans system. Lärarna har givetvis fullständig lista, men med alla sekretesser så ligger de inte där om man inte gör detta manuellt. Samt att systemet i sig är inte kapabel att skicka ut sms. Det går flera hundratal barn på en skola då de oftast är från årskurs 0 till årskurs 6.
Men däremot så dyker barnet INTE upp och INTE blivit anmält frånvarande är det skolans plikt att ringa och de vart barnet är, varför ingen anmälan om frånvaro gjorts. Vilket ska ha gjorts innan lunch. Eftersom isf måste läraren göra en manuell frånvaro notis. Vilket inte är lätt, samt rektorn ska godkänna. De ska in i journal etc. Det ska även godkännas. Såna här små går inte länge om dagarna. Våran slutar 12:30 så vid ogiltig frånvaro görs detta på morgonen. H. Här börjar de kl 8.
Min tanke är att det är skolan som anmält försvunnen. De ringer och ska kontrollera, lämnar meddelande, men får ingen respons. Det är då skolans skyldighet att anmäla ogiltig frånvaron för det råder skolplikt.
Ahh, äntligen någon som verkar tänka liiite utanför boxen

.
Det stod ju tydligen i mailet som gick ut på ena BO arbetsplats, att båda BO bragts om livet. Samt en användare i tråden som postat att MH lever.
Jag tror också att det kan röra sig om någon slags hämd, och då troligen gentemot MH. Han har säkerligen sett till att ett flertal barn blivit tvångs"omhändertagna" av socialtjänsten, på några av sina arbetsplatser.
Kanske GM väntat vid förskolan vid hämtningsdax tisdageftermiddag/kväll.
Alternativt lockat BO i en fälla.....kanske annons om att köpa någon, några antika möbler för jääättebilligt (om nu verkligen BO hyrt bilen).
Bilhyraren kan ju även ha använt en målvakt, och/eller själv bosatt i utlandet.....och hunnit iväg tillbaka hem, utomlands.
Polisen har mååånga socutredningar/orosanmälningar att gå igenom, som potentiella GMs......därav att det drar ut på tiden, samt att de spelar "dumma", vill inte oroa GM.
Jag tror GM blev störd på brottsplatsen, ordentligt. Tanken var nog att dumpa dem i sjön, under isen, mer pina och lidande för MH om de var försvunna länge.
Att förskolan skulle ha anmält att barnet inte dök upp till polisen verkar väldigt drastiskt och otroligt, såtillvida att det inte finns en väletablerad hotbild mot familjen, det måste ju finnas 1000-tals barn varje dag som uteblir från 6-årsverksamheten utan att någon hör av sig. För en 15-år sedan så var inte 6-årsverksamheten skolpliktig, men det kanske är ändrat sedan dess.
Min spekulation/teori