Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-16, 19:32
  #73
Medlem
TredjeSolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Nej, det är inte enkelt. Kan man inte bevisa att pengarna är lagliga, så kommer banken att vägra ta emot dem eller frysa kontot efter att kontanterna har lämnats in. Det är väldigt naivt av dig att tro att "bara så länge man inte har något att dölja så är allt chill"....... Har man tex bara sparat pengar i madrassen under flera år så finns det inte ens chans att man kan bevisa att pengarna är lagliga.

Jag räknade med att pengarna redan satt på konto.
Om det är kontanter, så blir det svårt i Sverige, då får man åka till lite mer "grå" länder och sätta in de där, förmodligen mot en ganska dålig växelkurs.
Citera
2019-01-16, 20:54
  #74
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeSolen
Jag räknade med att pengarna redan satt på konto.
Om det är kontanter, så blir det svårt i Sverige, då får man åka till lite mer "grå" länder och sätta in de där, förmodligen mot en ganska dålig växelkurs.

Ja, kontanter är det som TS pratar om. Det är dock inte så komplicerat, bara att bila ned till Schweiz. Har man bråttom kan man köpa guld för 100 000 CHF (ca 0.9 miljoner kronor); alla transaktioner större än så måste göras genom banköverföring. Guldet kan man väl kanske sedan sälja i Sverige och hävda att guldtackan i sig var ett arv, kanske? Ingen aning, men då får man ju iaf ett kvitto att visa upp för banken...

Annars kan man öppna ett bankkonto och hålla sina insättningar till 20 000 CHF i månaden; större insättningar än så flaggas för pengatvätt och utreds. Och ja, man kan öppna bankkonton i Schweiz utan att bo där, men om man inte har månatliga insättningar, eller en väldigt stor summa pengar på kontot, så får man ocker-avgifter. Tex min bank kräver isf 300 kronor i månaden...

CHF är för övrigt väldigt smidigt, då det finns 1000-franc-sedlar, så man slipper gå runt med massiva pengarullar som i Sverige där det i praktiken är 500 kronor som är störst. 1000-franc-sedlar får man ut i vilken automat som helst, samt i alla växlingskontor. De fungerar även utmärkt att handla för, typ överallt.
__________________
Senast redigerad av bjornebarn 2019-01-16 kl. 20:58.
Citera
2019-01-17, 00:46
  #75
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Ja, kontanter är det som TS pratar om. Det är dock inte så komplicerat, bara att bila ned till Schweiz. Har man bråttom kan man köpa guld för 100 000 CHF (ca 0.9 miljoner kronor); alla transaktioner större än så måste göras genom banköverföring. Guldet kan man väl kanske sedan sälja i Sverige och hävda att guldtackan i sig var ett arv, kanske? Ingen aning, men då får man ju iaf ett kvitto att visa upp för banken...

Annars kan man öppna ett bankkonto och hålla sina insättningar till 20 000 CHF i månaden; större insättningar än så flaggas för pengatvätt och utreds. Och ja, man kan öppna bankkonton i Schweiz utan att bo där, men om man inte har månatliga insättningar, eller en väldigt stor summa pengar på kontot, så får man ocker-avgifter. Tex min bank kräver isf 300 kronor i månaden...

CHF är för övrigt väldigt smidigt, då det finns 1000-franc-sedlar, så man slipper gå runt med massiva pengarullar som i Sverige där det i praktiken är 500 kronor som är störst. 1000-franc-sedlar får man ut i vilken automat som helst, samt i alla växlingskontor. De fungerar även utmärkt att handla för, typ överallt.

Och sen när CRS-rapport kommer till Skatteverket? Varför har du 1 mill på konto i Schweiz undrar dom. Vad är svaret?
Citera
2019-01-17, 08:55
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dokgo
Jag känner några jurister i USA. Kan jag genom dom skaffa ett intyg på att jag har "sålt" tex ett hus där, och på så sätt ge en gilitg förklaring till att pengarna sätts på kontot?

Så du menar att du skulle ha över 100k USD i kontanter i bagaget med dig över Atlanten?
Citera
2019-01-17, 08:55
  #77
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Och sen när CRS-rapport kommer till Skatteverket? Varför har du 1 mill på konto i Schweiz undrar dom. Vad är svaret?

Sant, man skulle behöva folkbokföra sig i ett annat land (så att man kan ange en annan skattetillhörighet än Sverige till banken) som helst inte ingår i AEI om man även vill undvika Skatteverket... Det är dock en metod att få in pengarna i banksystemet, och om man sedan kan ta en 30 %-ig skattesmäll så gissar jag att man kan uppge det som kapitalvinst (e.g. av Bitcoin) för Skatteverket och att de då bara godtar det eftersom det ju faktiskt inte rör sig om så mycket pengar att det vore värt mödan för dem när det rör sig om en enstaka grej...
__________________
Senast redigerad av bjornebarn 2019-01-17 kl. 08:57.
Citera
2019-01-17, 08:56
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Om din förklaring är sann eller inte vet jag inte men jag vet att de finns de som kunnat sätta in pengar på banken då de hävdat att de hittats hos döda släktingar.
Det är inget olagligt att ha kontanter hemma.

Bara det att oftast är dom sedlarna gamla och värdelösa.
Citera
2019-01-17, 11:12
  #79
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Sant, man skulle behöva folkbokföra sig i ett annat land (så att man kan ange en annan skattetillhörighet än Sverige till banken) som helst inte ingår i AEI om man även vill undvika Skatteverket...

Det blir VELDIGT jobbigt. CRS rapporteras ofta till fler länder och det är inte lätt att få insyn i precis hur dom interna rutinerna är i din bank när du inte är storkund.

Att undvika AEI är inte lätt. Använder man t.ex bank i Nigeria för att undvika AEI så undviker du sannolikt att någonsin se dina pengar också.

(FB) Söker lämplig bank utanför EU/ESS
Citera
2019-01-17, 11:59
  #80
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Det blir VELDIGT jobbigt. CRS rapporteras ofta till fler länder och det är inte lätt att få insyn i precis hur dom interna rutinerna är i din bank när du inte är storkund.

Att undvika AEI är inte lätt. Använder man t.ex bank i Nigeria för att undvika AEI så undviker du sannolikt att någonsin se dina pengar också.

(FB) Söker lämplig bank utanför EU/ESS

Angående AEI så blev jag tillfrågad om min skattetillhörighet för ett par år sedan av min Schweiziska bank, och det är dit de skall skicka uppgifterna. Sedan kan jag iofs inte säkerställa att de inte även har skickat uppgifterna till Sverige, trots att jag inte uppgav att jag har en skattetillhörighet där, men jag har å andra sidan inte hört någonting från Skatteverket i Sverige så det verkar stämma...
Citera
2019-01-19, 20:08
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeSolen
Jag räknade med att pengarna redan satt på konto.
Om det är kontanter, så blir det svårt i Sverige, då får man åka till lite mer "grå" länder och sätta in de där, förmodligen mot en ganska dålig växelkurs.
Om det är kryptovaluta då? Kan man inte växla in dem på nån bank utomlands o sen på något sätt få över dem till sverige?
Citera
2019-06-07, 22:04
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lalandi
Om det är kryptovaluta då? Kan man inte växla in dem på nån bank utomlands o sen på något sätt få över dem till sverige?

Bumpar denna.

Ja hur funkar det att växla in exempelvis Bitcoin på en bank i t.ex luxemburg, Jungfruöarna eller något arabland som Dubai?

Rent spontan känns det inte som de bryr sig stort om vart pengarna kommer ifrån och de har väl näst intill obefintlig skatt?
Citera
2019-10-14, 18:47
  #83
Medlem
Allt beror ju på hur snabbt du vill sätta in dem

Skulle då och då tänka mig att sätta in 8000/9000 sek I månaden och det lär förvisso strax över 10% på ett år. Köpa aktier och hoppas på det bästa samt kolla om man kan använda kontanter till att köpa bitcoin för att sedan sälja det till din bank

Krypto som tar emot dollsrsedlar verkar vara det optimala
Citera
2019-10-20, 21:20
  #84
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Ja, kontanter är det som TS pratar om. Det är dock inte så komplicerat, bara att bila ned till Schweiz. Har man bråttom kan man köpa guld för 100 000 CHF (ca 0.9 miljoner kronor); alla transaktioner större än så måste göras genom banköverföring. Guldet kan man väl kanske sedan sälja i Sverige och hävda att guldtackan i sig var ett arv, kanske? Ingen aning, men då får man ju iaf ett kvitto att visa upp för banken...

Annars kan man öppna ett bankkonto och hålla sina insättningar till 20 000 CHF i månaden; större insättningar än så flaggas för pengatvätt och utreds. Och ja, man kan öppna bankkonton i Schweiz utan att bo där, men om man inte har månatliga insättningar, eller en väldigt stor summa pengar på kontot, så får man ocker-avgifter. Tex min bank kräver isf 300 kronor i månaden...

CHF är för övrigt väldigt smidigt, då det finns 1000-franc-sedlar, så man slipper gå runt med massiva pengarullar som i Sverige där det i praktiken är 500 kronor som är störst. 1000-franc-sedlar får man ut i vilken automat som helst, samt i alla växlingskontor. De fungerar även utmärkt att handla för, typ överallt.
Hur 'enkelt' är det att genomföra det du beskriver med svenska sedlar? Känns som att just dom papperslapparna inte är särskilt önskvärda någonstans eller är det värt att packa pickupen till bristgränsen med sedelbuntar & campa i den Schweiziska landsbygden ett halvår?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback