Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-08, 18:13
  #4873
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekuken
Det jag då tänker på är; måste man göra dessa i samband med de andra övningarna för överkroppen? Eller håller det här ”ytterligare stimulerade” testosteronet till nästa träningspass? Låter kanske ologiskt men vet inte hur jag ska formulera mig riktigt

Nej, du kan träna knäböj enbart och du kommer få bättre effekt på även armar osv även om de inte tränas samma dag.

Sanningen att säga kommer armarna växa enbart genom tunga knäböj. Det är mycket sanning i det gamla ordspråket: vill du ha större armar ska du träna benen.

Jeff på athlean x håller med mig! Då är det avgjort.
https://youtu.be/dNcL7W0hDu4
Citera
2019-01-08, 18:50
  #4874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Nej, du kan träna knäböj enbart och du kommer få bättre effekt på även armar osv även om de inte tränas samma dag.

Sanningen att säga kommer armarna växa enbart genom tunga knäböj. Det är mycket sanning i det gamla ordspråket: vill du ha större armar ska du träna benen.

Jeff på athlean x håller med mig! Då är det avgjort.
https://youtu.be/dNcL7W0hDu4

Om Jeff skriver under på det så kan man inte det inte argumentera mot det påståendet.
Citera
2019-01-08, 23:18
  #4875
Medlem
Basövningar is the skit för en bra grund
Funkade skit bra på mig
Men som sagt all träning är inviduell
Citera
2019-01-11, 11:01
  #4876
Medlem
urverksapelsins avatar
Hej alla smarta! (vältränade, vackra mm människor på flashback)

Sökte "pilates" i denna tråd, fanns ej. Saken är den att jag har en fråga om hur man tränar upp en viss muskelgrupp.

Var på pilates. Föreställ er sitta mot en vägg, rak rygg, nacke och stuss mot vägg. Benen i 90 grader längst golvet. Fötter flexade, en dm isär.

Sedan står två.... tänk en kloss, 20x0x20 cm, på varje sida, utanför fötterna.
Uppgift: lyft den flexade foten, en i taget, upp sida ner utanför klossen. Utan att röra överkropp.
Själv kan jag inte ens lyfta foten en mm; tränaren mfl lyfte utan problem.

Så min fråga är: vilka övningar kan man göra för att träna just de musklerna, så man kan genomföra denna övning?
Citera
2019-01-11, 14:12
  #4877
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Hej alla smarta! (vältränade, vackra mm människor på flashback)

Sökte "pilates" i denna tråd, fanns ej. Saken är den att jag har en fråga om hur man tränar upp en viss muskelgrupp.

Var på pilates. Föreställ er sitta mot en vägg, rak rygg, nacke och stuss mot vägg. Benen i 90 grader längst golvet. Fötter flexade, en dm isär.

Sedan står två.... tänk en kloss, 20x0x20 cm, på varje sida, utanför fötterna.
Uppgift: lyft den flexade foten, en i taget, upp sida ner utanför klossen. Utan att röra överkropp.
Själv kan jag inte ens lyfta foten en mm; tränaren mfl lyfte utan problem.

Så min fråga är: vilka övningar kan man göra för att träna just de musklerna, så man kan genomföra denna övning?

Ok, har provat den där udda övningen nu. Det den tränar är primärt höftböjarna. Det är lite märkligt att du inte klarar av att ens lyfta benet från golvet? Båda benen samtidigt kan jag förstå, jag klarade det endast med en kraftansträngning och med tveksam höjd, samt fick stabilisers med händerna.
__________________
Senast redigerad av BenitoPolymem 2019-01-11 kl. 14:22.
Citera
2019-01-13, 17:57
  #4878
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Ok, har provat den där udda övningen nu. Det den tränar är primärt höftböjarna. Det är lite märkligt att du inte klarar av att ens lyfta benet från golvet? Båda benen samtidigt kan jag förstå, jag klarade det endast med en kraftansträngning och med tveksam höjd, samt fick stabilisers med händerna.
Nu gällde det ju övningar att träna upp detta. Hursomhelst, jo, jag klarar faktiskt bara en tum; känns som kramp i framsidan på låren. Jag dansar, promenerar, simmar, crosstrainar massor, även yoga, men det måste vara någon muskel som jag är helt rudis på.
Citera
2019-01-13, 19:14
  #4879
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Nu gällde det ju övningar att träna upp detta. Hursomhelst, jo, jag klarar faktiskt bara en tum; känns som kramp i framsidan på låren. Jag dansar, promenerar, simmar, crosstrainar massor, även yoga, men det måste vara någon muskel som jag är helt rudis på.

Det är nog inte bara en muskel utan en hel grupp. Följande artikel kan vara av nytta

https://www.bodybuilding.com/content...rful-hips.html
Citera
2019-01-13, 19:19
  #4880
Medlem
Tränar hemma pga tidsbrist. Jag har inte tillräckligt med vikter för att köra tunga marklyft med låga rep (3-5). Jag har dock tillräckligt med vikt för att köra 10 rep marklyft. Är detta en bra idé eller bara slöseri med tid. Dvs marklyft på lägre vikt och fler rep/set?

En idé jag också har är att stanna 1 cm ovanför marken vid varje rep för att göra det tyngre.
__________________
Senast redigerad av help 2019-01-13 kl. 19:29.
Citera
2019-01-13, 21:36
  #4881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av help
Tränar hemma pga tidsbrist. Jag har inte tillräckligt med vikter för att köra tunga marklyft med låga rep (3-5). Jag har dock tillräckligt med vikt för att köra 10 rep marklyft. Är detta en bra idé eller bara slöseri med tid. Dvs marklyft på lägre vikt och fler rep/set?

En idé jag också har är att stanna 1 cm ovanför marken vid varje rep för att göra det tyngre.

Hur tungt är tungt? Dvs hur mycket vikter har du?

Marklyft kallas deadlifts för att vikten/stången ska vara "död" dvs ligga stilla inför varje rep.

Att "reppa" marklyft är egentligen omöjligt om man följer detta. Det är en serie singlar med mycket kort vila emellan.

Du kan ju träna mycket annat som frivändningar och rodd med de vikter du har?
Citera
2019-01-20, 02:55
  #4882
Medlem
Hej,

Jag vill lära mig hängande benlyft men är inte i närheten av kunna sträcka ut benen som ett L. Hur tillskansar man sig den styrkan?

Jag är ganska oböjlig i allmänhet. Kan inte nudda mina tår utan att böja benen mycket tex.
Citera
2019-01-20, 08:51
  #4883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Hej,

Jag vill lära mig hängande benlyft men är inte i närheten av kunna sträcka ut benen som ett L. Hur tillskansar man sig den styrkan?

Jag är ganska oböjlig i allmänhet. Kan inte nudda mina tår utan att böja benen mycket tex.

Du får helt enkelt träna upp din styrka och rörlighet, börja med enklare övningar och försök sen med knälyft, för att sedan försöka klara benlyft.
Citera
2019-01-21, 16:49
  #4884
Medlem
Hej

Är helt ny på träning och har börjat med snabba promenader för 2 månader sedan , startade med 2-3 km om dagen och har hela tiden ökat. Nu blandar jag gång och löpning och det är mellan 6-10 km om dagen , brukar gå 2 km sedan springer jag 2 km går 3 km och springer 1 km avslutar sedan alltid med att gå en stund.
Det jag är ute efter är att gå ner i vikt jag började på ca 115 kg och väger nu ca 106 kg
Är detta bra upplägg eller finns det bättre upplägg?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback