• 36 216 online
  • 1 213 414 medlemmar
  • 62 597 906 inlägg
2019-01-14, 17:54
Medlem
Hej!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av vad som krävs för att Arbetsförmedlingen ska godkänna en praktik?

Jag blev uppsagd på mitt tidigare jobb, på ett väldigt felaktigt sätt även om det givetvis fanns anledningar. Nu har jag hursomhelst blivit erbjuden en praktikplats där jag får lära mig och jobba med något som jag brinner för med väldigt goda förutsättningar att få en anställning efter praktiken förutsatt att jag gör bra ifrån mig. Det är för mig en ny bransch, även om jag har goda kunskaper hemifrån, vilket innebär att jag kommer behöva läras upp.

Finns det något som talar emot att jag skulle få praktiken godkänd? Företaget har väldigt god ekonomi och är väldigt positiva att ta emot mig. Jag har inte varit arbetslös länge och jag får börja praktisera så fort jag får klartecken från AF.

Hade blivit förtvivlad om jag gick miste om denna chans.
Citera
2019-01-14, 18:03
Medlem
undercover-racists avatar
Varför behöver du klartecken från AF (ams)?

Brukar krävas en längre arbetslöshet för att ams ska godkänna det, typ ett år tror jag.
Citera
2019-01-14, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Varför behöver du klartecken från AF (ams)?

Brukar krävas en längre arbetslöshet för att ams ska godkänna det, typ ett år tror jag.

För att vara försäkrad samt få ut min ersättning, är både med i A-kassa samt har inkomstförsäkring. Min tilltänkta handledare hade pratat med en person på arbetsförmedlingen som varit väldigt positiv men förklarat att jag måste söka praktikplatsen genom dom.
Citera
2019-01-14, 18:06
Medlem
Legionariis avatar
Skall inte vara något problem att säga detta till din handläggare på AF, som sedan kommer ta hand om det. Tänk bara på att du mest troligen inte får något jobb genom praktik, utan när den tiden du har på kontraktet går upp, förlängs antingen praktiken ad infinitum, eller så får du avgå och söka annat

Var så det funkade för mig för en 4 - 8 år sedan. Tror knappast den cancersvulsten har blivit bättre, tyvärr, men lycka till!
Citera
2019-01-14, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legionarii
Skall inte vara något problem att säga detta till din handläggare på AF, som sedan kommer ta hand om det. Tänk bara på att du mest troligen inte får något jobb genom praktik, utan när den tiden du har på kontraktet går upp, förlängs antingen praktiken ad infinitum, eller så får du avgå och söka annat

Var så det funkade för mig för en 4 - 8 år sedan. Tror knappast den cancersvulsten har blivit bättre, tyvärr, men lycka till!

Okej, tack för ditt svar! Anledningen till att företaget gärna ser att jag praktiserar först är att dom vill vara säkra på att dom inte lägger ner tid och resurser på att utbilda personer som sen ångrar sig och slutar. Handledaren har redan sagt att dom anställer mig efter praktik förutsatt att jag lär mig och gör ett bra jobb så den delen är jag inte orolig över, bara över att få praktiken godkänd och på så vis på en fot in!
Citera
2019-01-14, 19:09
Medlem
rostigamazons avatar
Praktik ger inte rätt till en nya a-kassa period, så du vet det.
Citera
2019-01-14, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Praktik ger inte rätt till en nya a-kassa period, så du vet det.

Utveckla gärna, har inte ens börjat få från A-kassan än då min nuvarande anställning löper ut 2019-01-16.
Citera
2019-01-14, 19:17
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrius
Utveckla gärna, har inte ens börjat få från A-kassan än då min nuvarande anställning löper ut 2019-01-16.

Okej, när du börjar stämpla, och sen arbetar du på ett företag i 6 månader, då har du rätt till en ny a-kassa period, men det gäller inte praktik, måste vara ett riktigt jobb.
Citera
2019-01-14, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Okej, när du börjar stämpla, och sen arbetar du på ett företag i 6 månader, då har du rätt till en ny a-kassa period, men det gäller inte praktik, måste vara ett riktigt jobb.

Okej. Nu var det inte just det som jag undrade över utan huruvida mina chanser att få praktiken godkänd och därmed rätt till ersättning och tillskottet från min inkomstförsäkring under själva praktikperioden.
Citera