Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-15, 03:46
  #15757
Medlem
SkyRaiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaleGribble
Jag tycker 5mg är lite klent. 7.5mg är bättre.

Verkar finnas i styrkan 5 och 10

Märker däremot att man mår väldigt bra på den i vaket tillstånd och blir inte märkbart berusad. Vad händer om jag tar den på dagen och flera dagar i rad?
Citera
2019-01-15, 04:33
  #15758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkyRaider
Verkar finnas i styrkan 5 och 10

Märker däremot att man mår väldigt bra på den i vaket tillstånd och blir inte märkbart berusad. Vad händer om jag tar den på dagen och flera dagar i rad?
Aha du pratar om Stilnoct. Jag trodde du menade Imovane. Jag är inte så kunnig på zolpidem, jag använder zopiklon. Men de är väl ganska lika, folk säger att zolpidem har lite kortare verkanstid och många får hallisar o grejor av dom, särskilt med alkohol.

om ett par timmar dyker säkert någon upp här och kan ge dig bättre svar. Men att ta insomningstabletter på dagtid är lite som att bädda för trubbel, Man kan göra riktigt skeva saker på z-analoger.
Citera
2019-01-15, 06:46
  #15759
Medlem
Tankeverksamhets avatar
På ett Apotek igår, påstod dom att det finns 100-pack kvar med Imovane.
Citera
2019-01-15, 08:15
  #15760
Medlem
Hur beroendeframkallande är imovane? Säg om man skulle få ett 10-pack utskrivet per månad. Min nuvarande läkare har slutat skriva ut imovane/stilnoct helt till alla patienter han har. Hade en diskussion med honom och enligt han så slutar det alltid i beroende, även om man endast skulle ta 1 tablett i veckan.

Är i stort behov av en insomningstablett att ta vid behov för att kunna sköta mitt jobb, har problem att somna runt 2-3 ggr i veckan. Har för andra gången fått propavan utskrivet trots att jag blir helt utslagen av dom dagen efter, försover mig oftast när jag tar dom samt att det inte är en medicin som man kan ta när man lagt sig i sängen och märker att man inte kan somna pga tiden det tar innan den börjar verka. Har även provat alla andra antihistaminer samt mirtazapin, quetiapin etc. men med samma biverkning. Har även testat melatonin utan att det hjälpte.
Citera
2019-01-15, 12:24
  #15761
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
Hur beroendeframkallande är imovane? Säg om man skulle få ett 10-pack utskrivet per månad. Min nuvarande läkare har slutat skriva ut imovane/stilnoct helt till alla patienter han har. Hade en diskussion med honom och enligt han så slutar det alltid i beroende, även om man endast skulle ta 1 tablett i veckan.

Är i stort behov av en insomningstablett att ta vid behov för att kunna sköta mitt jobb, har problem att somna runt 2-3 ggr i veckan. Har för andra gången fått propavan utskrivet trots att jag blir helt utslagen av dom dagen efter, försover mig oftast när jag tar dom samt att det inte är en medicin som man kan ta när man lagt sig i sängen och märker att man inte kan somna pga tiden det tar innan den börjar verka. Har även provat alla andra antihistaminer samt mirtazapin, quetiapin etc. men med samma biverkning. Har även testat melatonin utan att det hjälpte.
Lustig inställning av din läkare. idag borde de flesta läkare fått upp ögonen för hur viktigt det faktiskt är att folk sover bra för deras övriga välbefinnande, och då tycker man ju det kan vara värt det där ”beroendet”. Jag upplever det som enklare idag att få sömnisar utskrivet men det kanske bara är jag som träffar bra läkare.

Tar du varje dag så är nog risken för beroende stor med insomningspiller, både fysiskt och psykiskt, men mig veterligen så är de inte alls förknippat med samma tunga beroendeproblematik som exempelvis bensodiazepinerna är. Kan bli tungt att sova natten efter ungefär men thats it. Vet flera som äter imovane dagligen och gjort så under årtionden och de är knappast några darriga narkomaner, ej har de heller behövt öka doserna.

Tldr; sömn är viktigare än ”beroende”, nej du blir inte beroende av att ta några gånger per vecka.
Citera
2019-01-15, 16:18
  #15762
Medlem
Imzadis avatar
Måste fråga igen för jag fick ut Zopiklon Orion idag (men killen sa att nu är dom slut dom med men skulle visst komma in snart igen.)

Pga av att min Zopiklon var slut hade jag fått Zolpidem av en vän och använt i ca en vecka. Max på en dag tagit 30 mg. (en på morgon och två på kväll, alltså aldrig tre på en gång) och resten ca 20 mg per kväll. Är det ok att byta till min Zopiklon på dos 7.5 mg, en tablett per kväll direkt? Eller är jag redan "fast" om man säger så?
__________________
Senast redigerad av Imzadi 2019-01-15 kl. 16:38.
Citera
2019-01-15, 22:54
  #15763
Medlem
Det verkar sina rejält nu. Så jag tänkte bunkra lite. Imovane verkar inte ens vara någon idé att fråga om. Tredje apoteket hade iaf någon zopiklon. Skulle ha 60 st men de hade inte 30 pack. Endast några 100 pack så de fick bryta från en sådan. Undrar vad de gör med de resterande 40, eftersom de tog 4 kartor ur förpackningen.
__________________
Senast redigerad av FGall 2019-01-15 kl. 23:08.
Citera
2019-01-16, 13:17
  #15764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FGall
Det verkar sina rejält nu. Så jag tänkte bunkra lite. Imovane verkar inte ens vara någon idé att fråga om. Tredje apoteket hade iaf någon zopiklon. Skulle ha 60 st men de hade inte 30 pack. Endast några 100 pack så de fick bryta från en sådan. Undrar vad de gör med de resterande 40, eftersom de tog 4 kartor ur förpackningen.
Alltså vad är det som händer egentligen... Hur kan det här ens ske? Är det verkligen så svårt att producera imovane eller liknande zopiklon kopior? Helt vansinnigt!

Tur jag har ett litet lager hemma men ska det fortsätta i den här takten lär det ju sina inom kort.
Citera
2019-01-16, 18:55
  #15765
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Du lär få Zolpidem eller Nitrazepam istället. Imovane Meda är helt slut i hela landet (hur nu det har gått till).
Apotetken kan inte byta till Zolpidem eller Nitrazepam. Du får be din doktor om ett nytt recept.
Citera
2019-01-16, 19:05
  #15766
Medlem
Bad min läkare på psykmottagning om nytt recept, damp ner direkt. 30stycken 7.5mg. Men vad fan, det fanns ju inte i hela stan! Provade även varenda online apotek. Skickade meddelande till läkaren att det var slut och föreslog 100-pack och tog bara någon timme så fanns recept på 100st och just den storleken finns kvar i lager eftersom läkarna föredrar de mindre förpackningar.

Räknade ihop mitt lilla lager och runt 330st 7.5mg ligger och väntar
Det är pga nuvarande lagerbesvär som jag har hamstrat ihop lite piller...

När jag ringde till Apoteket AB tidigare ang att fråga om lagerstatus sa hon att det kan ta månader innan de kommer in i lager igen. Hon kunde inte se någon datum alls.
Citera
2019-01-16, 22:38
  #15767
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurConanDoyle
Bad min läkare på psykmottagning om nytt recept, damp ner direkt. 30stycken 7.5mg. Men vad fan, det fanns ju inte i hela stan! Provade även varenda online apotek. Skickade meddelande till läkaren att det var slut och föreslog 100-pack och tog bara någon timme så fanns recept på 100st och just den storleken finns kvar i lager eftersom läkarna föredrar de mindre förpackningar.

Räknade ihop mitt lilla lager och runt 330st 7.5mg ligger och väntar
Det är pga nuvarande lagerbesvär som jag har hamstrat ihop lite piller...

När jag ringde till Apoteket AB tidigare ang att fråga om lagerstatus sa hon att det kan ta månader innan de kommer in i lager igen. Hon kunde inte se någon datum alls.

Nu blev jag lite avis må jag säga. Det är väl olika runt om i landet. Med tanke på att jag har Imovane på recept. Vilket jag inte hittade någonstans där jag åkte runt. Till slut så hittade jag ett apotek som iaf hade zopiklon Stada eller vad den hette. Kan ha varit Orion. Föredrar Imovane då det är den enda som inte smakar gift.

Edit: när du fick 100 st, beställde du hem det? Eller var det på just ditt apotek det fanns flera i lager? För mig så har jag bara 30 st per uttag, och då står det att det var slut i lager. (Apotek hjärtat).
__________________
Senast redigerad av FGall 2019-01-16 kl. 22:50.
Citera
2019-01-20, 19:25
  #15768
Medlem
sepekastrulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankeverksamhet
På ett Apotek igår, påstod dom att det finns 100-pack kvar med Imovane.

Ändå verkar dom inte kunna ge ut några. Antagligen för att 100-packen bara får ges i 100-pack, och det är nog inte så vanligt att man sitter på det receptet.

Förklarade situationen för min läkare att Zopiklon är slut i hela landet, han skrev ut Zolpidem 10mg'are direkt fram tills det ordnat upp sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback