Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-11, 14:24
  #1
Medlem
Hej.

Jag har ett AB vid sidan om mitt ordinarie arbete. Ensam ägare. Jag har inga/få utgifter i bolaget och tänkte att jag skulle använda de pengar jag får in till bolaget för några privata inköp.
Har förstått att det är ok MEN att man då måste betala förmånsskatt.
Har jag förstått rätt och isåfall, hur beräknas förmånsvärdet på varan jag köper?

Vänligen P
Citera
2019-01-11, 14:38
  #2
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Nu är egentligen inte jag rätt person att svara men du kan inte köpa vad som helst och sätta det på firman, tror det måste passa in på vad företaget egentligen sysslar med.

Så du kan inte köpa en drönare när du har ett företag som sysslar med garnförsäljning exempelvis.
Citera
2019-01-11, 14:45
  #3
Medlem
Min redovisningsbyrå har satt upp ett konto "Ej avdragsgilla kostnader" där allt hamnar som inte är att betrakta som rörelsekostnader. Det betyder att företaget får betala bolagsskatt på dessa saker/tjänster/resor vilken är 21,4% under 2019. Sedan använder jag dem själv även om de formellt ägs av aktiebolaget. Detta strider förstås mot skattereglerna men ingen verkar bry sig.

Förmånsbeskattning https://www4.skatteverket.se/rattsli...14.1/1323.html
Citera
2019-01-11, 16:26
  #4
Medlem
Saltkilles avatar
Är det rent privata inköp så kommer Skatteverket se det som uttag av lön, och kräva dig på inkomstskatt, arbetsgivaravgift samt även någon straffavgift för tilltaget.

Det ses inte som en giltig förmån att köpa ett tv-spel till ungarna med firmakortet exempelvis, för att sen bara komma undan med lite förmånsbeskattning. Den lätte går de inte på.
Citera
2019-01-14, 08:33
  #5
Medlem
Tack för alla svar.
Då får jag alltså tänka om...

Vänligen P
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback