2019-01-13, 18:13
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Som sagt så är inte nivån särskilt intressant. När du skriver att lösningen tordes vara att män tar över ansvaret för barnen så bör medlen för att göra det till en verklighet också räknas med - varav kvotering i alla dess former är uppe på tapeten för att just omfördela ansvaret i fråga.

- Tror du det räcker med att skriva "att män tar över ansvaret för barn" och sedan löser det av sig självt?

- Är du en ordmagiker eller kan vi möjligtvis ha med lite av vår politiska och praktiska realitet i en politiskt och praktiskt grundad diskussion?

- Tror du att din teorivärld, där lösningar på problem är det samma som att blott yttra ett förslag, är någon form av argument?

Låt mig presentera din nivå med en helt egen lösning av samma kaliber: att kvinnor skaffar sig mer pengar, punkt. Det låter väl bra? Jävlar... jag har precis löst världens alla problem i den här frågan. Jag är numera en ordmagiker level 80 och du som bara löste Sveriges problem får nöja dig med level 22. *slänger capen om axeln*

Annars så ja, jag vill se att ansvaret för barnet/barnen faller på familjekonstellationen som barnet/barnen finns i. Ska staten helt lättvindigt få ta det ansvaret från oss - på bekostnad av vår egen vilja, törs tilläggas - så räkna bort mig. Då får den kära staten försöka värpa egna barn...

Och i övrigt så kommer kvinnor ikapp ekonomiskt genom att främst starta lönsamma företag. Det är nämligen svårt att hamna på samma ekonomiska nivå när majoriteten av Sveriges kvinnor arbetar i offentlig verksamhet...
På den här punkten så kan det helt klart finnas attityder som försvårar för kvinnor (har exempelvis läst studier som pekar på att kvinnor mer sällan får starta riskfyllda (och därmed oftast väldigt lönsamma) företag, exempelvis) men då får man arbeta med dessa attityder och inte annat (hur tror du att exempelvis kvoteringar påverkar attityden om att kvinnor kan de också?).

Vad menar du "kvinnor inte FÅR starta riskfyllda företag?"
Citera
2019-01-13, 18:17
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, det är uppenbart att det är kvinnor ni inte gillar, men skyller det på nåt som inte ens finns.

Så det är inte det icke-kvantifierbara påhittet Feminism som de ogillar?
Citera
2019-01-13, 18:18
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Nä, det var väl för mycket begärt att män själva skulle lösa problemet istället för att gnälla på kvinnor.
Och mäns problem som grupp är då att de har mer pengar än gruppen kvinnor, eller vad är det för problem som män vill lösa i den här frågan?

Vad jag kan se så gnäller en del män på det feministiska etablissemangets metoder när resurser omfördelas från gruppen män till gruppen kvinnor.
Citera
2019-01-13, 18:19
Avslutad
Jag betalar gärna en polska att torka min röv. Hellre det än att ha en igel sniffandes mitt bankkonto
Citera
2019-01-13, 18:19
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Kan bara hålla med men etablissemanget kommer aldrig att erkänna sina egna systemfel. Bara att se hur Veronica Palm (S) duckar för frågan konstant i debatten med David Eberhard: https://www.youtube.com/watch?v=vyONVjaRyRQ&t=2s

Jag vet..såg den debatten.
Jag förstår inte hur folk resonerar. Hur fan är det rimligt att alla skulle ha lika lön?!

Vad som däremot gör mig förbannad åt andra hållet är när vissa män (främst på FB) kallar de som arbetar som sjuksköterska, skola, förskola, fritids, äldrevården, etc för skatteutsugare, att de inte bidrar utan bara tar av mäns skattepengar.
Det resonemanget är så urbota korkat att man undrar om de ens menar allvar.
Dessa människor fyller ju en tjänst i samhället, klart de måste ha lön.
Citera
2019-01-13, 18:20
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Och mäns problem som grupp är då att de har mer pengar än gruppen kvinnor, eller vad är det för problem som män vill lösa i den här frågan?

Vad jag kan se så gnäller en del män på det feministiska etablissemangets metoder när resurser omfördelas från gruppen män till gruppen kvinnor.

Vad är det för resurser som går till kvinnor tagna av mäns skattepengar? Skulle vara bra med en liten lista, uppradade exempel.
Citera
2019-01-13, 18:25
Medlem
Citat:
Japp, det blir fler och fler gamla som ska tas om hand av färre och färre. Många kommer att få lita till sina barn i framtiden.

Men nån hjälp lär ni ju få tack vare alla de som säkrat framtiden åt er som ni åkt snålskjuts på.

Ju äldre man blir desto fler gnällkärringar per man. När man väl befinner sig i blöjbytarålder är det nog dags att säga hej då pga gnällfaktorn. Förstår inte hur riktigt gamla gubbar står ut, men kanske naturen gör dem döva just för att klara av det...
Citera
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Japp, det blir fler och fler gamla som ska tas om hand av färre och färre. Många kommer att få lita till sina barn i framtiden.

Men nån hjälp lär ni ju få tack vare alla de som säkrat framtiden åt er som ni åkt snålskjuts på.
Vet inte vad du pratar om men här har du min prediktion:

Svenska staten får slut med pengar till kärnverksamheten ca år 2030. Samtliga skatteinkomster går då till helt meningslösa myndigheter, utredningar, projekt och transfereringar.

Det första som dras ner på blir transfereringarna, eftersom ingen av de som jobbar på de helt meningslösa myndigheterna, driver de meningslösa utredningarna eller håller de meningslösa projekten kommer att avstå från sin pengakälla utan strid.

Den halvan av befolkningen som är helt beroende av transfereringar kommer då att bli rätt jävla missnöjda. "Jävla kapitalister" eller liknande kommer att användas som argument för det våld som uppstår.

De som faktiskt bidrar med skattemedel får allt mindre tillbaks, samtidigt som risken att utsättas ökar. De lämnar landet i en ökande takt.

Den nedåtgående spiralen accelererar och innan året då jag ska gå i pension på riktigt finns inte vare sig pensionsfonderna eller ålderdomshemmen kvar överhuvudtaget.

Kvar finns kommunister och feminister, som skyller allt på den vite mannen och hans kapitalism.
Citera
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis, tåls att erkänna, men det står och faller med hur Patriarkatet™ definieras och hur det ska krossas.

Ska vi se till ledande definitioner och krossmetoder så kan vi titta på genusvetenskapen: https://www.genus.se/wp-content/uploads/En_introduktion_till_genusvetenskapliga_begrepp.pd f

Skriver du under på den här definitionen och de implicita krossmetoderna?

I övrigt tycker jag att slagorden "Krossa patriarkatet!" är bra och inte särskilt provocerande i sig (det träffar rätt sett till målet). Det är i detaljerna som en del radikalfeminister tappar mig helt...

Sedan vet jag att radikalfeminister inte eftersträvar ett matriarkat per se men tendensen att kompensera kvinnor finns helt klart där (lika närvarande som tendenserna till misandri). Det finns mycket att säga om radikalfeminism då det handlar om väldigt många feminister som hamnar under ideologin - allt ifrån skogstokiga Eva Lundgren till en mer besinnad Rossana Dinamarca (före detta V) till fantastiskt vettigt folk i subjektiv mening.
Fenomenet beror väl i grunden på att så kallade konspirationsteorier kan gå väldigt långt, med allt ifrån pedofila nätverk av djävulsdyrkande män som styr Sverige i det dolda (se Eva Lundgren) till att helt enkelt konstatera att män har mest (och underförstått orimligt) mycket makt i samhället och därtill (medvetet som omedvetet) gärna håller på makten.
Lite för komplicerat för mig, men jag vill inte att något kön ska dominera samhället.
Oavsett vad det kallas.
Citera
2019-01-13, 18:26
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Lyteskomik, som sagt.
Goddag yxskaft.
Citera
2019-01-13, 18:26
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:

Det finns både automatiseringar som kommer att underlätta samt att det finns tillräckligt många som kan utföra arbetet. Underskottet är en chimär. Gäller bara att ha rätt politik.
Citera
2019-01-13, 18:31
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Politikerna? De som sitter i innersta kretsen och har feta löner utan att förbättra ett dugg?
Har du tagit dig en titt i offentlig sektor? Antalet tjänster där florerar som är helt onödiga.
Ett annat exempel är jämställdhetsmyndigheten som är helt onödig. Den biten bör skötas inom ramen för vad regeringen hanterar.

Sjukskrivningar som är onödiga menar jag lata människor som känner efter lite extra på morgonen och tycker att de mår för dåligt och är stressade, sedan är de sjukskriva i några veckor. Det händer, är ingen skröna.
Styrningen av offentlig verksamhet är fruktansvärd, det slösas resurser något enormt.
Jag kan fortsätta rada exempel men tror inte det är nödvändigt...
Men se då till att bli politiker och förbättra samhället, sluta gnäll gör något.

Vem vill att de sjukskrivningarna ska fortsätta?
När jag jobbade på ett jättestort företag fanns det en hel del slöseri med resurser även där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in