• 18 396 online
  • 1 213 061 medlemmar
  • 62 574 228 inlägg
2019-01-11, 15:36
Medlem
Har en del tidigare erfarenheter från fältet bland annat från elnätet i skärgården.

Förmodligen har man fortfarande extra fokus på säkerhet efter stormen Knut i höstas där 2 montörer dog i separata olyckor. En på Elevios och en annan på Eons nät. Antagligen därför man inte skickade ut folk i skogen när de blåste som värst och antagligen därför man inte pressar montörerna att jobba 20 timmars pass i mörker som annars är vardagsmat i branschen...

Hotell och vandrarhem är välfyllda av montörer, maskinförarare, trädfällare mm från hela landet här i Roslagen. De pågår ett jäkla jobb som kanske inte märks så mycket i avbrottskartan.

Ett och annat har de lärt sig efter Gudrun, Per och alla andra stora stormar också, de är jävligt farligt med stormfäld skog på el-ledningar. De är en sak om de ligger något enstaka träd på ett spann mellan två solpar och något helt annat när massor av träd ligger på, stolpar är av, stolpar har vält, stolpar står men stag är av osv.

Allt är jävligare i och med otillgängligheten i skärgården för material, personal och maskintransporter.

Säger inte att underhållet av elnätet är bra, men hade denna storm inträffat för typ 10 år sedan hade läget garanterat varit betydligt värre i och med att mycket byggts om i skärgården på senare år.

Är kronisk brist på folk i branschen sen flera år så de är svårt med underhåll när de knappt hinns med att bygga ut elnätet för alla nya bostäder osv. som byggs. Är inget större fan av den avreglerade elmarknaden heller. De har ställt till de ordentligt med de mesta i branschen enligt mig.

Kan även säga att allt inte är guld och gröna skogar bara för att man gräver ner elnätet (vilket absolut inte är realistiskt att göra heller). Hade såklart inte blivit alls lika akut och mycket avbrott under en sådan här storm men de finns andra problem med nedgrävd kabel, så mycket kan jag säga.
Senast redigerad av TheMisfit 2019-01-11 kl. 15:41.
Citera
2019-01-12, 10:16
Medlem
Vid ledningsspänning över 25kV så säger lagen att ledningsgatan måste hållas fri från träd som kan falla mot ledningen så där fäller de så mycket som de bara kan men under 25kV gäller bara 3 meter från ledningen, och träd blir ju ofta betydligt högre än så. Utanför det så måste de ha markägarens tillstånd, vilket de sällan får.
Undantaget är akuta hot, t.ex. träd som lutar mot ledningen. Men de får inte ta bort friska träd i förberedelse för storm.

Källa: Jag har flera bekanta som jobbar med linjemontering och underhåll.
Citera
2019-01-16, 17:07
Medlem
Jag har ingen erfarenhet av linjearbete men undrar ändå hur det kan ta så lång tid att röja upp.

En skogsmaskin, skördare typ Ponsse eller timberjack går först och plockar och kapar ner
träd som hänger på linjen. Dom har ju hyfsat lång sticka och kan jobba säkert.
Kan kanske klara 1 km i timmen i snitt.

Efter skogsmaskinen, en vanlig traktorgrävare med maskapskorg för att lyfta ledningen och
häkta tillbaka. Borde även kunna få med sej en kabeltrumma om man måste byta på någon sträcka.
Är stolpar knäckta krävs en maskin till med timmergrip nya stolpar på vagn.

Ett sådant team kanske kan klara 10 km per 8 timmars skift.

Räknar/ tänker jag rätt eller ? Gärna svar från någon som jobbar med detta eller har erfarenhet
Citera
Igår, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag har ingen erfarenhet av linjearbete men undrar ändå hur det kan ta så lång tid att röja upp.

En skogsmaskin, skördare typ Ponsse eller timberjack går först och plockar och kapar ner
träd som hänger på linjen. Dom har ju hyfsat lång sticka och kan jobba säkert.
Kan kanske klara 1 km i timmen i snitt.

Efter skogsmaskinen, en vanlig traktorgrävare med maskapskorg för att lyfta ledningen och
häkta tillbaka. Borde även kunna få med sej en kabeltrumma om man måste byta på någon sträcka.
Är stolpar knäckta krävs en maskin till med timmergrip nya stolpar på vagn.

Ett sådant team kanske kan klara 10 km per 8 timmars skift.

Räknar/ tänker jag rätt eller ? Gärna svar från någon som jobbar med detta eller har erfarenhet
Har ingen erfarenhet av skogsmaskiner, men linjegatorna är nog för smala för att kunna arbeta effektivt med sådan maskin? Garanterat problem med att få ut dem på öar osv iaf.

Vattenfall har gått ut med att ca 500 pers jobbar med att återställa elnätet. De innefattar dock säkerligen allt från kontorsfolk, lastbilschaufförer, båtkaptener, huggare osv.

Du underskattar i vilket fall som helst hur komplext och tidskrävande det är att bygga upp en linje som rasat. Finns olika klasser av stolpar och framför allt hur de är bestyckade och uppstagade beroende på allt från markförhållanden, funktion, vinklar osv. De krävs en massa material hur som helst och en rätt mycket verktyg.

Resa och säkra en stolpe kan ta allt från 15min till någon dag beroende på förhållanden, skador, hjälpmedel och vad som ska finnas i den. Sen tillkommer logistiken för material, maskiner och personal. Samma sak gäller med trädfällning förresten 15min till en dag typ om man måste köra förhand.

I skärgården måste många stolpar resas för hand eller med helikopter. De är knöligt som fan på sina ställen med alla grejer. Väderförhållanden, täckning med telefoner/radios, ljusförhållanden, köld, säkerhet, terräng, arbetsmiljölagar, miljöfrågor mm finns rätt många ursäkter till varför de dragit ut på tiden. De mesta skulle säkert gå att ordna upp mer effektivt, men de är en resursfråga.. Ett antal personer kommer säkert få en hel del skit i efterhand och de är inte mindre än rätt i många fall!
Citera