• 19 021 online
  • 1 213 061 medlemmar
  • 62 574 245 inlägg
2018-11-20, 21:29
Medlem
Hej kära flashbackare,

Nu är det såhär att jag enda sedan studenten har haft i princip likadan klädstil: Trasiga slimmade jeans, Oversize T-shirts, sneakers och en del smycken.

Sedan ett par månader tillbaka har jag dock börjat på en ny seriösare arbetsplats där det i och för sig inte är en officiell klädkod men alla de andra ca 200 anställda har mer ”klassisk stil”. De flesta har inte kostym men alla är finare klädda. Till min stora förvåning så har jag mer och mer börjat tycka om den stilen, som jag annars alltid har hållit mig borta ifrån, och tack vare det faktumet tillsammans med att jag inte vill sticka ut på jobbet har lett till att jag nu har bestämt mig: Jag vill skaffa mig en ny garderob med inrikting klassisk stil. Snabbt insåg jag att detta är en djungel för den okunniga och vill därför fråga er om hjälp:

Jag äger i princip ingenting i denna klädstil så hur börjar jag?
- Vilka är the basics? Vilka kläder ska man börja köpa?
- Vilka byxor, skjortor, tröjor, kappor, skärp osv ska man börja med?

Budgeten jag tänkte ”börja med” är ca 10K. Det bör man få en del för på black Friday.

Tack på förhand!
Citera
2018-11-20, 21:57
Medlem
MickTaylors avatar
Börja med riktiga skor. Randsydda som du kan köpa i specialaffärer eller hos vissa skomakare. Pris mellan 2500 till 6000. Framförallt engelska men även amerikanska, spanska eller italienska. Med ett par snygga skor förlåts klädseln enklare. Ska du köpa jeans köp märkesjeans typ Armani eller Boss. Vita t-shirts som inte blir uttvättade på en gång (inte H&M eller liknande). En italiensk eller engelsk kavaj sen är du klar.
Citera
2018-11-20, 22:28
Medlem
Chelseaboots/stövletter

Gant-tröja med skjorta under.

Blå Chinos

Cable crew tröja

Pikétröja (lång och kortärmad)

Polotröjor både tunna och någon tjockare stickad variant
Citera
2018-11-21, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMou
Hej kära flashbackare,

Nu är det såhär att jag enda sedan studenten har haft i princip likadan klädstil: Trasiga slimmade jeans, Oversize T-shirts, sneakers och en del smycken.

Sedan ett par månader tillbaka har jag dock börjat på en ny seriösare arbetsplats där det i och för sig inte är en officiell klädkod men alla de andra ca 200 anställda har mer ”klassisk stil”. De flesta har inte kostym men alla är finare klädda. Till min stora förvåning så har jag mer och mer börjat tycka om den stilen, som jag annars alltid har hållit mig borta ifrån, och tack vare det faktumet tillsammans med att jag inte vill sticka ut på jobbet har lett till att jag nu har bestämt mig: Jag vill skaffa mig en ny garderob med inrikting klassisk stil. Snabbt insåg jag att detta är en djungel för den okunniga och vill därför fråga er om hjälp:

Budgeten jag tänkte ”börja med” är ca 10K. Det bör man få en del för på black Friday.

Tack på förhand!

Gå in på manolo.se, stilguide för män som behandlar alla möjliga ämnen. Där kan du söka runt, det finns en kanonbra sida där man kan beställa måttsydda skjortor för inte alls mycket pengar, har inte testat själv men de rekommenderar det.

Satsa på skjortor i basfärger, sådant som är lätt att kombinera, nyanser av blått, vitt.

Skor vill du gärna lägga en lite större peng på, då de kan bli dina vänner i många år framöver om du ser till att ta hand om dem. Samma gäller där, basfärger, svart eller brunt. Ett par brouges eller derbys möjligtvis, lätt att bära både avslappnat till mörka jeans eller till kostymbyxor och liknande. Även boots som föregående nämnde är stiligt, passar till många outfits.

Byxor finns det en hel värld av, måste inte alls vara dyrt, se om du har någon lokal skräddare som kan hjälpa dig med lite mått och tyger. Alternativt går du till Volt eller någon liknande affär, de har en del märken som inte kostar skjortan men som är riktigt trevliga att bära, kvaliteten är dock inte något att skryta om.

Chinos som någon nämnde är också bra, väldigt skönt att ha på sig och finns i massor av färger.

Jeans, alltid mörka. Inget baggy och se till att de är i rätt längder.

Tröjor kan du hitta på outlets, online och som nu på Black friday. Fokusera inte för mycket på märke då många märken idag är bara just vad det låter som, märken. Frågar du mig uppskattar jag tröjor utan märken på själva tröjan mer då man inte ser så svensk och tryhard ut. Tröjan i sig kan vara dyr ändå, man behöver inte skylta med det...

Tröjor är smaksak imo, majoriteten i min garderob är någon nyans av blå, sedan har jag vissa andra färger som orange och grön, även mönstrade. Men en blå tröja kan du ha oftare på dig utan att man tänker på det än om du har en röd/grön randig.

T-shirts använder jag sällan, piké är trevligare, kontoret jag sitter på är rätt casual och ingen bryr sig egentligen om man kommer in i kostym eller hoodie men lite får man ju anstränga sig.

Kappor och skärp tycker jag inte att du behöver oroa dig allt för mycket över. Ett snyggt skärp kan du plocka upp för ett par hundralappar var som helst.

Tänk på att det här bara är början, du kommer att fylla på din garderob successivt så var inte för ivrig med att köpa allt på en gång.

Citat:
Ursprungligen postat av MickTaylor
Börja med riktiga skor. Randsydda som du kan köpa i specialaffärer eller hos vissa skomakare. Pris mellan 2500 till 6000. Framförallt engelska men även amerikanska, spanska eller italienska. Med ett par snygga skor förlåts klädseln enklare. Ska du köpa jeans köp märkesjeans typ Armani eller Boss. Vita t-shirts som inte blir uttvättade på en gång (inte H&M eller liknande). En italiensk eller engelsk kavaj sen är du klar.

Kanonidé att på en budget på 10k köpa skor för 6 lax och Armani-jeans, bara där är ju budgeten körd och han kan kanske köpa sig en kaffe för resten av pengarna
Citera
2018-11-21, 02:59
Medlem
Börja smått med att byta ut t-shirts mot pikétröjor.
Trasiga jeans med mörka jeans.
Dunjacka med svart eller grå rock.
Sneakers med Chelsea-boots.
Vantar med skinnhandskar.

Skit i "märkeskläder", det är bara skit med mer markup och större marknadsföringsbudget. Köp kvalitet istället för "märke". Du kanske ska starta där? Vad är kvalitet? Lär dig det. Vilka tyger har högre kvalitet än andra? Hur ser stygnen ut? Material i skorna? Utbytbara sulor? Lär dig skillnaden mellan läder och konstläder...etc etc Bli inte lurad av namn på produkter, googla om du inte vet vad namnet betyder, många produkter har namn som låter legitima tex: "PU-Läder". Men sen visar det sig att:

"PU-läder är ett läderliknande material som är helt artificiellt eller semi-artificiellt. I det första fallet rör det sig om plast av typen polyuretan helt utan animaliska produkter.[1][2][3] I det andra fallet är det djurhud (läder) som är bunden till polyuretan, också kallat "bycast läder" eller "splittläder""

Det är alltså skit.
Citera
2018-11-22, 20:07
Avstängd
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMou
Hej kära flashbackare,

Tack på förhand!

Han skrev "Klassisk stil", då ingår inte jeans i garderoben. Däremot rekomenderar jag ett par grå flanellbyxor.
Citera
2018-11-25, 11:54
Medlem
Cameltotems avatar
Ahhh gav mig själv in i denna resa för 5 år sen ungefär.

Du kommer bli så mycket bättre behandlad av folk, kläder gör mycket större skillnad än vad folk tror.

Mitt tips är att börja med ett par chinos eller flanell byxor (Brothers har ett par i 100% ull frånvitale barberis för 1200kr)

Sen hittar du ett par Oxfords, kavajer.

Så mycket roliga saker att köpa.

Ett tips är att göra det sakta, köp kvalité och bygg sakta. Annars kan du ångra dig med kläder du inte vill ha om några år.
Citera
2019-01-10, 16:40
Medlem
DexDogtectives avatar
Börja med några enklare skjortor, jag skulle verkligen rekommendera Eterna eller Seidensticker för dig, de brukar kosta runt 500kr styck och håller i extremt många tvättar. Brukar även vara utan synliga loggor o.s.v.

För tröjor, kör hårt på Alan Paine, bästa kvaliteten för priset överlag. Har många tröjor från, satsa framför allt på deras Geelong (merino från Australien, extremt mjuk men ändå hållbar). Polotröjor kan du köpa i merino från t.ex. Uniqlo för ~350:- i helt okej kvalitet.

Kavajer brukar jag köpa second hand, finns otroligt mycket på Tradera, tyska och britiska eBay samt på t.ex. Myrorna eller Röda Korset. Ditt bästa val på second hand-marknaden är tweed, det skrynklar sig inte som vanlig ull kan göra, och är nästan aldrig något annat än ren ull. Leta gärna efter lappar med "Ren ny ull" eller "Pure new wool" etc. Även skor går att hitta begagnat, jag kör ofta på läder/mocka från Magli, fina italienska skor som vanligtvis går för 100-200kr begagnat.

Sist men inte minst måste du köpa byxor. Vill du se normalt bra ut, handla från www.vfo.se d.v.s. Vingåkers Factory Outlet. De har många normala slim-fit byxor från Tiger och Oscar Jacobson o.s.v. för runt 500:- styck. Har några par, men de är ganska tråkiga. De bästa byxorna jag har köpt var ett par från Oscar Jacobson, tyvärr med prislapp på nästan 2 000:-. Värt var det dock. Länkar dem nedan, flanellbyxor med hög midja och två veck där fram. Innehar ett par i varje färg, d.v.s. gråa och bruna, och de är sannerligen fantastiska.

Citera
2019-01-11, 15:29
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Du kommer bli så mycket bättre behandlad av folk, kläder gör mycket större skillnad än vad folk tror.
Ja. Skrämmande i vissa fall. Trodde att det fortfarande mest gällde i Sydeuropa, men tydligen har vi importerat det hit.

Märker ibland hur vissa som är sämre klädda nästan flyttar sig på trottoaren när jag glider runt i min svarta rock som ser jättedyr ut. Ren ull och läder i nacken. Kostade mig dock bara 800 kr och det var 70% rabatt.
Citera
2019-01-11, 19:17
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Ja. Skrämmande i vissa fall. Trodde att det fortfarande mest gällde i Sydeuropa, men tydligen har vi importerat det hit.

Märker ibland hur vissa som är sämre klädda nästan flyttar sig på trottoaren när jag glider runt i min svarta rock som ser jättedyr ut. Ren ull och läder i nacken. Kostade mig dock bara 800 kr och det var 70% rabatt.

Det är väldigt stor skillnad ja. När jag är i butiker eller ska beställa mat så får jag alltid extra bra service jämfört när jag går t-shirt och jeans.

Många som blänger på en på gott och ont. Vissa tycker man klär sig bra, andra tycker man är någon borgarsvin etc. Folk dömer alltid så inget man kommer undan
Citera
2019-01-16, 20:47
Medlem
Köp boken snyggt av Pär Nilsson (?) där tar han upp en hel del plagg som man kan kombinera också.

Men en mörkblå kostym, vit/blå skjorta, svarta kostymskor, beiga chinos, ett par jeans. En pike, en v ringad överdragströja. De väl en början.
Citera