• 20 619 online
  • 1 213 061 medlemmar
  • 62 574 282 inlägg
  • 1
  • 2
2019-01-10, 14:08
Medlem
Ett annat alternativ är ju att få djuren att komma till dig, köp ett gäng olika lockpipor. Finns för många olika djur och på Youtube finns massa tips och instruktioner. Då kan du vara stationär istället för att smyga runt vilket underlättar en del, dessutom är det väldigt bra kunskaper för den dagen du börjar jaga.
Citera
2019-01-10, 14:10
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
Tjenare jag tänkte ta jägarexamen, fast om typ 2 år eftersom jag sparar till mark. Så jag tänkte man kan träna upp sig lite tills man ska ut och jaga.
Jag bor på ett ställe där jag sett lite älg, vildsvin, rådjur mm och jag tänkte jag kan ju träna på att smyga lite på dem för att träna lite på att jaga.

Jag tänkte att man har på sig camo och typ sitter i något jakttorn eller uppe i något träd.
Jag ska inte skrämma djuren, bara titta på dem uppe i något träd.
sitta å dricka kaffe och titta på djur låter ganska roligt.
Tror ni att det kan vara farligt, alltså att jag blir attackerad av djuren?
skulle jag kunna få problem med markägaren?

Vad tycker ni om idén?

Du låter sjuk. Låt bli vapen.
Citera
2019-01-10, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Du låter sjuk. Låt bli vapen.
haha varför då
Citera
2019-01-11, 12:54
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
Tjenare jag tänkte ta jägarexamen, fast om typ 2 år eftersom jag sparar till mark. Så jag tänkte man kan träna upp sig lite tills man ska ut och jaga.
Jag bor på ett ställe där jag sett lite älg, vildsvin, rådjur mm och jag tänkte jag kan ju träna på att smyga lite på dem för att träna lite på att jaga.

Jag tänkte att man har på sig camo och typ sitter i något jakttorn eller uppe i något träd.
Jag ska inte skrämma djuren, bara titta på dem uppe i något träd.
sitta å dricka kaffe och titta på djur låter ganska roligt.
Tror ni att det kan vara farligt, alltså att jag blir attackerad av djuren?
skulle jag kunna få problem med markägaren?

Vad tycker ni om idén?
Det bästa knepet för att kunna smyga sig tillräckligt nära djuren, det är genom att lära sig hur du bäst mutar dem.

Och om du lyckas övertyga djuren om att du är dess vän som bara vill den väl, då är det fritt fram att klappa det på nosen. Eller smeka dess horn.

En välbeprövad och effektiv metod är tex "mackan."
Du tar helt enkelt med dig färdigbredda smörgåsar ut till skogen.
Laxmacka tex, det gillar isbjörnen mycket.

Här finns ett bra klipp på en som bjuder isbjörnen på en god laxmacka.
Ifrån sitt gömsle.
Se så den smaskar.
Och den grymtar t.o.m. belåtet vid 0.23 ungefär.

https://www.youtube.com/watch?v=idmyLFKve9I
Citera
2019-01-13, 20:54
Medlem
Isnatts avatar
Köp en billig gammal systemkamera och ta med dig så kanske du får några bra bilder också.
Det är dessutom mycket roligare att vara i skogen om kameran är med, att man är där med ett syfte.
Citera
  • 1
  • 2