Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-14, 17:26
  #385
Medlem
Hur i helvete kan man tycka kaffe är äckligt?

Svaret är enkelt. Smaken är som baken.
Citera
2019-01-23, 12:31
  #386
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martensite
Sverige är såvitt jag vet en av världens största konsumenter av kaffe. Jag har aldrig förstått tjusningen i denna dryck från helvetet. Jag tycker allt kaffe har en äcklig besk smak och det smakar förjävligt. Trots att man tillsätter massvis med mjölk, socker eller någon lämplig spritdryck så känner man fortfarande den äckliga beska smaken. Jag förstår inte alls varför denn äckliga dryck är så populär i vårt avlånga land

Till alla er som dricker kaffe; varför dricker du kaffe? Tycker du verkligen om smaken eller dricker du kaffe bara för att piggna till på morgonen? Eller dricker ni det mest för att det är en social grej?

Kaffe luktar gott men smakar oftast illa. Med sötningsmedel kan man ta död på den värsta beskheten. Utmaningen som nästan ingen klarar är att göra kaffet så att det smakar nästan lika gott som det luktar. För att man ska lyckas med det måste man göra flera saker rätt och nästan ingen lyckas med alla. En kedja är inte starkare än sin svagaste länk. För det första måste kaffet vara nyrostat eller max 2 veckor. Vilket innebär att man måste rosta det själv eller köpa det direkt från ett bra rosteri. Det måste också vara rätt rostat - temperaturen får inte ha varit för hög (det är så amatörerna på Starbucks förstör sina bönor, tar död på aromen så att produkten blir karamelliserat kol). Det måste såklart vara nymalet - malet kaffe oxiderar på någon timma. Och man måste blanda det med mjölk och sötningsmedel - den som inte håller med om det försöker antagligen bara vara häftig på nåt sätt. Och arabica är bättre än robusta. Och det måste vara lättrostat (inget "second crack"). Om man bara uppfyller dessa punkter kan man skippa allt annat snobberi såsom single origin, olika länder etc.
Citera
2019-01-23, 12:47
  #387
Medlem
Android2000s avatar
Jag dricker mest kaffe på jobbet för att vakna till liv, samt när släkt och vänner kommer på besök hemma. Jag sätter så gott som aldrig igång bryggaren för mig själv på morgonen, men kan ta en kopp någon gång på förmiddagen.

Nej, kaffe är inte gott egentligen. Men det livar upp när man är trött. Det måste vara nybryggt och helst Gevalia mellanrost ekologiskt. På jobbet har de något annat och det smakar piss, men det är koffein i det i alla fall.
Citera
2019-01-23, 12:48
  #388
Medlem
Kaffe är gott och en vuxen smak. Vilket bevisar att det är många barn som skriver här. Det beska gillar inte barn medan det tilltalar vuxna. Det är samma sak med öl.
Citera
2019-01-23, 14:08
  #389
Medlem
Jag tror kaffe har en "vuxen" smak, som koriander typ. Antingen älskar man det eller hatar det.

OT: Jag dricker kaffe för att det är gott och får mig att skippa dricka sötsaker och liknande.
Citera
2019-01-24, 07:09
  #390
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kaffe är gott och en vuxen smak. Vilket bevisar att det är många barn som skriver här. Det beska gillar inte barn medan det tilltalar vuxna. Det är samma sak med öl.

Det där är bara delvis sant. Förutom det beska finns det en skillnad mellan dåligt öl (som bara är beskt) och bra öl som utöver det beska har en rik smak. På samma sätt är det med kaffe. Det bär mig emot att klaga på amerikaner men när det gäller kaffe är de ett tydligt exempel på det. 99% av amerikanerna, inkluderat de flesta kafferostare, och inkluderat alla hipsters som tror att kaffe är som vin och att man ska sitta och fantisera om bergen i Peru när man dricker, tror att kaffe SKA smaka kol och att det är nån sorts mandomsprov att dricka det. Visst, mandomsprov i all ära, men då har de nog inte smakat ett korrekt rostat kaffe och känner till alla smaker som man kan hitta där.

Kunniga och mogna kaffeexperter vågar erkänna att det beska knappast är tjusningen i kaffe och säger att man absolut bör ta i sötningsmedel och mjölk.

Visst, det FINNS kaffekännare som faktiskt kan njuta av kaffe på samma sätt som vinkännare (typ "jaha, det här måste vara en arabica från södra Peru, vilken intressant fruktighet!"), men de är EXTREMT få. Människor som kan det minsta om kaffe köper aldrig kaffe i vanliga affärer. Jag överdriver faktiskt inte när jag säger att det handlar om promille. Jag har nyligen själv försökt hitta bra kaffe här på västkusten i USA och har då botaniserat i en jävla djungel av obskyra hipsterwannabees som startat kafferosterier utan att ha en ANING ens om grunderna! Skandal.
Citera
2019-06-19, 02:33
  #391
Medlem
Martensites avatar
Var mer än 4 år sedan jag skapade denna tråd, så det känns dags att återvända hit. Måste erkänna att jag börjat gilla kaffe. Köpte en espressomaskin och tycker kaffet blir ganska gott. Dock smakar vanligt bryggkaffe och snabbkaffe fortfarande skit
Citera
2019-06-19, 03:06
  #392
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martensite
Var mer än 4 år sedan jag skapade denna tråd, så det känns dags att återvända hit. Måste erkänna att jag börjat gilla kaffe. Köpte en espressomaskin och tycker kaffet blir ganska gott. Dock smakar vanligt bryggkaffe och snabbkaffe fortfarande skit

Grattis! Du har blivit vuxen. Kaffe är gott!
Citera
2019-06-19, 05:25
  #393
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martensite
Var mer än 4 år sedan jag skapade denna tråd, så det känns dags att återvända hit. Måste erkänna att jag börjat gilla kaffe. Köpte en espressomaskin och tycker kaffet blir ganska gott. Dock smakar vanligt bryggkaffe och snabbkaffe fortfarande skit

Som andra har skrivit - häll i lite mjölk eller annat och garvsyrorna döljs.

Det finns många av oss som pimplar kaffe mest hela tiden.

Värst är vissa maskinkaffen (heter det så? kaffer är ju negerslavar) De som sörvar maskinerna har uppenbarligen aldrig smakat på kaffet. Något har hänt med vattnet i maskinen.

Tips är sedan, svenskt kaffe, höhö du fattar, vad, eller som i Italien, med rödvin.

Det finns inget som en pick me up, som kaffe med en skvätt annat. Det gör en redo att möta helgens nöjen.
Citera
2019-06-19, 06:32
  #394
Medlem
Eoppoyzs avatar
Nyligen köpte jag ett vietnamesiskt kaffe som är smaksatt med choklad. Det är det godaste kaffe jag någonsin har druckit. Jag köpte det i en kinesisk affär i Sverige. Trung Nguyen Gourmet Blend, heter det.
Citera
2020-06-20, 17:57
  #395
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martensite
Var mer än 4 år sedan jag skapade denna tråd, så det känns dags att återvända hit. Måste erkänna att jag börjat gilla kaffe. Köpte en espressomaskin och tycker kaffet blir ganska gott. Dock smakar vanligt bryggkaffe och snabbkaffe fortfarande skit

Har druckit 2-3 koppar kaffe dagligen i 15 år. Skulle ändå inte säga att bryggkaffe smakar varken gott eller skit. Jag tror folk helt enkelt förknippar "att dricka kaffe" men andra saker, som t.ex. doften av kaffe, att piggna till av koffeinet, en morgonritual, en lugn stund, etc. Därför inbillar de sig att kaffe "smakar gott", men i själva verket är det inte kaffesmaken i sig de uppskattar, utan de förknippar det med andra saker som de uppskattar.

Sen har vi de som säger "Kaffe smakar visst gott! En kopp kaffe och en chokladbit/kaka/fralla/whatever är det bästa som finns!". Återigen, de förväxlar den faktiska smaken av kaffe med dels kombinationen av vad de nu äter till, och hela upplevelsen.

Det enda rena 100% kaffe som jag tycker faktiskt smakar gott helt utan några tillbehör är nog vissa espresso. Allt annat smakar bättre med någonting till, även om det så bara är en skvätt mjölk. Sen är det ju stor skillnad på t.ex. Zoegas och Gevalia, men som sagt, ingen av dem upplever jag som faktiskt god helt för sig själv.
Citera
2020-06-20, 18:25
  #396
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Det är koffeinet och känslan av att få i sig en varm dryck. En vanegrej. Folk vänjer sig vid kaffesmaken för att få koffeinkicken och värmen och den sociala pratstunden. Annars är det riktigt att Kaffe smakar hiskeligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback