• 19 185 online
  • 1 213 061 medlemmar
  • 62 574 246 inlägg
2018-09-01, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cofi
Kan någon förklara varför man slipper de delarna med heads, tails, finkel o.s.v. när man kör med plastisen? Är det för att det är så låg värme?

eggshells, hur gick det med din kolningsguide?

Det var ju visserligen någon som förklarade lite i samlingstråden så jag ska försöka hitta det inlägget om du inte skriver någon guide.
du kommer inte upp i de temperaturerna som skapar dessa produkter.
du behöver temperaturer över +70 grader för att det ska komma andra
restprodukter.
Citera
2018-10-09, 15:01
Medlem
45-70s avatar
Går det att återanvända turbojästen? Tänkte köra som vid ölbryggning att slå på ny mäsk på jästkakan från första jäsningen.
Citera
2018-11-12, 18:15
Medlem
Hej på er!
Har nu kört igenom första satsen mäsk. Jag har gjort bort mig totalt. Den gick så fint, ljud och luktfritt så att jag glömde bort den. Jag brände hål i innerhinken. All mäsk dunstades så tillslut brände den alltså torrt. Ingenting hamnade dock nere i spriten. Tror det går att destillera spriten som vanligt nu om man rengör allt?
Citera
2018-11-26, 06:05
Medlem
Lobbaaans avatar
Jag upplever att brännvinet ger mig gaser och rapar som smakar jäst, tips på att motverka detta? Jag har kört det igenom aktivt kol osv. Min mäsk visar 20 på hydrometer och vill inte gå lägre
Citera
2018-12-04, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av septictank
jo, men en glasskiva, ett par hinkar och en doppvärmare kan ju omöjligt falla under kategorin "destillationsapparatsdelar". om polisen nu skulle genomsöka en kåk och hitta en 30 liters plasthink i garaget, en glasskiva i teverummet och en doppvärmare i verktygslådan i garderoben så kan du ju inte åka dit på det. Det spelar ju ingen roll om polisen vet att just dom delarna kan byggas ihop och bli en komplett brännare, dom kan inte bevisa att du har avsikten att göra det. isånafall skulle man ju inte få äga vare sig elpatroner eller rostfria behållare heller
tror de gör lite grundligare undersökningar om du skulle åka
fast. allt som knyter till hembränning, stora inköp av socker,
turbojäst samt kol.

alla inköp med kort skapar listor hos banken eller butikskedjan.

lättaste sättet at åka fast är att sälja till fjortisar som polisen
tar på första fyllan. det vittnesmålet väger tungt i tingsrätten.

sköter du dig och håller dig till vänner familj så är risken att åka
fast lika liten som att vinna på lotto.
Citera
2018-12-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Det är enligt konstens regler för högt... Visst, spriten blir lite starkare men mycket sämre (blir väldigt noga med kolet då)

Jag kör min på balkongen och har runt 46-47 grader, de blir cirka en halvliter per dygn. Möjligt lite mer.

Jag destillerar 8 liter mäsk och tar ut cirka 2,5-3,0 liter 43% sprit, helt ok.
förstår inte kommentarer som då måste man kola riktigt.

spritens kvalite är väl intressant först efter kolningen?.
Citera
2018-12-10, 18:57
Medlem
eggshellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n0entry
förstår inte kommentarer som då måste man kola riktigt.

spritens kvalite är väl intressant först efter kolningen?.

Inte jag heller - var längesen jag skrev det Hoppas någon annan kan hjälpa dig.
Citera
2018-12-18, 20:07
Medlem
ryggskottets avatar
Måste bara skriva att denna tråd är underbar! För ca två år sen läste jag ALLA sidor i tråden och byggde mig en egen, dock finns den inte kvar här hos mig...

EDIT: jag gjorde två om gångar alltså ca 50l mäsk men minns inte hur mycket sprit ja fick ut, kanske 12 liter om jag inte minns fel, den höll iaf 43%, det var dock den första modellen av plastisen.
Senast redigerad av ryggskottet 2018-12-18 kl. 20:11.
Citera
2018-12-31, 13:29
Medlem
Tycker det blev väldigt svagt. Gjorde 3-4 olika satser med olika temp och tid. Skulle inte tro att det var nå starkare än ättiksprit. Tacka vet jag kolonnbrännarn
Citera
2019-01-01, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindkvist850
Tycker det blev väldigt svagt. Gjorde 3-4 olika satser med olika temp och tid. Skulle inte tro att det var nå starkare än ättiksprit. Tacka vet jag kolonnbrännarn
Om du jämför med ketchup eller senap då? Starkare?
Citera
2019-01-08, 11:56
Medlem
Jag har varken testat kolonnbrännare eller plast brännare. Varför inte investera i en destilleringsappparat som man enkelt kan förvara i ett skåp. Brännvinet blir hur bra som helst och så har man den väldigt dolt i bostaden. Ingen kan heller direkt veta vad man ska ha den till.
Citera
Igår, 12:47
Medlem
EricBlairs avatar
Är bara på det teoretiska stadiet i plastbränning ännu men har försökt mig på att lista ut skillnader med plastis och spiralbrännare i funktion. Rent teoretiskt så är det stor skillnad i ångtryck och därmed hastighet på förloppet men i övrigt så borde proportionerna mellan olika oönskade ämnen och alkoholen vara desamma då grundläggande fysikikaliska teori är densamma.

Det som kallas heads (oönskade ämnen med större flyktighet än alkohol) i brännare finns ju även i samma mäsk i plastis men pga slowmotion med låg temperatur blir det inte lika stor omrörning i mäsken och i de avgivna ångorna. Skiten i heads blir inte lika koncentrerat till början utan sprids ut i hela slutprodukten. Nackdel för plastis.

Dock så inbillar jag mig att genom att plastisen är slowmotion blir det möjligen mindre andel skit som har lägre flyktighet än etanol som följer med än i en spiralbrännare vilket är en fördel för plastis.

Idealet (eller åtminstone en stor förbättring) borde vara att strippa mäsken i en enkel spiralbrännare. Kör försiktigt i början och ta bort heads. Kör sedan snabbt igenom resten. Behandla med bikarbonat för att binda etylacetat samt späda ut med vatten och köra i plastis och kola därefter.

Någon som testat?
Citera